9.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriNereguli financiare în administraţia doljeană

Nereguli financiare în administraţia doljeană

Bugete nerealiste, cheltuieli supradimensionate, contabilitate de amatori şi salarii încasate fără bază legală. Acestea sunt câteva dintre aspectele sesizate de Curtea de Conturi în administraţia doljeană, în urma unui control realizat în 2010.

Curtea de Conturi a României (CCR) a publicat recent raportul de control şi audit pe anul 2010. Capitolul privind controlul desfăşurat la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale face referire şi la abaterile primăriilor doljene. Prejudiciile la nivel naţional se ridică la 15,3 milioane de lei (3,5 milioane de euro).
Raportul CCR susţine că multe administraţii locale au înregistrat abateri în ceea ce priveşte elaborarea şi fundamentarea proiectelor de buget, din Dolj fiind menţionate municipiul Calafat şi oraşul Segarcea. Primăriile şi-au fundamentat nerealist proiectele de buget, ca urmare a neinventarierii şi evaluării incorecte a materiei impozabile şi a bazei de impozitare, în funcţie de care se stabilesc impozitele şi taxele cuvenite bugetelor locale. Alte localităţi şi-au supradimensionat veniturile bugetare fără să aibă în vedere posibilităţile reale de realizare şi şi-au fundamentat nerealist cheltuielile (Podari, Coşoveni, Segarcea, Calafat).

Contabilitate de amatori

Alt aspect semnalat îl reprezintă nerespectarea prevederilor legale privind organizarea şi conducerea contabilităţii. Au fost identificate abateri cu privire la neorganizarea şi neconducerea contabilităţii potrivit dispoziţiilor legale. În consecinţă, la unele unităţi administrativ-teritoriale, situaţiile financiare nu oferă o imagine fidelă a poziţiei şi performanţei financiare a entităţilor respective. Cauzele principale ale acestor abateri sunt necunoaşterea reglementărilor legale în domeniul financiar-contabil, interpretarea eronată a prevederilor legale, precum şi slaba pregătire profesională a personalului din compartimentele financiar-contabile, depăşit de cerinţele introducerii contabilităţii în partidă dublă, în special la primăriile comunale. Din Dolj sunt menţionate comuna Carpen şi municipiul Calafat. Unele administraţii au avut abateri în ceea ce priveşte modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare în cuantumul şi la termenele stabilite de lege: Afumaţi – 540.000 de lei, Calafat – 200.000 de lei, Craiova – 292.000 de lei.

Salarii necuvenite

Alte abateri derivă din administrarea şi gestionarea patrimoniului public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale (Calafat, Băileşti) şi acordarea de drepturi băneşti necuvenite: Consiliul Judeţean (CJ) Dolj – 218.000 de lei, municipiul Calafat – 204.000 de lei, municipiul Craiova – 184.000 de lei. La capitolul plăţi nelegale sau fără documente justificative sunt menţionate localităţile Întorsura – 232.000 de lei şi Segarcea – 173.000 de lei. În unele cazuri au fost sesizate organele de urmărire penală. Este vorba despre localităţile Greceşti – pentru neconcordanţe între sumele încasate de la populaţie sub formă de impozite şi taxe locale şi sumele înregistrate şi depuse în casierie, dar şi efectuarea de plăţi prin casierie fără existenţa unor documente justificative – aspect sesizat şi la Întorsura. Calafatul apare în majoritatea neregulilor semnalate pentru Dolj. Cu toate acestea, primarul municipiului, Mircea Guţă, spune că aspectele menţionate de inspectori sunt minore. „La un buget de zece milioane de euro, acestea sunt aspecte minore. Nu sunt probleme de instanţă, de parchet, ci doar aspecte sesizate de X şi de Y. Avem controale în fiecare an şi nu s-a găsit ceva major“, a spus Guţă. Primăria Craiova, care apare şi ea în acest raport cu unele plăţi nelegale, a precizat ieri că unele aspecte sunt contestate la instanţă, iar altele au fost însuşite pentru a fi remediate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS