13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCraiova, în pragul falimentului

Craiova, în pragul falimentului

Datoriile totale ale regiilor subordonate municipalităţii depăşesc bugetul pe doi ani al Primăriei Craiova

Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, rezultatele controalelor efectuate în cursul acestei veri de inspectorii Curţii de Conturi sau de auditul intern al Primăriei Craiova la regiile subordonate municipalităţii. Verificările au scos la iveală o situaţie dezastruoasă: debite de zeci de milioane de lei „dosite“ prin conturi în afara bilanţului, pentru a „coafa“ o situaţie financiară deloc roz.

Compania de Apă cheltuia cu 8% peste încasări

Primul raport prezentat de primăriţă viza situaţia de la Compania de Apă „Oltenia“ (CAO). Potrivit verificărilor făcute de auditul Primăriei Craiova, CAO avea – pe 30 iunie 2012 – datorii totale în sumă de 37.145.000 de lei. Cea mai mare pondere o reprezenta aici suma de 19.740.000 de lei pe care CAO trebuia să o restituie Primăriei Craiova pentru TVA-ul achitat de municipalitate în contul companiei. Pe lângă aceşti bani e vorba, însă, şi de 6.202.000 lei – datorii către furnizori, 1.248.000 de lei – impozit pe salarii neachitat la buget, 2.539.000 de lei – datorie către bugetul asigurărilor sociale, dar şi de 4.235.000 de lei, care reprezentau rate restante dintr-o linie de credit contractată de Compania de Apă.
„Dacă se face raportarea cheltuielilor efectuate în perioada până la 31.05.2012 faţă de veniturile fără TVA încasate, rezultă că raportul cheltuieli/venituri este de circa 108%, ceea ce înseamnă că lunar datoriile companiei cresc, aceasta neputând plăti din încasări integral toate obligaţiile curente. Pe de altă parte, într-un studiu făcut de firma de audit şi consultanţă BDO pe baza rezultatelor la 31.12.2011, CAO apare pe locul 38 din cei 41 de operatori de apă, în privinţa perioadei de recuperare a creanţelor“, a explicat primarul Craiovei.
Olguţa Vasilescu a dezvăluit că, în urma unor verificări la spălătoriile auto din oraş, în vederea depistării consumurilor frauduloase din reţea, s-a stabilit că 90% dintre spălătorii foloseau fraudulos apa din reţea, deci practic nu plăteau nimic pentru apa consumată.
„Ca să concluzionăm, datoria Companiei de Apă este undeva la 9 milioane de euro. Pentru stingerea acestei datorii, probabil că va trebui să contractăm un împrumut de 2-4 milioane de euro, pentru că altfel punem în pericol masterplanul de apă – e vorba de 180 de milioane de euro care vor veni de la Uniunea Europeană – şi de care avem mare nevoie“, a explicat edilul Craiovei.

Plăţi ilegale percepute de Salubritate

Curtea de Conturi a României a constatat ceva nereguli şi la fostul Serviciu Public de Salubritate, actuala SC Salubritate Craiova SRL. E vorba, în principal, de perceperea – în perioada 2009-2010 – a unor plăţi necuvenite în cuantum de 245.784 de lei de la Primăria Craiova cu titlul de „cheltuieli cu amortizarea“ pentru mai multe utilaje, echipamente şi instalaţii. Ilegalitatea provine din faptul că utilajele erau ale primăriei şi doar fuseseră date în administrare Salubrităţii, astfel că municipalitatea nu avea cum să plătească amortizare pe propriile utilaje.
Camera de Conturi Dolj a mai descoperit faptul că Salubritatea a „uitat“, pe 31 decembrie 2011, de calcularea, înregistrarea, facturarea şi încasarea penalităţilor de întârziere pentru un debit total de 7.179.000 de lei, penalităţi care se ridicau la 882.778 de lei. În plus, echipa de audit a estimat debite prescrise în sumă de 242.704 de lei, aferente perioadei 2006-2008, pentru care nu s-au luat toate măsurile legale de recuperare în intervalul termenului de prescripţie, solicitând recuperarea acestor sume de la angajaţii care nu s-au preocupat îndeajuns de recuperarea în timp util a acestor debite.

Datorii mai mari decât valoarea activelor la RAT

Nici la Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova lucrurile nu stăteau chiar pe roze. De încheierea anului financiar 2011 cu o pierdere de 5.850.420 de lei se ştia. Ce nu se ştia, dar a ieşit la iveală cu ocazia controlului, era dosirea într-un cont extrabilanţier a unei datorii contingente de 10.646.390 de lei, reprezentând obligaţii de plată stabilite de DGFP Dolj. E vorba, în principal, de TVA aferentă subvenţiilor acordate de la bugetul local şi majorări de întârziere, calculate pentru perioada 2006-2008.
Auditorii n-au uitat să menţioneze în raport faptul că „datoriile totale depăşesc valoarea activelor patrimoniale“, adică dacă s-ar scoate la vânzare toate bunurile firmei de transport şi tot nu s-ar acoperi datoriile adunate până acum. Asta, şi pentru că bunurile societăţii de transport sunt vechi şi degradate. Parcul RAT Craiova este compus din 169 de autobuze şi microbuze (din care doar jumătate nu şi-au depăşit durata normală de funcţionare) şi 34 de tramvaie, toate cu o vechime considerabilă.

Debite dosite în afara bilanţului la Termoficare

Situaţia cea mai dificilă a fost consemnată, însă, la Regia Autonomă de Termoficare Craiova.
„Ca urmare a controlului a reieșit că rezultatul financiar la finele anului 2011 – pierdere de 7.989.000 de lei – nu exprimă realitatea, deoarece s-au constatat o serie de sume de natura cheltuielilor înregistrate în mod nelegal în conturi din afara bilanţului. Practic, adevăratele datorii ale regiei erau ascunse în aceste conturi din afara bilanţului“, a spus Olguţa Vasilescu.
O primă categorie de astfel de datorii „dosite“ în afara bilanţului vizează penalităţi de aproape… 50.000.000 de lei, calculate de Complexul Energetic Craiova Regiei de Termoficare, conform clauzelor contractului dintre aceste două unităţi, pentru neachitarea la timp a facturilor. La 31.05.2012, nivelul acestor penalităţi de întârziere ajunsese la 53.950.000 de lei.
Tot în afara bilanţului, la 31 decembrie 2011 Regia de Termoficare mai înregistrase încă 35.973.000 de lei, reprezentând obligaţiile către bugetul de stat stabilite de ANAF în 2010, dar contestate de Termoficare. „Sumele reprezintă, în fapt, impozit pe profit, majorări de întârziere, TVA şi majorări de întârziere la TVA-ul neachitată“ – se arată în raportul auditorilor. În acelaşi cont de „datorii contingente“ se mai găsea suma de 4.141.000 de lei, reprezentând impozite şi taxe locale calculate de Direcţia de Impozite şi Taxe a Primăriei Craiova, dar neachitate de regie.
Rezultatele la finele anului 2011 au fost denaturate şi prin neînregistrarea în cheltuielile Regiei de Termoficare a apei consumate şi facturate de furnizor. E vorba de 24 de facturi, cu o valoare totală de 3.375.000 de lei doar în cursul anului 2011, pe care Termoficarea le-a „dat deoparte“. La fel s-a procedat şi în anul 2012, valoarea totală a apei facturate din 2008 şi până la 31 mai 2012, dar neachitate până la aceeaşi dată depăşind 14.000.000 de lei.
Controlorii financiari au mai descoperit că Regia de Termoficare nu a livrat întreaga cantitate de agent termic cumpărat de la Complexul Energetic, din cauza pierderilor tehnologice din reţeaua de distribuţie. Numai în anul 2011, Termoficarea a cumpărat 534.922 de gigacalorii. Aplicându-se procentul de pierderi acceptat de Consiliul Local (17,6%), regia trebuia să livreze şi să factureze un total de 440.722 de gigacalorii. De fapt, au fost livrate şi facturate doar 411.811 gigacalorii, rezultând o diferenţă de facturată de aproape 30.000 de gigacalorii – pierderi tehnologice reale peste cele aprobate – în valoare de 6.660.000 de lei.

Penalităţi de un milion pe lună

Cum era de aşteptat, ponderea principală între clienţii care nu şi-au achitat datoriile către Termoficare o au asociaţiile de locatari şi proprietari. Valoarea debitelor acestora la 31 decembrie 2011 atingea 64.011.000 lei, plus penalităţi de întârziere de 32.411.000 de lei. La 31 mai 2012, datoriile asociaţiilor, cu tot cu penalităţi, ajunseseră la 116.105.000 lei.
Între asociaţiile codaşe, pe primul loc se situează Asociaţia de locatari nr. 14 „Romanescu“, având o datorie de 1.804.000 lei. E urmată de Asociaţia de locatari nr. 7 -1 Mai, cu o datorie de 1.117.000 lei, Asociaţia nr. 3 „Nicolae Titulescu“ – cu 987.000 de lei, şi Asociaţia nr. 10 Rovine – cu 800.000 de lei. Cu acestea, dar şi cu altele, Termoficarea era în litigii judecătoreşti pentru recuperarea debitelor. Controlorii financiari au constatat însă că Termoficarea cheltuia sume de ordinul miliardelor de lei vechi (sute de mii de lei noi), pentru angajarea unor avocaţi sau a unor case de avocatură care să se judece cu asociaţiile. Numai în anul 2011 s-au plătit astfel de onorarii în cuantum de 241.000 de lei, iar în primele cinci luni ale anului 2012 s-au mai plătit încă 120.000 de lei pe diverşi avocaţi, angajaţi în afara regiei.
„Avem serviciu juridic acolo, dar se angajau în paralel avocaţi pe sume de miliarde“, a explicat ieri Olguţa Vasilescu.
Potrivit situaţiei prezentate de primarul Craiovei, suma totală a datoriilor Termoficării la 31 decembrie 2011 se ridica la 148.696.000 de lei. Principalul furnizor era Complexul Energetic Craiova, cu 129.114.000 lei, la mare distanţă situându-se Compania de Apă Oltenia, cu suma de 13.375.000 de lei. La 31 mai 2012, datoria către Complexul Energetic crescuse la 134.790.000 de lei – adică o creştere de 1 milion de lei (10 miliarde de lei vechi) pe lună – iar către Compania de Apă 14.246.000 de lei.
Dacă ar fi să adunăm toate datoriile regiilor subordonate municipalităţii, s-ar depăşi uşor suma de 200 de milioane de lei, cam cât bugetul Craiovei pe… doi ani!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS