20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024

Vânzătorii de iluzii

Doi craioveni care au contribuit cu câte 5.270 de lei la o firmă de asigurări, timp de aproape patru ani, şi-au răscumpărat poliţele de asigurare la un preţ de nimic. ING Asigurări de Viaţă SA le-a comunicat că le restituie doar 3.194 de lei, cu circa 40% mai puţin.

Doi craioveni au încheiat în urmă cu aproape patru ani asigurări de viaţă de tip Activ Plus, la ING Asigurări de Viaţă SA. Persoanele în cauză încheiaseră Contractul de asigurare nr. 71961301, respectiv Contractul nr. 71961383, ambele datând din septembrie 2005. Conform acestora, asigurarea principală era „plan de investiţii Activ Plus“, unde suma asigurată era de 3.000 de lei, iar expirarea perioadei de plată a primelor ar fi fost la data de 8.09.2020. La asigurări suplimentare, în eventualitatea decesului din cauza unui accident, urmaşii ar fi beneficiat de 5.000 de lei, iar în caz de invaliditate permanentă din cauza unui accident, suma asigurată ar fi fost de 10.000 de lei pentru fiecare dintre cei doi asiguraţi.

Clienţii primesc mai puţin cu 40%

După aproape patru ani de cotizare, craiovenii au contribuit cu 5.270,99 lei de persoană, iar pe 3.06.2009, când au dorit să se retragă, au fost informaţi de reprezentanţi ai ING Asigurări de Viaţă că „valoarea de răscumpărare a contractului dumneavoastră a fost de 3.194,19 lei“. Cele două persoane sunt nemulţumite şi că li se restituie cu 40% mai puţin decât au contribuit, dar mai ales pentru faptul că, spun ele, nu au fost informate de la începutul contractului de asigurare că pot pierde o bună parte din bani în acest fel. „Am încheiat un contract de asigurare avantajos pentru ING Asigurări de Viaţă SA. De la mine şi de la soţul meu, în mai puţin de patru ani, ING Asigurări de Viaţă SA a încasat peste 100 de milioane de lei (vechi – n.r.). Până în septembrie 2020, dacă nu intervenea ceva, un deces sau o invaliditate, alte sute de milioane de lei ar fi ajuns în conturile celor de la ING Asigurări. Societate care, în caz de deces, ar fi oferit soţului supravieţuitor 50 de milioane de lei (vechi – n.r.)… Persoanele care vând asigurări de viaţă, considerăm noi, sunt foarte bine pregătite pentru a vinde iluzii. Contractele pe care ni le pun în faţă sunt făcute de profesionişti pentru noi, fraierii… Câţi oameni citesc contractele sau mai exact câţi oameni înţeleg ceea ce au citit şi semnat? Vânzătorul de asigurări de viaţă are rol de magician… El ştie cu siguranţă cât şi, mai ales, ce trebuie să îţi spună şi uită să-ţi povestească şi despre dezavantajele semnării contractului. Din păcate, contractele sunt atât de stufoase şi atât de greu de descifrat, încât îţi trebuie un specialist să te lămurească. Specialist care să nu fie cel care tocmai îţi vinde o asigurare… Am decis să ne răscumpărăm asigurarea înainte de maturitate, chiar dacă am pierdut aproape jumătate din banii pe care i-am investit. Să cotizăm în continuare acum, când am aflat situaţia de fapt, ni se părea chiar o prostie. Ne-am plătit cam scump taxa pe prostie! Sfatul meu pentru cei care îşi fac asigurări este: citiţi cu atenţie absolut tot contractul înainte să îl semnaţi!“, a spus una dintre persoanele nemulţumite.

ING se disculpă

ING Asigurări de Viaţă susţine că, de fapt, clienţii au ştiut de la început în ce constau poliţele lor. Compania explică pe două pagini cum s-a ajuns să le restituie oamenilor sume mult mai mici decât cele cotizate. „Dorim să menţionăm, de asemenea, că valoarea de răscumpărare nu ar trebui să fie o surpriză pentru clienţii noştri. Ei sunt informaţi cu privire la evoluţia valorii de răscumpărare a contractului încă de la început, din momentul semnării scrisorii de proiecţie a contractului, scrisoare în care este prezentată o estimare a acestei evoluţii în conformitate cu Norma nr. 3111/2004 privind informaţiile pe care asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor. Această estimare este prezentată în două scenarii: pentru situaţia în care randamentul este zero şi pentru un randament mediu pozitiv în concordanţă cu programul de investiţii ales de client“, a precizat Aurelia Coman, directoare generală la ING Asigurări de Viaţă SA. Compania de asigurări are explicaţii referitoare la componenta financiară, pe care o consideră „un cost al protecţiei oferite“. ING menţionează şi că, spre deosebire de componenta de protecţie, cea investiţională a unei asigurări Unit Linked nu este garantată. Practic, i se spune clientului că acei bani nu i se restituie. „Partea de primă de asigurare plătită de client aferentă componentei de protecţie financiară nu se investeşte, ci este destinată strict pentru acoperirea riscurilor respective şi reprezintă un cost al protecţiei oferite. Această parte de primă nu este returnată contractantului nici la momentul rezilierii (nu intră în calculul valorii de răscumpărare), nici la finalul contractului“, susţine Aurelia Coman, directoare generală la ING.  
Răspunsul detaliat al ING îl puteţi descarca de aici: http://www.gds.ro/documente/Raspuns_Gazeta_de_sud_Craiova_final2.doc

Ce spune Comisia de Supraveghere a Asigurărilor

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) explică faptul că firmele de asigurări sunt obligate să plătească asiguratului ceea ce s-a stabilit prin contract doar în cazul producerii riscului asigurat. „Potrivit art. 9 din Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, cu modificările şi completările ulterioare, «prin contractul de asigurare, contractantul asigurării sau asiguratul se obligă să plătească o primă asigurătorului, iar acesta se obligă ca, la producerea riscului asigurat, să plătească asiguratului, beneficiarului asigurării sau terţului păgubit despăgubirea ori suma asigurată, denumită în continuare indemnizaţie, rezultată din contractul de asigurare încheiat în condiţiile prezentei legi, în limitele şi la termenele convenite». În concluzie, conform contractului încheiat, asigurătorul plăteşte indemnizaţia (despăgubire sau suma asigurată în limitele stabilite în contract) doar în cazul producerii unui risc asigurat“, a precizat Mirela Antohi, directoare generală a Direcţiei Generale Comunicare şi Relaţii Mass-Media din cadrul CSA. În opinia responsabililor CSA, „suma plătită asiguratului în cazul unui astfel de produs depinde de randamentul programului de investiţii ales, iar dacă poliţa este răscumpărată înainte de maturitate, la acest factor se adaugă şi penalităţile de răscumpărare prevăzute în contract“. CSA susţine faptul că foarte multe persoane care au încheiat poliţe de asigurare de viaţă confundă produsul cu depozitele bancare.

107 reclamaţii la adresa asigurătorilor

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a confirmat, pentru GdS, că anul acesta au fost înregistrate multe reclamaţii legate de poliţele de asigurări de viaţă. „Vă comunicăm faptul că în primele cinci luni ale anului curent au fost depuse la CSA 107 reclamaţii aferente claselor de asigurări de viaţă, dintre care una de la un petent cu domiciliul declarat în judeţul Dolj“, a precizat Mirela Antohi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

35 COMENTARII