7.3 C
Craiova
duminică, 19 octombrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateObligaţiile craiovenilor pentru reabilitarea termică a blocurilor

Obligaţiile craiovenilor pentru reabilitarea termică a blocurilor

Asociaţiile de proprietari trebuie să încheie mai multe acte ce vor fi ataşate cererii de finanţare

Revenim cu un ultim material informativ referitor la izolarea termică a blocurilor de locuinţe din Craiova cu fonduri UE. După cum precizam în articolul precedent („Olguţa, reabilitarea termică şi minciunile“ – 3 octombrie 2012), începând cu 1 noiembrie,  autorităţile publice locale pot depune proiectele în cadrul schemei de finanţare derulate prin Domeniul Major de Intervenţie (DMI) 1.2 „Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe“ în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2007-2013. Un proiect poate avea o valoare cuprinsă între 1,7 milioane de lei şi 46 de milioane de lei (inclusiv TVA). 60% din costurile eligibile sunt suportate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) şi bugetul local, iar restul de 40% se împarte între primărie şi asociaţiile de proprietari. Asociaţiile suportă o cofinanţare de 10-30% din costuri, în funcţie de pragurile de venituri deja menţionate (150 de euro, 350 de euro şi 500 de euro venit net lunar pe cap de membru de familie).
Am revenit cu acest articol pentru a sublinia demersurile care trebuie făcute de către asociaţiile de proprietari. Astfel, asociaţiile trebuie să încheie cu primăria un contract de mandat, prin care deleagă autoritatea locală să stabilească „măsurile şi acţiunile ce se impun, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor Ghidului solicitantului“ pentru DMI 1.2. Primăria are, printre altele, următoarele obligaţii: să elaboreze documentaţia de atribuire a contractelor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de intervenţie; să organizeze procedurile de achiziţie publică; să organizeze recepţia la terminarea lucrărilor. Important de subliniat este că primăria trebuie să transmită asociaţiei documentele care dovedesc „valorile şi durata lucrărilor de intervenţie şi sumele aferente cotelor de participare ale celor două părţi“.

Act adiţional la contractul de mandat

Valoarea lucrărilor de intervenţie, cota parte care revine asociaţiei şi durata de execuţie a lucrărilor vor fi precizate într-un act adiţional la contractul de mandat. Potrivit art. 4 din modelul de contract de mandat prezentat în Ghidul solicitantului, cofinanţarea asociaţiei „se constituie prin contribuţii ale proprietarilor la fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari, direct proporţional cu cota parte indiviză deţinută“. Toate aceste acte se completează în urma deciziei majoritare a Adunării Generale (AG) a asociaţiei de proprietari şi se ataşează la proiect şi cererea de finanţare ce poate fi depusă începând cu 1 noiembrie. Tot prin contractul de mandat, membrii asociaţiei de proprietari au următoarele obligaţii: să îşi însuşească valorile şi durata lucrărilor de intervenţie; să împuternicească preşedintele asociaţiei să semneze actul adiţional la contractul de mandat; să constituie suma necesară cofinanţării lucrărilor şi să desemneze un reprezentant pentru recepţia la terminarea lucrărilor şi recepţia finală. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să informeze proprietarii, prin afişarea imediată la avizierul asociaţiei a tuturor documentelor primite de la primărie, şi să convoace AG pentru a aduce la cunoştinţa proprietarilor valorile şi durata de execuţie a lucrărilor, precum şi cotele de participare aferente fiecărui proprietar. De asemenea, preşedintele este obligat să convoace AG pentru a supune aprobării lucrările de intervenţie, cota de cofinanţare a asociaţiei şi cota ce revine fiecărui proprietar. Contractul de mandat constituie titlu executoriu pentru sumele avansate de primărie şi nerecuperate de la asociaţie până la recepţia finală a lucrărilor de intervenţie executate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS