22.3 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriBerceanu trimite Fordul pe Dunăre

Berceanu trimite Fordul pe Dunăre

http:http://www.youtube.com/watch?v=6tdHEi3kwPg

Ministrul Radu Berceanu nu mai vrea drum expres Craiova – Piteşti, ci o autostradă mai scumpă cu 157 de milioane de euro, deşi recunoaşte că nu are finanţare. Altă idee este Autostrada Sudului, dar, în această situaţie, ministerul ar renunţa la actualul proiect, pentru care a plătit 12 milioane de euro. În ceea ce priveşte infrastructura rutieră pentru Ford, Berceanu are soluţia: „Le-am recomandat transportul pe Dunăre“.

Statul român trebuie să cheltuiască mai mult cu aproximativ 157 de milioane de euro dacă transformă proiectul drumului expres Craiova – Piteşti într-o autostradă, a informat ieri Ştefan Cios, reprezentantul Search Corporation – firma care a făcut studiile actualului traseu. Ministerul Transporturilor a plătit companiei Search Corporation 12 milioane de euro pentru studiul de fezabilitate (SF) al drumului şi a pregătit documentaţia pentru etapele următoare, însă noul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat la sfârşitul lui 2008 că expresul se va transforma în autostradă. Ce costuri suplimentare implică acest lucru? Cel puţin 157 de milioane de euro, susţine Ştefan Cios, dar numai dacă actualul traseu va fi menţinut: „Dacă autostrada se va face pe actualul traseu, investiţia va costa mai mult cu aproximativ 150 de milioane de euro – la o primă evaluare. Noi am avut în vedere că expresul va fi cândva transformat în autostradă. Studiile suplimentare pentru transformarea drumului expres în autostradă vor necesita cheltuieli în plus de şase-şapte milioane de euro, pentru că nu pornim de la zero şi vom putea folosi o parte dintre cele deja efectuate“.
Tehnic vorbind, autostrada are tot două sensuri de mers şi patru benzi, dar are cheltuieli mai mari în ceea ce priveşte dotările. Diferenţa esenţială constă în zona de protecţie dintre cele două sensuri de mers şi în cele două benzi de urgenţă pentru staţionare.

Berceanu: Drumurile expres sunt poveşti electorale

Potrivit studiului de fezabilitate realizat de Search Corporation, drumul expres va costa 1,1 miliarde de euro fără TVA. În actualele condiţii, va costa 1,46 miliarde de euro. Cum mai toate lucrările de construcţii ajung la noi în cele din urmă mai scumpe cu 30% faţă de preţul estimat iniţial, este posibil ca această autostradă să coste 1,9 miliarde de euro la final. De unde va lua guvernul aceşti bani? Ministrul Radu Berceanu recunoaşte că, în prezent, nu există soluţii de finanţare. „Drumurile expres sunt poveşti electorale. Ca să le transformi în realitate înseamnă bani. De unde să-i luăm? Din fondurile structurale nu se poate, pentru că sunt bătute în cuie până în 2013. Singura soluţie o reprezintă împrumuturile la BEI, Banca Mondială, BERD etc.“, a spus Berceanu. Ministrul afirmă că ar renunţa la proiectul Craiova-Piteşti pentru un proiect denumit Autostrada Sudului, cu traseul Craiova – Caracal – Roşiori de Vede – Alexandria – Bucureşti. „Drumurile expres însemnă străzi pe patru benzi, dar traseele trec de cele mai multe ori prin localităţi. Aşa este cazul drumului Craiova – Filiaşi, realizat pe scheletul DN 6. Problema nu este să ajungi la Piteşti, ci la Bucureşti. Or, pentru asta, traseul direct este Caracal – Roşiori – Alexandria – Bucureşti“, a adăugat acesta.
Infrastructura pentru investiţia Ford la Craiova nu-şi mai are obiect, din moment ce americanii nu dau semne că vor duce la capăt investiţiile din Bănie. „Şi ce dacă ne presează Ford? Întâi să facă ei ce au promis şi să dea drumul la producţie, că deocamdată au probleme. Până dau ei drumul, facem noi şi drumul. Eu am vorbit cu ei şi le-am recomandat transportul pe Dunăre, să le facem o instalaţie portuară. După aia au legături unde vor: la Marea Mediterană, la Marea Roşie…“, a mai declarat Radu Berceanu.
Reprezentanţii Ford nu comentează noile idei ale ministrului.  „Nu cunoaştem detalii despre noua strategie referitoare la infrastructura pe care ministrul Radu Berceanu o are în vedere. Numai după ce vom deţine datele necesare vom comenta pe marginea acestui subiect“, a declarat Ana-Maria Timiş, reprezentanta McGuireWoods, compania de PR pentru Ford.

Orban: Autostrada Sudului e o aiureală

Fostul ministru al transporturilor, Ludovic Orban, are şi el de spus ceva pe marginea acestei chestiuni. „Autostrada Sudului e o aiureală, îmi pare rău că-i spun domnului Berceanu. Traficul se dezvoltă spre zona Piteşti, pe actualul DN 65. S-a ajuns la o medie zilnică de peste 20.000 de maşini, ceea ce reclamă construirea măcar a unui drum expres. Noi am făcut studiul acesta de fezabilitate şi am pregătit documentele pentru licitaţie. Depinde de Berceanu dacă vrea să-l facă sau nu“, a declarat Orban.
Toate controversele legate de expresul/autostrada Craiova – Piteşti nu fac decât să întârzie derularea proiectului şi, eventual, să facă inutilă cheltuirea celor 12 milioane de euro pentru studiul de fezabilitate. Specialiştii în drumuri se uită la proiect şi nu le vine să creadă că statul aruncă banii pe fereastră cu ambele mâini. „Există posibilitatea realizării unei autostrăzi în etape. Se prevăd caracteristicile autostrăzii în proiect, dar, dacă nu sunt suficienţi bani, se poate realiza, deocamdată, un singur sens de mers, care să preia o parte din traficul de pe DN 65. Ulterior, poate să fie realizat şi celălalt sens de mers, realizând autostrada“, este de părere Constantin Gavrilescu, şeful Serviciului tehnic din cadrul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova – Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Traseul expresului Craiova – Piteşti

Potrivit studiului de fezabilitate, expresul Craiova – Piteşti se desprinde din centura de nord a Băniei, la intersecţia cu DC 4, trece pe la est de Balş, traversează râul Olteţ, trece pe la nord de Găneasa şi Slătioara, ocoleşte localităţile Slatina, Mogoşeşti, Negreni, Coloneşti, Lunca Corbului şi Albota, apoi pe la sud localitatea Bradu şi se termină printr-un nod rutier la intersecţia cu Autostrada 1 Bucureşti – Piteşti. Viteza maximă de rulare pentru care este proiectat drumul este de 120 km/h.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

21 COMENTARII