22.3 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAlpha Leasing creşte dobânda din pix

Alpha Leasing creşte dobânda din pix

Societatea de credit le-a trimis clienţilor noi scadenţare de plată cu rate mărite, fără a le explica în prealabil de ce a crescut dobânda şi cum s-a calculat majorarea. Alpha Leasing a menţionat că în cazul respectiv a fost „o neînţelegere în relaţia cu clientul“.

 

Un cititor al GdS s-a adresat redacţiei reclamând modul cum firma de leasing Alpha Leasing Romania IFN SA, înfiinţată pe lângă Alpha Bank, a încercat să-l înşele în relaţia contractuală pe care o au. Doru Cioată şi-a cumpărat pe firmă o maşină în leasing, la începutul anului. Contractul cu Alpha Leasing, încheiat pe cinci ani, spune că dobânda este formată din EURIBOR la trei luni (drept dobândă de bază, variabilă în funcţie de indicele EURIBOR, care este dobânda interbancară pe piaţa europeană) şi o marjă a societăţii de credit de 3,2%. În urmă cu câteva zile, craioveanul s-a trezit cu un plic de la societatea de leasing, trimis prin curier, în care era anunţat sec, în două rânduri, că i s-au întocmit alte scadenţare de plată cu rate mai mari, fără să i se explice pentru ce. „Suma cu care mi-au mărit rata nu este mare, dar este o chestiune de principiu să fiu informat pentru ce dau banii aceia. Eu îmi făcusem calculele că EURIBOR a scăzut şi mă aşteptam să-mi scadă rata, dar şi dacă creşte, eu trebuie să ştiu de ce şi pentru ce“, a spus tânărul din Bănie. Revoltat, Doru Cioată a spus că a cerut detalii de la Finanţator şi a reclamat situaţia la forurile competente. „Este o chestiune de respect faţă de clienţi. Şi este bine ca oamenii să ştie şi să nu semneze ceva ce nu cunosc“, a precizat craioveanul.

 

„Cine pică în plasă e bun de plată“

 

Firma de leasing informa clientul despre datele de contact ale ofiţerului de cont, după care urma o frază care anunţa scumpirea ratelor: „De asemenea, vă informăm cu privire la noile condiţii de finanţare. Vă rugăm să semnaţi scadenţarele şi să le transmiteţi către persoanele menţionate mai sus“. Şi erau ataşate listele cu scadenţare cu rata mărită. „Cine nu este atent şi semnează scadenţarele, aleluia, e prins de finanţator la mijloc şi, când va creşte EURIBOR, atunci să vezi dobândă. Este o tentativă de fraudă. Cine pică în plasă e bun de plată“, susţine cititorul nostru.

 

Alpha Leasing se scuză

 

De la Departamentul de Comunicare al Alpha Leasing, Andreea Andrei a precizat că „a fost vorba despre o neînţelegere în relaţia cu clientul. Nu i-au ajuns la timp anumite date, dar, între timp, situaţia clientului respectiv s-a rezolvat. De obicei, informările către client sunt complete şi probabil că informarea de care aţi amintit a fost precedată de altă scrisoare“. În prealabil, ofiţerul de cont de la sediul central al IFN-ului (instituţie financiară nebancară) Alpha Leasing a precizat că acea informare către clienţi era doar prima, după care „noi trimitem actele adiţionale la contract şi fiecare contract se negociază cu clientul. De asemenea, în condiţiile contractuale există un paragraf 4.6 care spune că finanţatorul poate corecta dobânda de leasing“. Paragraful invocat mai precizează şi că „Finanţatorul îl va înştiinţa în scris pe Utilizator (împrumutatul – n.r.) despre orice modificare de acest gen, iar Utilizatorul se obligă să plătească ratele de leasing aşa cum au fost modificate“. Însă, nici pentru GdS, Alpha Leasing nu a precizat de ce a mărit dobânda.

 

„Este clar un abuz!“

 

Avocatul Iulian Urban este de părere că şi IFN-urile trebuie să se supună aceloraşi reguli ca şi băncile. „Este un abuz să crească ratele fără să anunţe clientul cu privire la motivul creşterii. Firmele de leasing trebuie să funcţioneze după aceleaşi norme ca şi băncile şi nu au voie să crească dobânda decât după ce îl informează pe client“, a spus Urban. În schimb, directorul Băncii Naţionale a României, Sucursala Dolj, Gheorghe Gherghinescu, a spus că nu se poate pronunţa fără să cunoască detaliile contractului şi clauzele. El susţine că depinde ce scrie în contractul de credit încheiat între cele două părţi: „Fiecare caz trebuie studiat aparte. Dacă în contract scrie că acel client îşi asumă orice majorare a dobânzii, atunci şi-o asumă. Înainte de Legea protecţiei consumatorilor se aplică Legea părţilor, acordul dintre părţi. Aşadar, trebuie studiat cu atenţie contractul, dar şi IFN-urile se supun Legii creditelor de consum“. Noul Regulament al BNR privind creditarea se aplică deopotrivă băncilor şi instituţiilor financiare nebancare (IFN). Potrivit noilor norme, corelate cu cele de protecţie a consumatorilor, IFN-urile nu au voie să modifice clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional acceptat de client. De asemenea, clientul trebuie notificat cu 30 de zile înainte de a-i creşte dobânda.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII