17.6 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateUn contribuabil la ghişeul Fiscului: „De coşmar!“

Un contribuabil la ghişeul Fiscului: „De coşmar!“

O persoană fizică a fost plimbată la cinci birouri ale Finanţelor doljene pentru a-şi încasa impozitul cuvenit după regularizare. Între timp, în holul central se formase o coadă imensă la eliberarea bonurilor de ordine, iar aparatul nu făcea faţă solicitărilor. O femeie însărcinată a stat la rând o jumătate de oră.

Mirela, o craioveancă de 30 de ani, a mers ieri la Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj pentru a-şi încasa impozitul plătit în plus statului şi rezultat după regularizare (după depunerea declaraţiei de venit în luna mai). Bucuroasă că are de încasat de la Fisc 83 de lei, femeia s-a aşezat mai întâi la coada imensă formată la uşa instituţiei, la locul unde un aparat eliberează bonuri de ordine.
 După zece minute de stat la rând, observă pe panou că pentru problema ei nu există „un buton“ care să elibereze bon de ordine. Îl întreabă pe funcţionarul Fiscului care supraveghea eliberarea de bonuri de unde poate să-şi ridice banii, iar el îi răspunde: „De sus, de la Trezorerie, dar mai întâi mergeţi în clădirea alăturată, la Camera 6“. Merge în clădirea de alături (de pe strada Mihail Kogălniceanu), care aparţine tot Fiscului, şi mai întreabă la un ghişeu de la parter cum îşi rezolvă problema. Află că trebuie să ajungă la „Camera 7, la etaj, nu la 6, şi mai întrebaţi acolo! Intrarea este prin curte“. De la Camera 7 este trimisă, de fapt, la Camera 6, de unde i se spune să meargă înapoi în clădirea nouă a DGFP Dolj, sus, la Camera 17. Femeia se întoarce, merge la locul indicat, dar stupoare! Nici acolo nu trebuia să ajungă. I se comunică faptul că poate să-şi ridice banii de la Camera 12. Ajunge şi acolo, însă i se răspunde că sigur i se restituie suma respectivă de la Camera 13. Intră la numărul 13 şi… în sfârşit! A fost cu noroc. „M-au plimbat pe la cinci ghişee şi camere. Este prea multă birocraţie. Recunosc faptul că ar fi durat mult mai mult dacă stăteam la coada imensă din hol, unde se eliberau bonuri de ordine. Acolo oamenii aşteptau şi o jumătate de oră“, spune Mirela. Dacă pe finalul săptămânii trecute era aglomeraţie la aparatul dedicat persoanelor juridice, ieri a fost bulibăşeală la persoane fizice. Oamenii statului explică faptul că s-au trimis acasă deciziile de impunere pentru impozitul pe venit, iar oamenii vin la Finanţe să-şi clarifice situaţiile (să depună declaraţii, să încaseze diferenţa de impozit sau să plătească). Trei ghişee sunt destinate rezolvării problemelor legate de declaraţiile de venit.

Gravidă în opt luni, la rând de o jumătate de oră

În holul clădirii de pe Mitropolit Firmilian este în continuare aglomeraţie la aparatul care eliberează bonuri de ordine pentru persoanele fizice. Pe un panou mare scrie clar şi citeţ cărui birou trebuie să se adreseze contribuabilul. „Nu ai cum să ratezi!“, spun reprezentanţii Fiscului. Dar maşinăria nu mai eliberează bonuri pentru ghişeele 1 şi 4. Coada se extinde. O femeie însărcinată în luna a opta spune că stă la rând de mult timp. „Stau de o jumătate de oră şi nu mi se pare că este prea bine. Sunt gravidă în luna a opta şi sper că nu voi naşte pe aici. Lumea este derutată, mai ales că s-a blocat aparatul şi nu mai dă bonuri la ghişeul numărul 1. Dacă ai luat bonul la ghişeul greşit, te întoarce şi stai la coadă din nou la aparatul care eliberează bonurile de ordine“, spune Camelia Albu (28 de ani), administrator la o firmă. Femeia adaugă că i-a fost jenă să ceară să intre în faţă, deşi este vizibil faptul că este însărcinată. Funcţionarul Fiscului care stătea prin preajmă abia atunci îi spune femeii că poate să intre în faţă, în starea ei, după ce femeia stătuse la rând 30 de minute. Mariana Ştefănescu, altă persoană de la rând, critică sistemul: „Este o nebunie. Stau aici de o jumătate de oră şi voi mai sta şi în interior“. „Ineficient sistemul! Aici este o expoziţie de oameni care îşi bat joc de contribuabili. Nu poate fi vorba despre eficienţă (…)“, spune şi Petre Grecu (53 de ani). Există şi oameni care au nimerit acolo unde trebuia, cu asistenţă de la funcţionarii Finanţelor. „Este prima dată când iau bon de ordine aici. Ne-a informat o persoană de la intrare la ce ghişeu să luăm bon“, afirmă Gheorghe Ciortan (41 de ani), şofer.

„Vrem să disciplinăm modul de lucru!“

Directorul coordonator al DGFP Dolj, Eugen Călinoiu, spune că sistemul este la început şi mai sunt sincope, dar „dacă nu disciplinăm modul de lucru de la ghişeu nu am făcut nimic. Este un afiş mare care arată că se eliberează bonuri de ordine, dar toţi intră pe uşă fără măcar să se uite la afiş“. Călinoiu spune că nimeni nu-i obligă pe contribuabili să stea la rând. Ei se pot plimba până le vine rândul: „Este o chestiune de educare a contribuabilului. Nu renunţăm la sistem, pentru că este implementat la nivel naţional. Este doar la început. Vom încerca să îmbunătăţim situaţia“. Despre blocarea aparatului, reprezentanţii Fiscului spun că el eliberează un anumit număr de bonuri, după care se opreşte. Acestea se mai pot elibera la ghişeul respectiv doar pe măsură ce avansează lucrurile în interior (cum este rezolvat un contribuabil, imediat se poate emite alt bon de ordine). Eugen Călinoiu le recomandă persoanelor cu nevoi speciale (femei însărcinate, persoane cu handicap, bolnavi) să intre fără bon de ordine dacă este aglomeraţie la eliberarea acestora. Aglomeraţie este la primele ore ale dimineţii. În jurul orei 12.00, coada dispăruse ca prin minune.

Imperfecţiunile sistemului

Pentru a obţine o informaţie de la ghişeul de „asistenţă contribuabili“ trebuie bon de ordine, iar dacă funcţionarele de la respectivul ghişeu spun că trebuie să te aşezi la altul, atunci trebuie să stai din nou la rând pentru a obţine un nou bon de ordine.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII