Daunele totale pentru mașinile avariate vor fi plătite, din 2015, într-un cuantum mai mic decât până acum. Deținătorii de service-uri și transportatorii au protestat în fața ASF.
Daunele totale pentru mașinile avariate vor fi plătite, din 2015, într-un cuantum mai mic decât până acum. Deținătorii de service-uri și transportatorii au protestat în fața ASF.
Daunele totale pentru mașinile avariate vor fi plătite, din 2015, într-un cuantum mai mic decât până acum. Deținătorii de service-uri și transportatorii au protestat în fața ASF.

Protestele au fost organizate în București, iar la ele au participat și craioveni. Polița RCA se poate scumpi cu 30%. Din 2015, valoarea daunei totale pentru mașinile avariate nu se mai stabilește la prețul mașinii, ci la prețuri ale unor vehicule similare second-hand. Din spusele unui protestatar reiese că, pentru o mașină de 10.000 de euro avariată serios, asigurătorii ar plăti daună totală de doar 3.500-4.000 de euro.

Sute de șoferi și deținători de service-uri auto au protestat în București, în fața sediului Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), instituție care are rol în reglementarea pieței asigurărilor din România, printre altele. La protestul organizat de Asociația Societăților de Service Auto Independente din România (ASSAI) și de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) au luat parte și câteva persoane din Craiova. Șoferii vor să tragă un semnal de alarmă față de ceea ce se va întâmpla de la 1 ianuarie 2015, în sensul că polițele RCA s-ar scumpi ca urmare a unor norme elaborate recent de ASF, la fel cum s-au scumpit și anul acesta, pentru anumite categorii de conducători auto, în special pentru cei sub 30 de ani. „Protestăm împotriva comportamentului protecționist pe care ASF îl practică față de companiile de asigurări. Manifestăm împotriva bătăii de joc la care sunt supuși cei peste 5 milioane de șoferi români. După cum cunoașteți deja, de la 1 ianuarie 2015, prețurile polițelor RCA care erau oricum destul de scumpe se vor majora cu peste 30%“, a declarat George Rusescu, deținătorul unui service auto în Craiova și membru fondator al ASSAI.
ASF a emis o normă prin care comisioanele intermediarilor de RCA sunt incluse în poliță, ceea ce face ca acele comisioane să fie achitate direct de deținătorii de autovehicule. Potrivit unui comunicat ASF, această scumpire „mascată“ a poliței este obligatorie. În norma ASF scrie că acele comisioane sunt incluse în prima de asigurare: „e) Menţionarea pe poliţa de asigurare a comisionului de intermediere sau a cheltuielii medii de achiziţie directă, acestea fiind incluse în prima de asigurare totală“. Organizatorii protestului au mai cerut „stoparea creșterii nejustificate și necontrolate a prețului RCA, așa cum s-a întâmplat pe parcursul ultimului an, se arată în comunicatul ASSAI. Ei susțin că încă de anul acesta s-au plătit polițe RCA mai scumpe decât în 2013. Pentru unele categorii de șoferi, scumpirile RCA ar fi fost și de 200%, de anul acesta. Șoferii care au până în 30 de ani plătesc cel mai mare preț al polițelor RCA, pe motiv că sunt predispuși la accidente față de conducătorii auto mai în vârstă și mai experimentați.

În caz de daună totală, proprietarul mașinii ar primi mai puțini bani

Dar ceea ce a scos șoferii în stradă este o normă a ASF care se referă la dauna pe care ar primi-o proprietarul unui autovehicul de la firma de asigurări, în cazul unui accident foarte grav. Din 2015, despăgubirea în caz de daună totală nu va fi la valoarea existentă într-o grilă de uzură (destul de apropiată de prețul la care poți să îţi cumperi o mașină de aceeași uzură), ci se va plăti la valoarea de piață a mașinilor rulate, valoare care va fi luată de firmele de asigurări de pe diverse site-uri de mașini second-hand, unde sunt puse la vânzare astfel de vehicule uzate. „În cazul unei daune totale, asigurătorul va plăti despăgubiri egale cu valoarea mașinilor de pe Autovit sau Mobile sau de pe alte site-uri. Nicidecum suma nu va fi calculată de pe un catalog, așa cum era până acum. Pe românește, dacă mașina dumneavoastră ar valora 10.000 de euro, firma de asigurări ar urma să vă plătească în caz de daună totală pe RCA undeva la 3.000 – 4.000 de euro. Probabil că își vor posta singuri mașini pe site-urile de specialitate, ca să scadă sigur prețul daunelor pentru autoturismele implicate în accidente“, a declarat George Rusescu, care a adăugat că șoferii care vor fi implicați în accidente după 1 ianuarie 2015 nu pot face absolut nimic în privința daunelor pe care ar urma să le primească de la asigurători, pe motiv că „aceasta este legea și ea trebuie respectată“. ASF a transmis, printr-un comunicat de presă, că „în cazul daunelor totale, stabilirea valorii reale a vehiculului se face pe baza sistemelor de specialitate (eliminarea grilei de uzură)“.
Normele ASF atacă dur și afacerile service-urilor independente, în sensul că acelea nu mai sunt „unități de specialitate“, ci doar reprezentanțele auto sunt considerate de legiuitor drept unități de specialitate, în care vor fi reparate vehiculele avariate.

ASF este acuzată că ține partea firmelor de asigurare

ASSAI acuză ASF că ține partea firmelor de asigurare și nu sunt respectați păgubiții și cere: „Eliminarea despăgubirilor subevaluate plătite păgubiților de către asigurători. În 85% din cazuri, firmele de asigurări achită plăți parțiale (subevaluate) ale despăgubirii; respectarea termenului legal de despăgubire la nivel național de către firmele de asigurări. În peste 83% din cazuri, firmele de asigurări achită plata despăgubirii după expirarea termenului legal“ etc.
La acuzele aduse, ASF se disculpă printr-un comunicat de presă, transmis și către GdS: „Măsurile recent adoptate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară au caracter prudențial, întăresc soliditatea industriei asigurărilor și asigură predictibilitatea tarifelor RCA, cu impact direct asupra protecției asiguraților/beneficiarilor de asigurări“. De asemenea, ASF susține că datele privind neplata la timp a daunelor, reclamate de organizatorii protestului, sunt „nereale“ și că „rolul ASF nu este să impună un anumit preț pentru un instrument financiar, ci să vegheze la buna funcționare a pieței financiare non-bancare (care include și limitarea distorsiunilor care pot avea și efecte sistemice) și la respectarea drepturilor utilizatorilor de servicii“, susțin reprezentanții ASF.

Șoferii craioveni nu au răspuns protestului din țară

La Craiova, zeci de șoferi ar fi trebuit să claxoneze timp de 30 de secunde în cea mai mare intersecție din municipiu, în semn de protest față de noile reglementări ale ASF în ceea ce privește scumpirea polițelor RCA și scăderea sumelor pentru daune totale, în caz de accident. Dar la ora anunțată pe internet, nici un șofer din Craiova nu și-a manifestat indignarea față de posibilele scumpiri ale RCA, în intersecția respectivă din centrul urbei, în giratoriul de la intrarea în pasajul subteran.

Ce se schimbă de la 1 ianuarie în ceea ce privește daunele la polița RCA*

Impactul asupra activității de constatare și lichidare a daunelor:
– posibilitatea externalizării activității de constatare și lichidare a daunelor RCA;
– în cazul daunelor totale, stabilirea valorii reale a vehiculului pe baza sistemelor de specialitate (eliminarea grilei de uzură);
– în stabilirea cuantumului despăgubirilor, limitarea acoperirii polițelor RCA la nivelul prețurilor practicate de reprezentanțele auto din România;
– stabilirea unor termene și obligații privind constatarea daunelor (spre exemplu, efectuarea reconstatărilor în termen de maximum 3 zile de la solicitare).

*Date transmise de către ASF

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”