5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAu pus osul la treabă

Au pus osul la treabă

După mai bine de un an în care au frecat menta, spaniolii din consorţiul Azvi-Vimac au început lucrul la infrastructura rutieră şi de cale ferată de pe malul românesc care face legătura cu podul de peste Dunăre de la Calafat. Critic înfocat al spaniolilor de-a lungul timpului, lui Radu Berceanu, ministrul transporturilor, prezent ieri pe şantier, i-a mai venit inima la loc când a văzut utilajele la treabă.

Ministrul transporturilor a inspectat ieri şantierul de pe malul românesc unde se lucrează la infrastructura ce face racordul cu podul de peste Dunăre. De această dată nu i-a mai criticat pe spanioli, ci le-a cerut informaţii despre stadiul lucrării, iar la final i-a băgat în şedinţă. Pe ici, pe colo, ministrul i-a înţepat pe reprezentanţii consorţiului care se învârteau ca titirezii pe lângă el, încercând să-i intre în graţii. Berceanu le-a tulburat liniştea spaniolilor când i-a întrebat de ce o clădire administrativă are ziduri groase ca ale unui buncăr. „E pe două niveluri“, a venit răspunsul. „Cam mult beton“, a replicat ministrul. În cele din urmă, inginerul desemnat să-l pună la curent pe ministru l-a convins cu ajutorul colegilor că pe şantier e greu, că au găsit conducte acolo unde nu se aşteptau sau că pământul e moale. Situaţia nu este deloc roz, chiar dacă spaniolii au demarat lucrul în forţă în urmă cu două luni. În iunie 2011, calea ferată şi drumul ce face racordul cu podul peste Dunăre, la care lucrează vecinii bulgari, trebuie finalizate. Greu de crezut chiar şi de către Radu Berceanu, care a folosit mereu cuvântul „dacă“ în discuţiile purtate cu constructorul.

Spaniolii îngraşă porcul în ajun

În cifre, situaţia de pe malul românesc stă în felul următor: pe sectorul de drum de 8,7 kilometri, gradul de finalizare a lucrărilor este de 20%. Din aceştia, 3,2 kilometri vor fi drum cu două benzi pe fiecare sens. Partea rutieră va avea şi patru pasaje şi o staţie de taxare cu 14 puncte. La calea ferată, care măsoară în total 10,9 kilometri, întârzierea este şi mai mare. Pe sectorul unu, unde se modernizează 1,9 kilometri de cale ferată, gradul de finalizare este de 20%, pe sectorul doi, care prevede reabilitarea a 5,6 kilometri de cale ferată, lucrările nici măcar nu au început. Pe sectorul trei, care presupune construirea unei linii noi de 3,4 kilometri, s-a realizat 10% din lucrare. Restul trebuie finalizat în cel mult un an pentru a respecta contractul. Pe lângă zecile de milioane de euro destinate proiectului, vor fi cheltuite sume suplimentare din bugetul Ministerului Transporturilor cu modernizarea unei porţiuni de cale ferată despre care se credea că este într-o stare mai bună. Realitatea i-a contrazis pe toţi, inclusiv pe cei de la CFR. Radu Berceanu a găsit explicaţia pentru mersul lucrurilor de la Calafat. „Au fost unele întârzieri. Ele apar de multe ori în proiectele noastre din cauza ţevilor care trebuie relocate. Startul e ceva mai lent. Dacă viteza va fi menţinută până în noiembrie-decembrie şi apoi reluată în februarie – martie anul viitor, sunt şanse să fie respectată data de finalizare. În legătură cu calea ferată, ceea ce s-a estimat, şi anume că stadiul fizic e mai bun decât e într-adevăr, linia e de fapt în stare mai proastă. De la CFR vom face o reparaţie mai amplă, astfel încât trenurile să circule cu viteză de până la 100 km/h“, a declarat Berceanu. Ministrul a precizat că nu va avea nici o reţinere să rezilieze contracte dacă nu sunt respectate clauzele şi dacă nu vede bunăvoinţă din partea constructorilor. „Am mai reziliat contracte. Constructorii s-au învăţat că nu se reziliază contracte. Eu nu am nici o reţinere. Dacă au făcut un contract în anumite condiţii, nu pot să vină să spună, aşa cum au fost obişnuiţi, să spună că ninge sau că plouă în România, ca şi cum România era în Sahara şi era o surpriză că a plouat“, a mai spus Berceanu.

Drumuri la control

Ministrul transporturilor le-a transmis spaniolilor de la firma FCC care lucrează la podul de peste Dunăre, prezenţi şi ei la vizită, că le va rezilia contractul pentru reabilitarea unei porţiuni de autostradă de 20 de kilometri. „De un an se gândesc, au tot felul de trăiri, iar pe lucrare nu se vede nimic. Au fost convocaţi la minister, le arătăm punctele din contract pe care nu le-au respectat, iar noi începem procedura de reziliere a contractului. Avem multe controale înspre Filiaşi, de la Târgu Jiu spre Valea Jiului, unde firmele care au câştigat au luat un avans cu lucrările, dar apoi au uitat“, a mai spus Berceanu, care a precizat că nu-l interesează stadiul lucrărilor de pe malul bulgăresc. Ministrul şi-a amintit de acuzele bulgarilor care spuneau că nu pot termina podul peste Dunăre, deoarece trenează lucrarea din România. „Este o metodă bulgărească. Cu ce te împiedică ce se întâmplă pe malul românesc. Nu puteam continua cu minciuna că nu pot lucra din cauza românilor“, a completat Berceanu.

Încep licitaţiile pentru Craiova – Calafat şi Craiova – Bechet


Radu Berceanu a anunţat că în următoarele luni vor fi organizate licitaţiile pentru reabilitarea drumurilor Craiova – Calafat şi Craiova – Bechet. Pentru drumul spre Calafat, licitaţia va începe pe 1 septembrie, iar spre Bechet peste două luni. Ministrul a precizat că, în curând, vor demara şi procedurile pentru licitaţia prin care vor fi realizate centura de sud a Craiovei şi cea din Târgu Jiu. „Centura Craiovei ar fi putut fi gata în toamna anului trecut, dacă aveam bani. Vor începe procedurile, dar nu ştiu cât durează pentru că depinde de contestaţii, ce mai face Căşuneanu cu domnul Costiniu pe la contestaţiile astea, aşa că avem o marjă mare“, a declarat Berceanu.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII