19.8 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriUngurii care reabilitează DN 66 cesionează contractul

Ungurii care reabilitează DN 66 cesionează contractul

Firma Vegyepszer ZRT Budapesta, care de doi ani se chinuieşte să reabiliteze Drumul Naţional 66 (DE 79), a transmis o adresă Companiei Naţionale de Autostrăzi, în care anunţă că va cesiona contractul către alt constructor.   

Firma din Ungaria, care a câştigat licitaţia de modernizare a Drumului Naţional 66 pe tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu, cu o ofertă de 23 de milioane de euro, va renunţa la lucrările începute în anul 2007 şi din care a executat doar 5%. Societatea Vegyepszer ZRT din Budapesta a notificat Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA că va cesiona contractul, întrucât nu are posibilitatea de a-l duce la bun sfârşit. Constructorii unguri s-au confruntat cu probleme financiare încă din 2007, de când au sosit la Târgu Jiu. După numai câteva luni, lucrările au fost abandonate, iar autorităţile naţionale şi judeţene au rămas cu buza umflată. S-a ajuns în situaţia ca, în peste doi ani de la semnarea contractului, societatea Vegyepszer ZRT să execute doar 5% din proiect. Ungurii au şi încasat două milioane de euro pentru faptul că au deschis şantierul şi au efectuat câteva lucrări de conservare, pentru a nu afecta traficul rutier pe timp de iarnă.

Aşteaptă noua firmă

Elena Dan, director în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi, a declarat că instituţia este de acord cu cesionarea contractului, propusă de constructorul din Ungaria. Principala condiţie este însă ca societatea care va prelua lucrările să aibă capacitatea tehnică şi financiară să finalizeze proiectul.
„Cei de la firma din Ungaria ne-au transmis o adresă prin care solicită cesionarea contractului pentru lucrările de la Drumul European 79 sau Drumul Naţional 66, cum mai este cunoscut. Noi le-am tot solicitat un punct de vedere în legătură cu intenţiile lor de a duce la bun sfârşit acest contract. Primim în permanenţă întrebări legate de acest drum şi interpelările parlamentarilor vin tot la noi. Suntem de acord cu această soluţie şi le vom răspunde să nominalizeze firma care să execute lucrarea în condiţiile prevăzute în contractul existent. De asemenea, noua firmă trebuie să fie capabilă din punct de vedere tehnic, dar şi financiar să finalizeze lucrarea potrivit condiţiilor din contractul semnat în 2007. Această soluţie de cesionare a contractului este singura viabilă şi le vom acorda termen o săptămână să vină cu propunerea. Noi nu vrem să avem nici o intervenţie din acest punct de vedere, pentru a nu fi acuzaţi ulterior de tot felul de lucruri. Propunerea trebuie să vină din partea lor, să nu existe interpretări, că noi, cei de la Compania Naţională, ne-am implicat în alegerea constructorului. Este răspunderea lor să găsească o firmă capabilă să finalizeze lucrările. Sperăm ca acestea să înceapă imediat ce vremea va permite“, a declarat Elena Dan, director Proiecte Drumuri Naţionale şi Instituţii Financiare Internaţionale din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România SA.

Primul tronson, executat în proporţie de 90%

Iniţial, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale dorise rezilierea contractului, însă lucrurile au fost tergiversate din motive rămase necunoscute. În prezent, organizarea unei licitaţii ar însemna amânarea cu încă un an a reluării lucrărilor, din cauza procedurilor greoaie prevăzute de legislaţie în astfel de cazuri. Este însă inexplicabil de ce, în peste doi ani, Ministerul Transporturilor nu a intervenit pentru a grăbi executarea contractului sau pentru a desemna alt constructor. În mod normal, Drumul Naţional 66, modernizat pe o lungime de 102 kilometri, respectiv Filiaşi – Bumbeşti Jiu, ar fi trebuit să fie inaugurat în toamna acestui an, însă, pe tronsonul Rovinari – Bumbeşti Jiu, nu va fi posibil. De reabilitarea primului tronson de 48,9 kilometri, Filiaşi – Rovinari, s-a ocupat firma spaniolă FCC Construction, iar de porţiunea de drum dintre Rovinari – Târgu Jiu şi Bumbeşti Jiu, firma din Ungaria. În timp ce ungurii au tras de timp, spaniolii au executat aproape 90% din contract. Fondurile pentru lucrări provin de la guvern şi dintr-un împrumut obţinut de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Drumul Naţional 66 face parte din Programul de Reabilitare a Drumurilor Naţionale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU