9.8 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriTotul despre TVA la încasarea facturii

Totul despre TVA la încasarea facturii

Firmele mici nu vor mai achita la stat TVA imediat după ce emit factura, ci după ce îşi încasează banii de la clienţi. Dar noile prevederi fiscale se aplică diferenţiat, în funcţie de dimensiunea companiei, vitregind societăţile mari. GdS a inventariat toate scenariile posibile care se pot produce în practică. Citiţi mai jos cum trebuie să procedaţi din 2013 în relaţia cu clienţii, cu furnizorii şi cu statul la plata TVA, în funcţie de cifra de afaceri a companiei dumneavoastră.

Plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) la încasarea facturii se va aplica de la 1 ianuarie 2013. Dacă în acest moment, orice firmă care emite o factură către un client este obligată să plătească TVA la stat până pe 25 ale lunii următoare, iar firma cu pricina îşi recuperează banii abia după ce clientul îi achită factura, de la anul, situaţia se schimbă. Dar nu pentru toată lumea, ci mai ales pentru companiile care au o cifră de afaceri sub 500.000 de euro (2,25 milioane de lei). Tocmai această diferenţiere introdusă de OUG nr. 15/2012 care a modificat Codul fiscal ar putea crea anumite neplăceri în practică. Noul sistem de plată a TVA se aplică doar tranzacţiilor prin virament bancar, ceea ce înseamnă că o parte din activitatea economică ar putea fi ridicată la suprafaţă, din economia „subterană“. GdS a inventariat, împreună cu Fiscul şi cu consultanţii fiscali, care ar fi posibilităţile de afaceri între firme de dimensiuni diferite şi care ar fi impactul asupra deducerii şi plăţii TVA, în funcţie de tranzacţiile perfectate între partenerii de afaceri. Până pe 25 octombrie, firmele trebuie să meargă la Fisc, pentru a depune o notificare din care să rezulte nivelul cifrei de afaceri, realizate în perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012. Pentru firmele care au sub 2,25 milioane de lei cifră de afaceri este obligatoriu să aplice sistemul de TVA la încasarea facturii. Organele fiscale îi înscriu pe contribuabili în Registrul persoanelor impozabile. „Firmele care se înregistrează în cursul anului 2013 drept plătitoare de TVA aplică automat plata TVA la încasarea facturii“, a spus directorul executiv adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj, Mihai Antonescu. Dacă în cursul anului calendaristic se depăşeşte cifra de afaceri de 2,25 milioane de lei, atunci sistemul de plată a TVA la încasarea facturii se aplică „până la sfârşitul perioadei următoare fiscale celei în care plafonul a fost depăşit“, se arată în actul normativ. Adică, dacă plafonul este depăşit în luna martie, de exemplu, firma trece la plata TVA la încasarea facturii de la 1 mai, consideră directorul adjunct al Fiscului.

Scenariul I: Ce se întâmplă dacă o factură este plătită parţial

În cazul în care companiile care aplică TVA la încasarea facturii nu au încasat contravaloarea integrală sau parţială a mărfurilor vândute în termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, atunci exigibilitatea taxei aferente tranzacţiei (respectiv valorii neîncasate) intervine în cea de-a 90-a zi de la facturare. Cu alte cuvinte, firma X a emis factură către societatea Y. Aceasta din urmă este obligată să achite în termen de 90 de zile. Dacă plăteşte integral în acest interval, atunci firma X este obligată să colecteze TVA la încasarea banilor şi să plătească taxa la stat în intervalul stabilit de lege care va fi la fel ca şi până acum. Dacă Y plăteşte parţial, atunci X colectează TVA doar la suma încasată. Dacă Y nu plăteşte deloc în cele 90 de zile, atunci societatea X trece TVA ca şi colectată în a 90-a zi de la emiterea facturii. În cazul în care firmele dau termen de plată mai mari de 90 de zile (şase-nouă luni sau chiar un an), atunci ele vor fi obligate să colecteze şi să plătească TVA la stat după 90 de zile.

Scenariul II: Tranzacţii între o firmă mică şi una mare

Compania X are o cifră de afaceri de până la 2,25 milioane de lei, iar Y are afaceri peste acest plafon. Să presupunem că Y este furnizorul, deci el emite factură către X. Y colectează TVA la livrarea mărfii, adică la facturare. Firma X nu poate deduce TVA până când nu achită factura către Y. În termeni de specialitate, pe perioada în care societatea X este datoare către partenerul de afaceri, TVA este neexigibilă.

Scenariul III: O firmă mare şi una mică furnizoare

Dacă firma X are cifra de afaceri peste 2,25 milioane de lei şi primeşte marfă de la furnizorul Y, care are o cifră de afaceri sub 2,25 milioane de lei, atunci aceasta din urmă face livrarea mărfii, dar colectează TVA în interval de 90 de zile de la facturare. Dacă societatea Y nu încasează banii în 90 de zile, atunci în a 90-a zi trebuie să colecteze TVA. Probleme au apărut la interpretarea textului de lege în ceea ce priveşte firma X în acest scenariu. Fiscul doljean, prin vocea directorului adjunct Antonescu, spune că nici firma X nu îşi deduce TVA până când nu îi achită factura partenerului de afaceri, Y, care aplică sistemul de TVA la încasare.

Scenariul IV: Afaceri între două firme mari

Acest scenariu este cel mai simplu şi mai uşor de gestionat. Dacă şi X, şi Y au cifre de afaceri de peste 2,25 milioane de lei, atunci sistemul de deducere, de colectare şi de plată a TVA este cel de până acum: taxa se plăteşte la emiterea facturii. Pe ansamblu, „această măsură va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, prin creşterea capacităţii de redresare a IMM-urilor aflate în situaţii dificile cauzate de criza actuală, diminuarea blocajelor financiare din economie, reducerea unui factor major de falimentare şi decapitalizare a agenţilor economici“, a precizat Mihai Antonescu.

Neplăceri posibile pentru companii

Consultanţii susţin că agenţii economici va trebui să îşi organizeze altfel evidenţele contabile. „Aplicarea obligatorie a sistemului TVA la încasare, pe lângă avantajele create (îmbunătăţirea cash flow-ului firmelor mici şi mijlocii şi întărirea disciplinei financiare), poate deveni împovărătoare, deoarece adaptarea sistemelor informatice contabile pentru asigurarea evidenţelor detaliate necesare funcţionării acestui sistem va genera costuri financiare suplimentare. Firmele care sunt obligate să aplice sistemul va trebui să organizeze evidenţe ale clienţilor şi furnizorilor foarte clare referitoare la data încasării/plăţii facturilor“, a precizat Irina Oprea, reprezentanta companiei de consultanţă fiscală Professional Consulting. Ea mai spune că firmele, chiar dacă aplică regimul normal de plată a TVA, va trebui să facă verificări suplimentare ale partenerilor de afaceri, cum ar fi să consulte Registrul persoanelor impozabile care aplică TVA la încasarea facturii, dar va trebui şi „să organizeze evidenţa facturilor primite în raport de tipul de furnizor“. Neplăcerile nu se opresc aici. „Trebuie acordată o atenţie sporită asupra modului de aplicare a ordinii stingerii datoriilor atunci când plata nu este suficientă pentru a stinge mai multe datorii către acelaşi furnizor“, a adăugat Irina Oprea de la Professional Consulting. Consultanţii mai spun că trebuie făcute clarificări speciale cu privire la plata prin virament bancar, în sensul că trebuie lămurit dacă se iau în calcul şi instrumentele electronice de plată (bilete la ordin, file CEC etc.), dar trebuie văzut cum se procedează în cazul compensărilor între agenţii economici. Fiscul menţionează că se iau în calcul toate instrumentele electronice de plată şi obligaţiile sunt aceleaşi (plata în 90 de zile), indiferent dacă se fac plăţi directe în conturi sau cu bilete la ordin la scadenţă.

Camera de Comerţ: „Toate firmele trebuie să plătească TVA la încasare“

Deşi actul normativ care stabileşte plata TVA la încasarea facturii pentru firmele mici este salutat de către mediul local de afaceri, reprezentanţii Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) a Judeţului Dolj spun că sistemul trebuie extins la toate companiile. „Este, categoric, un act normativ în favoarea firmelor. Dar toate companiile ar trebui să plătească TVA la stat decât după ce l-au încasat de la partenerii de afaceri. În practică, societatea trebuie să plătească TVA după emiterea facturii. Ai, nu ai bani, tu trebuie să plăteşti. Dacă nu plăteşti la stat până pe 25 ale lunii următoare încep să curgă penalităţi. Aşadar, este de salutat acest demers al guvernului, dar trebuie să-l vedem pus în practică“, a spus Cristi Dobre, preşedintele CCI a judeţului Dolj. El a mai pus că, dacă ordonanţa se aplică în acest fel, atunci va fi o discriminare pentru marile companii. „Guvernul a argumentat de ce a luat decizia să plătească TVA la încasarea facturii doar firmele care au o cifră de afaceri de până la 500.000 de euro, pentru ca aceste companii mici şi mijlocii să nu falimenteze, dar ce facem cu companiile mari, care au sume uriaşe de plată la stat sub formă de TVA? Discriminarea este mare, astfel că trebuie extinsă plata TVA la încasarea facturii la toate companiile“, a arătat Cristi Dobre.

Nu se aplică TVA la încasarea facturii următoarelor categorii de firme:

– în cazul firmelor care practică taxarea inversă;
– în cazul livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii a căror valoare este încasată parţial sau total prin numerar;
– în cazul livrărilor de mărfuri sau achiziţiilor intracomunitare;
– în cazul firmelor care au regimuri speciale (la vânzările de mărfuri second-hand, la opere de artă, la agenţii de turism, dar nu în toate cazurile, ci doar acelea care au regim special, potrivit Codului Fiscal);
– în cazul în care beneficiarul este o persoană juridică afiliată furnizorului sau prestatorului de servicii (adică atunci când într-un grup mare, firmele se subordonează una alteia).

De reţinut!

1. Se aplică sistemul de plată a TVA la încasarea facturii doar acelor tranzacţii care se efectuează prin virament bancar.
2. Este obligatoriu ca emitentul facturii să treacă pe factură următoarea menţiune: „TVA la încasarea facturii“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS