11.4 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord - doi ani la Craiova

Ford – doi ani la Craiova

Prin contractul de privatizare, Ford s-a angajat să producă peste 250.000 de automobile la Craiova în termen de patru ani de la preluarea fostei fabrici Daewoo. În caz contrar, Ford ar urma să plătească daune chiar şi de 25% din preţul de cumpărare a uzinei. În primii doi ani, în fabrică au fost asamblate doar câteva sute de autoutilitare, iar compania pregăteşte intrarea în producţie a unui autoturism de clasă mică. Se presupune că ar fi Ford B-Max.

Pe 14 septembrie 2007 se semnau actele de privatizare a fostei Daewoo cu Ford Motor Company. Pe 21 martie 2008, adică în urmă cu doi ani, americanii de la Ford preluau efectiv fabrica de automobile din Craiova. Ei promiteau, într-un fel sau altul, că vor schimba harta economică a României. Ford s-a angajat că în patru ani se va ajunge la o producţie de aproximativ 300.000 de unităţi (automobile) şi tot atâtea motoare Eco-Boost, adică motoare ecologice. Prin contractul de privatizare încheiat cu statul român, Ford s-a angajat (conform art. 7.1.15.1 din contract) să realizeze „toate investiţiile“, să adopte şi să implementeze „toate strategiile (…) pentru a atinge un volum de producţie de peste 250.000 de automobile până la sfârşitul celui de-al patrulea an de investiţie de la data finalizării“. Între timp, a venit criza economică, iar impactul asupra industriei auto a fost cel mai vizibil. La doi ani de la „data finalizării“ contractului de privatizare, Ford a reuşit să asambleze câteva sute de autoutilitare uşoare, din modelul Ford Transit Connect, cu piese aduse de la fabrica Ford din Turcia, în termeni de specialitate colecţii CKD, care se asamblează pe liniile de la Craiova. „Ultimii doi ani, de când Ford a preluat fabrica de la Craiova, au fost plini de provocări pentru economia globală, în general, dar mai ales pentru industria auto. În pofida acestor provocări, Ford şi-a păstrat angajamentul şi a luat măsurile necesare pentru îndeplinirea promisiunii de a transforma această uzină într-un centru de producţie de maşini şi motoare de ultimă generaţie“, spun reprezentanţii companiei. Dacă în România compania nu a pornit motoarele la capacitate maximă, pe plan mondial, Ford a ieşit cu bine din criză până acum.

Ford plăteşte daune de 21 de milioane de euro dacă nu respectă contractul

În cazul în care după ce trec cei patru ani de la preluarea fabricii, Ford nu şi-a asumat obiectivele propuse prin planul de afaceri (investiţii de 675 de milioane de euro şi o producţie de peste 250.000 de autoturisme anual), atunci compania va fi obligată la plata unor daune către statul român. Articolul 14.2 (b) (i) arată că Ford va plăti daune de 25% din preţul de cumpărare dacă se produc în patru ani mai puţin de 200.000 de autoturisme pe an. Având în vedere că statul român a încasat 84 de milioane de euro pentru pachetul majoritar de acţiuni al fostei fabrici Daewoo, în cazul în care investitorul nu-şi respectă contractul de privatizare, teoretic, ar trebui să plătească statului român cel mult 21 de milioane de euro. Potrivit aceluiaşi contract, Ford se angaja să efectueze anumite investiţii tehnologice, în fiecare an care se scurgea de la preluarea fabricii din Craiova. În total, investiţiile tehnologice trebuie să ajungă la 675 de milioane de euro, după primii patru ani de la cumpărarea fabricii. Întrebaţi despre sumele cheltuite până acum sub formă de investiţii tehnologice, reprezentanţii Ford nu au divulgat suma. Tot ce ştim este că sunt alocate 185 de milioane de euro pentru a fi cheltuite pentru instruirea personalului de la Ford România. „Până în prezent, Ford a investit sumele necesare în vederea îndeplinirii planului de afaceri. Politica Ford este aceea de a nu face publice detalii privind investiţiile sale. Odată cu preluarea fabricii de la Craiova de către Ford, au fost efectuate peste 200 de cursuri de formare profesională pentru angajaţi, în domenii diferite de cunoaştere, cum ar fi pregătirea generală pentru industria auto şi bazele administrării unei afaceri, pregătirea în domeniul limbilor străine şi teme de inginerie“, a subliniat, pentru GdS, Nadia Crişan, reprezentat Ford.  
Totuşi, în caz de „forţă majoră“, aşa cum este definită în contractul de privatizare, Ford este exonerată de plata de daune către statul român, în condiţii care nu ţin de companie.

Nu se fac angăjări momentan

Tot prin contract, Ford trebuie să menţină numărul de angajaţi timp de patru ani. Compania este exonerată de la această obligaţie contractuală în cazul în care firma este „reorganizată sau divizată“, în urma unor pensionări voluntare, demisii, abateri disciplinare sau dacă anumiţi angajaţi nu corespund din punct de vedere profesional. Totuşi, la privatizare, Ford promitea că numărul de angajaţi va urca de la 3.900 la 7.000 de persoane în 2012. Momentan, Ford nu face angajări în fabrica din Bănie, poate doar în ţară, câţiva agenţi de vânzări (pentru noua companie de vânzări care s-a înfiinţat recent). „În acest moment, Ford România dispune de suficiente resurse pentru atingerea obiectivelor de producţie în perioada următoare. Odată ajunsă la capacitate de funcţionare maximă, fabrica de la Craiova va produce anual până la 300.000 de vehicule şi 300.000 de motoare şi, totodată, va oferi locuri de muncă pentru aproximativ 7.000 de persoane“, a spus Nadia Crişan, reprezentant Ford România.

Să fie Ford B-Max?

Pe 8 septembrie 2009 era lansată oficial la Craiova producţia Ford. Într-un cadru festiv, oficialii Ford Europa promiteau producţii importante la Craiova, sub rezerva crizei care a redus cererea de autoturisme pe toate pieţele. Datele oficiale recunoscute şi de Ford la ora actuală arată că anul trecut au fost asamblate la Craiova 300 de autoutilitare Transit Connect şi livrate dealerilor naţionali. Cifrele date publicităţii de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) arată că pe piaţa internă cererea de Transit Connect nu este foarte mare. Potrivit APIA, în anul 2009 s-au vândut în România 304 autoutilitare uşoare Ford Transit Connect, în scădere cu 42,4% faţă de 2008. În noiembrie 2009, la două luni după ce a fost lansată producţia Transit Connect la Craiova, doar 17 astfel de vehicule comerciale s-au vândut în ţară.
Deşi anunţă că un nou model de clasă mică va intra în producţie „în viitorul apropiat“ în fabrica de la Craiova, Ford nu dezvăluie care va fi acesta, lăsând loc speculaţiilor. Presa de specialitate, care citează surse din cadrul companiei, susţine că ar fi vorba despre un monovolum de clasă mică, din categoria Ford B-Max, care va fi destinat exclusiv pasagerilor. Potrivit promoter.ro, care citează surse interne, „în privinţa aspectului, B-Max va fi o încrucişare între actualul Ford Fiesta şi Ford C-Max“. Întrebaţi când începe fabricaţia noului model şi care va fi acesta, reprezentanţii Ford nici nu au confirmat, dar nici nu au infirmat faptul că un model din clasa B-Max ar urma să intre în producţie la Craiova. „Aşa cum am afirmat şi în trecut, la fabrica Ford de la Craiova vom construi un model de clasă mică, dar care nu este nici Ford Fiesta, nici Ford Ka. Modelul este programat să intre în producţie în viitorul apropiat. Vom reveni cu mai multe detalii la momentul oportun. Acelaşi lucru se aplică şi pentru motorul EcoBoost“, a declarat, pentru GdS, Nadia Crişan.
Ford este actualmente cel mai mare contribuabil către bugetul local al Craiovei, cu circa 5,7 milioane de lei anual. În Dolj încă sunt aşteptaţi furnizorii Ford, care să îşi deschidă operaţiuni pe teritoriul judeţului şi să creeze, astfel, locuri de muncă. Până acum, nici un furnizor Ford nu a anunţat oficial că şi-a deschis o unitate de producţie la Craiova.

Ford în cifre:

– Ford a plătit 84 de milioane de euro statului pentru 51% din acţiunile Automobile Craiova (ACSA);
– Ford a majorat capitalul social al firmei din ţară, astfel că Ford România are un capital de 250 de milioane de euro;
– anul trecut, Ford a ajuns la peste 97% din acţiunile ACSA, cumpărând deţinerile SIF Oltenia (22%) şi lansând o ofertă publică de cumpărare pentru acţionarii minoritari;
– în 2009, ACSA a fost delistată de la Bursă, iar minoritarii pot vinde doar către Ford;
– statul român s-a angajat să acorde companiei un ajutor de 143 de milioane de euro, proporţional cu investiţiile făcute în fabrica din Craiova;
– alte 57 de milioane de euro ar urma să fie primite drept ajutor de stat de către Ford, pentru instruirea personalului;
– statul a garantat 80% din împrumutul de 400 de milioane de euro pe care Ford l-a obţinut de la BEI şi care va fi utilizat pentru modernizarea fabricii din Bănie;
– impozitul anual pe care Ford îl plăteşte către Primăria Craiova este de circa 5,7 milioane de lei (impozit pe clădiri şi pe teren), compania fiind cel mai mare contribuabil la bugetul local;
– în doi ani de existenţă în Craiova, Ford s-a ales cu mai multe procese, intentate de SIF, de Primăria Cârcea şi altele, pe litigii de muncă sau comerciale;
– în fabrica lucrează 3.600 de angajaţi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

22 COMENTARII