luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateJucători on line au reușit să rezolve una dintre enigmele virusului SIDA

Jucători on line au reușit să rezolve una dintre enigmele virusului SIDA

Pasionații de un joc video de pe internet au reușit în trei săptămâni să decodeze structura unei enzime apropiate de cea a virusului SIDA, o enigmă care-i ținea în șah de peste zece ani pe cei mai mari oameni de știință, relatează AFP. Pentru a celebra acest eveniment, revista științifică Nature Structural & Molecular Biology, care a publicat duminică descoperirea, a menționat jucătorii „Foldit“ drept coautori ai studiului. „Foldit“ („Pliază-le“) este un joc video experimental dezvoltat în 2008 în urma colaborării dintre departamentele de informatică și biochimie ale Universității Washington (USA), accesibil tuturor pe internet (http://fold.it). Scopul său: rezolvarea, de către jucători umani, a unei probleme care nu poate fi soluționată de computere, respectiv cum o moleculă se „pliază“ pentru a forma o structură în trei dimensiuni, dând astfel naștere unei proteine. „Oamenii au capacitatea de a judeca în spațiu mult mai mare decât computerele“, a explicat Seth Cooper, unul dintre creatorii „Foldit“. „Rezultatele publicate în această săptămână arată că, prin combinarea jocului, a științei și a informaticii ajungem la descoperiri care nu erau avute în vedere până acum“, a adăugat acesta. Identificarea configurației exacte a unei proteine este adeseori vitală pentru a înțelege cum se dezvoltă o boală (infecție, cancer etc.) în interiorul unui organism și, mai ales, pentru crearea unui medicament capabil să o stopeze. Din nefericire pentru biologi, un microscop nu furnizează decât o imagine „plată“ a proteinei 3D. Una dintre sarcinile cele mai dificile pentru oamenii de știință este reconstruirea moleculei în format 3D și indentificarea zonelor unde medicamentele ar putea acționa. Timp de peste un deceniu, cercetătorii au încercat să realizeze modelul unei enzime folosite de un retrovirus, familie căreia îi aparține și HIV. Acest tip de enzime, denumite proteze retrovirale, joacă un rol fundamental în modul în care proliferează virusul SIDA. Medicii sunt convinși că, inhibându-le, ar putea să lupte mai eficient împotriva acestei boli, dar, în lipsa cunoașterii structurii exacte a acestei enzime, era foarte dificilă identificarea substanțelor capabile să le blocheze. Atunci, au făcut apel la ingeniozitatea jucătorilor de „Foldit“. Împărțiți în echipe concurente, mii de jucători din întreaga lume, studenți sau pensionari, au manipulat în ciberspațiu lanțurile de aminoacizi în toate combinațiile imaginabile, în încercarea de a ajunge la o structură viabilă. Ei au beneficiat de asistența Programului „Rosetta“, denumit după Piatra din Rosetta care i-a permis lui Champollion să descifreze hieroglifele egiptene. Modelele de proteine transmise de jucători prin intermediul internetului erau atât de apropiate de realitate încât cercetătorii nu au mai avut nevoie decât de câteva zile pentru a stabili formula exactă a enzimei.

2 COMENTARII