18.3 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriRabla 2011 are multe necunoscute

Rabla 2011 are multe necunoscute

Citeşte mai jos care ar putea fi noile condiţii pentru 2011

Programul „Rabla 2011“ va demara în jurul datei de 20 martie, au anunţat autorităţile. Cu toate acestea, condiţiile de desfăşurare a programului naţional de înnoire a parcului auto nu sunt clare până în prezent. În perioada 15-24 februarie, colectorii autorizaţi s-au înscris în program la Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).
AFM a anunţat că, în prima etapă, fondurile puse la dispoziţie se ridică la 228 de milioane de lei. La nivel declarativ, autorităţile au anunţat că şi în acest an vor putea fi valorificate trei vouchere a câte 3.800 de lei pentru achiziţionarea unei maşini noi, iar la program vor putea participa şi instituţiile.

Colectorii aşteaptă noile reguli

Cu toate acestea, un audit realizat de Curtea de Conturi a României (CCR) pe Programul „Rabla“ ar putea schimba condiţiile de participare în acest an. Auditul arată că societăţile colectoare agreate nu plătesc nimic proprietarilor de rable şi nici statului. Cele 100 de societăţi participante în program ar fi câştigat cel puţin 260.000 de euro pentru fiecare punct de lucru. Astfel, în acest an, rablele ar putea fi plătite de colectori la preţul pieţei. Zvonul circulă deja, iar unii colectori se gândesc dacă vor continua sau nu în program. „Costurile dezmembrării unei maşini sunt foarte mari. Eu trebuie să angajez firme specializate pentru colectarea cauciucurilor, a uleiurilor etc. Dacă mai şi plătesc rabla la preţul pieţei, nu-mi scot aceste costuri“, a spus Doru Ghinea, reprezentantul Remat Craiova.
În 2010, suma alocată programului a fost de 722 de milioane de lei, în creştere cu 40% faţă de anul precedent. Numărul de tichete valorice a crescut şi el la 190.000, cu 50% faţă de 2009.
Autorităţile au permis anul trecut vânzarea tichetelor pe o piaţă nereglementată, fapt ce a făcut ca valoarea de piaţă a acestora să scadă de la valoarea nominală de 3.800 de lei la 500-1.500 de lei. Cu toate acestea, tichetele au fost decontate la valoarea nominală de 3.800 de lei.

Cea mai mare primă de casare din UE

Să vedem acum ce recomandări a făcut CCR, fapt ce ar putea influenţa condiţiile Programului „Rabla 2011“. În primul rând, inspectorii au reclamat valoarea prea mare a primei de casare (3×3.800 lei) – 2.650 de euro, care ar fi cea mai mare din UE. În al doilea rând, se cer reglementări cu privire la plata rablelor de către colectori.
„În prezent, fierul vechi rezultat din casarea autovehiculelor uzate rămâne aproape în integralitate la colectori, îmbogăţindu-i nejustificat. Se impune găsirea unui mecanism prin care o parte din contravaloarea materialelor recuperate să reîntregească fondul pentru mediu“, se arată în raportul CCR.
O altă recomandare prevede ca beneficiarul să respecte anumite condiţii. Astfel, beneficiarul primei de casare ar fi obligat să nu înmatriculeze în circulaţie un vehicul second-hand în următorii doi-trei ani, perioadă în care vehiculul nou-achiziţionat ar urma să nu fie înstrăinat.
Prima de casare ar putea fi condiţionată de predarea unui autovehicul uzat funcţional, deoarece acesta poluează, şi nu a unui autoturism în stare de nefuncţionare.
Nu în ultimul rând, repartizarea tichetelor valorice pe judeţe trebuie să se efectueze în funcţie de vechimea parcului auto deţinut şi nu în funcţie de numărul populaţiei.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII