9.8 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriForum economic de criză

Forum economic de criză

Specialiştii în consultanţă i-au îndemnat pe managerii din Oltenia, la Forumul Economic Regional organizat ieri în Craiova, să-şi conducă afacerile cu multă inteligenţă, cu atenţie şi, mai ales, să investească în oamenii valoroşi din companii, pentru că pe ei se bazează dezvoltarea business-ului după ce trece criza. Analiştii au spus că se ştia despre aceasta din 2007.

Craiova a găzduit ieri prima ediţie a Forumului Economic Regional (FER), organizat de Media XPRIMM. Au participat reprezentanţii a 59 de companii din Oltenia – care deţin 24.000 de angajaţi – , respectiv lideri de sindicate din regiune, asigurători şi autorităţi din domeniul pensiilor de stat şi administrate privat. „Criza este centrul preocupărilor noastre“, a spus Sergiu Costache, moderatorul evenimentului şi directorul revistei XPRIMM.

„Se ştia de criză din 2007“

Analistul economic Dragoş Cabat de la Financial View Consulting i-a informat pe managerii prezenţi că „despre criza din România se ştia de la sfârşitul lui 2007, când profitabilitatea companiilor a început să scadă, doar că factorul politic nu a fost interesat ca lumea să ştie aceste lucruri“. Mediul politic ar fi ţinut în secret criza din ţară, din cauza alegerilor care au avut loc anul trecut, a presupus analistul economic. Economia întreagă este afectată de criză în diverse feluri: blocaje financiare, reducerea accesului la credite de investiţii, acces greu la capital de lucru, creşterea delincvenţei între companii şi în relaţia cu băncile. Cabat spune că din ultimele studii rezultă că pe primele trei luni ale anului filele cec şi biletele la ordin refuzate de bănci au crescut cu 70% faţă de tot anul 2008. De asemenea, 90% din tranzacţiile comerciale au întârzieri la plată între 90 şi 120 de zile faţă de termenul scadent pe factură. „Companiile româneşti trebuie să se adapteze condiţiilor actuale“, a spus analistul. Primele sfaturi sunt legate de costurile operaţionale ale companiei. Clienţii trebuie aleşi cu atenţie şi eliminaţi cei „neserioşi“, care au avut incidente anterioare legate de plăţi. Chiar şi furnizorii trebuie selectaţi cu grijă. Politicile salariale trebuie să fie flexibile, bazate pe „meritocraţie“, adică acei angajaţi care contribuie la dezvoltarea companiei trebuie stimulaţi şi menţinuţi în firmă.

Management financiar strict

Pe perioada crizei, doar managerii deştepţi duc firma mai departe. „Chiar şi la companiile mari, managerii nu-şi urmăresc cu stricteţe clienţii şi furnizorii şi nu ştiu când şi cum le ies bani din firmă. În perioada de criză este foarte important pentru companii să renunţe clar la activităţile puţin profitabile“, a menţionat analistul citat. El a mai spus că în această perioadă planificarea companiei trebuie făcută pe termen lung, în condiţiile în care şi politicile guvernamentale trebuie să devină stabile. Organizatorii FER la Craiova le-au transmis managerilor din Oltenia că binele firmei stă în inteligenţa lor. Directorii sunt sfătuiţi să nu taie haotic din cheltuielile de personal, de protocol, de deplasare, să nu taie bugetele de promovare şi reclamă fără să calculeze dacă acele reduceri aduc un plus afacerii. Firma poate reduce strategic costurile fără se dea afară oameni, externalizând din servicii.

„Ţineţi bine de angajaţii buni!“

„Dacă tai sucurile şi cafeaua într-o companie, va fi un efect simptomatic asupra angajaţilor“, a precizat Costache, adăugând că orice tăiere bruscă din drepturile salariaţilor va crea un fel de panică, pentru că oamenii vor vedea că există ceva în neregulă cu compania. „Am plecat de la o bancă atunci când s-au tăiat sucurile angajaţilor. Primul semn că lucrurile nu merg bine într-o companie este atunci când se taie cheltuielile minime“, a spus Dragoş Cabat. Managerii au fost sfătuiţi să comunice cu angajaţii, în primul rând cu angajaţii-cheie, pentru a-i păstra în companie. „Trebuie să existe criterii clare de evaluare a performanţei (adică meritocraţie), să recompensaţi iniţiativa şi ideile angajaţilor buni şi să protejaţi rezerva de talente ale companiei şi să apreciaţi vechimea fiecăruia în companie“, a menţionat Sergiu Costache. Organizatorii FER au punctat că, într-un studiu efectuat pe 2009 la 75 de companii din vestul ţării, creşterile salariale au fost de 5-6% ca medie, dar cel mai mare procent (8%) l-au primit angajaţii care contribuie la dezvoltarea firmei. Cea mai mare provocare pentru manageri este cum să-şi menţină angajaţii de elită, să-i stimuleze material, dar în acelaşi timp să-şi menţină costurile de personal reduse. Soluţia dată de specialişti în cadrul Forumului Economic Regional este de a le oferi acestora pachete de asigurări de sănătate şi pensii facultative, pentru care sunt deductibile cheltuieli de până la 400 de euro lunar. Angajaţii merituoşi pot fi stimulaţi prin planuri de rentă de grup sau chiar asigurări de viaţă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU