Maria Vasile, comisar-şef al SPCRPCIV: „În 2017 s-au făcut 41.000 de înmatriculări auto în Dolj“



Comisarul-șef al Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCÎV) Dolj, Maria Vasile, a vorbit, într-un interviu acordat GdS, despre cum a arătat situaţia din cadrul instituţiei pe care o conduce, în contextul „exploziei“ de înmatriculări cauzate de dispariţia taxei de timbru. În judeţul Dolj, numărul înmatriculărilor din 2017 s-a dublat faţă de anul precedent. O nouă taxă auto este pe cale să fie introdusă, iar de teamă că ar putea fi o taxă de primă înmatriculare, oamenii s-au grăbit să îşi cumpere maşini pe care să le înmatriculeze cât mai repede. Acest lucru a dublat cantitatea de muncă depusă de angajaţii SPCRPCIV Dolj.

Maria Vasile, comisarul-șef al Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor

Gazeta de Sud: Ştim cu toţii că anul trecut a fost unul plin pentru serviciul pe care îl conduceţi. Cum a arătat situaţia din punct de vedere al înmatriculărilor?

Maria Vasile: A fost un an greu, dar am o oarecare mulţumire sufletească pentru că am ajuns la sfârşitul anului cu o situaţie echilibrată. Am reuşit să gestionăm mulţumitor această situaţie, am reuşim să soluţionăm toate solicitările adresate serviciului nostru, chiar dacă acest lucru a presupus efort dublu din partea lucrătorilor. A fost un an cu schimbări legislative, care au generat dublarea volumului de muncă. Au fost multe noutăţi în plan procedural. Cea mai mare creştere a fost la nivelul înmatriculărilor. Scoaterea timbrului de mediu a determinat o avalanşă de solicitări. De la 20.000 de vehicule anual, anul acesta am ajuns la peste 41.000 de vehicule înmatriculate. Aici intră toate categoriile, fie că este vorba de maşini aduse din străinătate sau de cele cărora doar li s-a schimbat proprietarul. Din cele peste 41.000 de certificate emise, în jur de 60% au fost date pentru autoturisme aduse din afara ţării noastre, majoritatea din spaţiul UE şi second-hand. Au fost şi maşini noi, însă procentul lor nu a depăşit pragul de 10%.

GdS: Cât de greu a fost pentru personal să facă faţă acestei avalanşe?

M.V.: Cu toţii când ne-am angajat ne-am asumat nişte responsabilităţi: că suntem poliţişti şi că suntem funcţionari publici. Aşa că tot ceea ce facem trebuie să facem cu un singur scop, acela de a rezolva problemele cetăţenilor. Am încercat să le explic angajaţilor că această aglomerație nu va fi la infinit şi că se vor face efoturi să putem să satisfacem nevoile oamenilor. Am eliminat timpii morţi şi am eficientizat activitatea prin instrumente interne. Unul dintre acestea a fost programarea on-line. Cu ajutorul ei am economisit resurse. Le-am spus tuturor celor care lucrează aici că este foarte important ca oamenii să plece de la noi mulţumiţi. Am avut noroc de un colectiv foarte bun şi am avut suport foarte bun din partea Prefecturii Dolj. Am fost prima instituţie publică din judeţ care a beneficiat de un astfel de sistem, foarte eficient. El ne-a permis să oferim posibilitatea cetăţenilor de a se programa de acasă, printr-un sistem civilizat, folosind un ghişeu separat faţă de cel cu bonuri de ordine. Cetăţenii au răspuns foarte bine, am primit un feedback foarte bun în acest sens. Oamenii au văzut cât este de benefic un astfel de sistem. Şi la permise de conducere se pot face astfel de programări şi avem locuri libere în fiecare zi.

Cei care îşi fac programări înaintea apariţiei unei noi legi se pot adresa instanţei

GdS: Au existat situaţii în care oamenii nu şi-au mai aşteptat programarea on-line şi au venit mai devreme?

M.V.: Da, ne-am confruntat frecvent cu această problemă. Am avut situaţii din acestea chiar şi cu oamenii care aveau programare la cinci zile distanţă de momentul în care au făcut-o. Uneori, şi cinci zile li s-a părut mult oamenilor. Era această frică de schimbare a legislaţiei şi preferau varianta cu bon de ordine, în sala de aşteptare. Din acest motiv, le-am oferit două ghişee destinate depunerii prin sistem de bonuri de ordine, unde fiecărui cetăţean i se spunea ora la care să vină pentru a nu sta la coadă. De asemenea, a fost pus la dispoziţie un ghişeu pentru programările on-line.

GdS: Dacă de mâine s-ar introduce o nouă taxă, cei care au deja o programare on-line vor intra sub incidenţa noii legi sau cum se va proceda în privinţa lor?

M.V.: Am mai traversat o astfel de perioadă când, pe 15 martie 2013, s-a introdus timbrul de mediu. Au fost persoane care luaseră bonuri de ordine înainte să se dea legea, la vremea respectivă, pentru că nu era programare on-line. S-au adresat instanţei, iar aceasta ne-a obligat să înmatriculăm punând în aplicare legea în vigoare la momentul la care au obţinut bonul de ordine. Deci, dacă persoana poate dovedi instanţei şi nouă că a întreprins demersul către instituţia noastră pe legea în vigoare la momentul respectiv, cel mai probabil instanţa se va pronunţa în favoarea cetăţeanului. Aşa s-a întâmplat în timpul experienţei anterioare. Însă, acum nu aş putea spune cu certitudine ce se va întâmpla pentru că încă nu s-a dat noua lege.

Suspendarea înmatriculării, noutatea acestui an

GdS: Ce noutăţi are anul 2018 în ceea ce priveşte înmatriculările?

M.V.: Chiar dacă nu a fost introdusă o nouă lege cu privire la o anumită taxă, există câteva noutăţi, care vor intra în vigoare din mai. Una dintre acestea este introducerea noţiunii de suspendare a înmatriculării. Această noţiune este aşteptată de mai mulţi ani pentru că ea va rezolva multe dintre problemele cetăţenilor. Este important ca fiecare autoturism care circulă pe drumurile publice să aibă inspecţia tehnică periodică valabilă, cu atât mai mult cu cât au fost introduse în ţară foarte multe maşini vechi. Prin această măsură, maşinilor surprinse în trafic cu ITP-ul expirat li se va suspenda înmatricularea. De asemenea, această noutate se referă şi la transcrierea dreptului de proprietate. Adică, dacă o maşină este vândută unui alt proprietar, acesta are obligaţia să facă transcrierea dreptului de proprietate în termen de 90 de zile, altfel se suspendă înmatricularea maşinii respective. În acest fel, nu vor mai exista cazuri în care vechii proprietari să primească amenzi pentru infracţiunile comise de cei care le cumpără maşinile. Au fost nenumărate astfel de cazuri în care vechii proprietari s-au adresat instanţelor pentru anularea proceselor-verbale ale unor amenzi care nu le aparţineau.

GdS: Se vorbeşte despre o nouă taxă de înmatriculare. Pe de-o parte, este vorba despre posibilităţile financiare reduse ale oamenilor de a-şi cumpăra maşini noi, însă pe de altă parte exista această necesitate de înnoire a parcului auto. Care credeţi că ar fi cea mai bună soluţie?


M.V.: Eu sunt convinsă că există comisii care analizează din toate punctele de vedere, foarte exact, raportându-se la experienţele anterioare, aplicarea unei noi taxe. Din 2007 până în 2016 au existat mai multe taxe, sub diferite denumiri, iar acestea au fost contestate în mare parte invocându-se discriminarea. Aşa că, dacă se introduce o nouă taxă, cu siguranţă se va lua în calcul evitarea discriminării. De asemenea, trebuie ţinut cont şi de perspectiva unui mediu mai puţin poluat. Însă, există anumite priorităţi, discutate cel mai probabil şi la nivel european. Nu aş putea să fac ipoteze, dar sunt convinsă că cei care se ocupă de această problemă sunt oameni bine pregătiţi care vor ţine cont şi de experienţele anterioare şi de tendinţele viitoare.

GdS: Dacă în anii trecuţi ne bucuram atunci când creştea numărul maşinilor, anul trecut acesta a explodat. Cum vedeţi situaţia şi cum credeţi că va fi peste zece ani?

M.V.: Anul trecut a fost cea mai mare creştere a numărului de maşini din Dolj, din ultimii zece ani. Am ajuns la pragul de 225.000 de vehicule în Dolj, iar aproximativ 66% dintre acestea sunt concentrate în Craiova. Numărul de maşini, practic, a explodat. Există programe de încurajare a cumpărării de vehicule noi şi radierea maşinilor vechi, adică scoaterea din parcul auto naţional. Eu cred că prin astfel de programe, precum „Rabla“, şi oferirea de diverse vouchere se poate îmbunătăţi situaţia. Am văzut o îmbunătăţire şi la nivelul judeţului nostru prin Programul „Rabla“. Avem şi avantajul că avem destul de mulţi dealeri auto în judeţul Dolj. A început să crească şi numărul de vehicule hibrid, se dublează de la an la an.

Filmarea probelor practice pentru permis a scăzut procentul admişilor

GdS: Solicitările pentru obţinerea permisului de conducere au fost mai numeroase anul trecut faţă de anul 2016?

M.V.: Creşteri au fost şi în ceea ce priveşte permisele de conducere. În 2017 s-au împlinit zece ani de intrarea României în Uniunea Europeană, an în care s-au schimbat permisele care au expirat după aceşti ani. Şi la examinările pentru permis s-au înregistrat creşteri. Tot mai mulţi tineri doresc să obţină permisul de conducere, majoritatea cu vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani. Anul trecut s-au introdus şi tabletele care înregistrează audio şi video proba practică. A fost un pas în favoarea transparenţei, care a permis candidaţilor să fie mai siguri pe ceea ce fac şi să ştie că au posibilitatea să se adreseze instanţelor atunci când se consideră nedreptăţiţi. Şi pentru lucrătorii noştri a fost un moment în care au căpătat mai multă încredere în actul lor decizional.

GdS: După introducerea tabletelor care înregistrează proba, a scăzut numărul celor care pică examenul?

M.V.: S-a observat o scădere cu 8% a numărului de permise obţinute după introducerea acestui sistem. Însă, există creştere privind solicitările pentru obţinerea permiselor. Aceste creşteri se explică prin faptul că în Craiova există un mare centru universitar. Sunt studenţi din alte judeţe şi au posibilitatea să obţină permisul în judeţul nostru. Mai avem şi cetăţeni străini care vor să obţină permisul aici, mai ales că au posibilitatea să dea examenul în limba engleză. Suntem printre primele judeţe din ţară cu un termen foarte scurt pentru programarea la traseu. Resursa umană ne-a permis acest lucru. De exemplu, un student din altă localitate are posibilitatea să dea proba practică şi la noi, dar şi în localitatea din care vine.

GdS: Ce pot face persoanele care vor să conteste rezultatul examenului practic?

M.V.: Am avut două contestaţii în 2017. Candidaţii au avut dubii că evaluarea a fost făcută aşa cum ar fi trebuit. Au fost analizate, s-a constituit o comisie de specialişti. Vreau să menţionez că examinarea este făcută doar de oameni atestaţi şi evaluaţi. S-au studiat camerele, iar deciziile au fost în defavoarea candidaţilor. Toate imaginile sunt zilnic descărcate într-un sistem informatic şi transmise la nivel central. Se respectă strict confidenţialitatea şi protecţia datelor cu caracter personal şi sunt vizualizate doar atunci când există o contestaţie, care urmează să fie adresată instanţei. Nu am avut până acum situaţii în care să fie probate cele afirmate de candidat.

GdS: Ce vă propuneţi anul acesta în legătură cu activitatea instituţiei pe care o conduceţi?

M.V.: Îmi propun să găsesc echilibrul necesar de a motiva oamenii la nivel instituţional, astfel încât cetăţenii să plece de la noi mulţumiţi. Vreau să folosesc experienţa pozitivă a anului 2017, adică ce ne-a ieşit bine să extindem. Trebuie să extindem serviciul de programare online, atât pentru înmatriculări, cât şi pentru permise, astfel încât oamenii să nu stea mai mult de câteva minute la ghişeu şi să îşi rezolve problema cât mai eficient. Nu vreau să mai existe disconfort la ghişeele noastre, adică să scurtăm timpii de aşteptare.



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de duminică, 17 februarie 2019

Top