sâmbătă, 11 mai, 2024

Melci electrificaţi

O echipă de oameni de ştiinţă americani a creat primii „melci electrificaţi“ din lume. Este vorba de gasteropode în care au fost implantate celule cu biocombustie, capabile să genereze electricitate procesând glucoza prezentă în mod natural în organismul melcilor. Astfel, cercetătorii au mai adăugat un element menajeriei de animale electrificate, care până în prezent include, printre altele, gândaci, şoareci şi iepuri. Într-un raport publicat în revista chimiştilor din Statele Unite, coordonatorul experimentului, doctorul Evgeny Katz, a subliniat faptul că există multe studii anterioare care au pomenit de posibilitatea de a implanta celule cu biocombustibil, însă până acum nimeni nu a reuşit să efectueze cu succes această operaţiune în cazul unei vietăţi de dimensiunile melcilor, fără a dăuna integrităţii acestora. „Gasteropodele cărora li s-au implantat aceste celule vor putea «funcţiona» în mediul lor natural, producând microenergie electrică durabilă, care ar putea fi folosită pentru alimentarea unor dispozitive precum camere ascunse, microfoane de mici dimensiuni şi alte astfel de dispozitive“, a explicat Katz. Pentru a transforma melcii vii în surse de energie, oamenii de ştiinţă au perforat carapacea acestora în două locuri şi au inserat electrozi de înaltă tehnologie făcuţi din nanotuburi de carbon comprimat. Acest material conductor a fost apoi acoperit cu enzime speciale, care induc reacţii chimice în organismul viu. Folosind enzime diferite pe fiecare electrod – una care extrage electronii din glucoză şi alta care foloseşte aceşti electroni pentru a transforma moleculele de oxigen în apă – oamenii de ştiinţă au reuşit să inducă electricitate. Cel mai important aspect este faptul că enzimele au generat din nou electricitate după ce melcii folosiţi pentru experimente au trăit câteva luni în mediul lor natural, cu celulele cu biocombustie implantate.