15.1 C
Craiova
sâmbătă, 18 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateZboruri mai scurte, bilete mai ieftine

Zboruri mai scurte, bilete mai ieftine

Parlamentul European a votat ieri un pachet legislativ care îşi propune să îmbunătăţească performanţa şi viabilitatea sistemului aviatic european: zboruri mai scurte, întârzieri reduse şi un consum mai scăzut de combustibil.

Rapoartele Parlamentului European cu privire la Cerul Unic European II (Single European Sky, SES II) au fost elaborate de raportorul Marian-Jean Marinescu (PPE-DE, România). Pachetul Cerul Unic European II introduce un sistem de performanţă, care să oblige furnizorii de servicii de navigaţie aeriană să îşi eficientizeze activitatea, precum şi un termen-limită pentru operaţionalizarea blocurilor aerospaţiale funcţionale, până în 2012. „Crearea Cerului Unic European va fi un important pas înainte pentru companiile aeriene, dar şi pentru pasageri. Construirea unei reţele de rute aeriene directe şi eficientizarea controlului traficului prin crearea blocurilor aerospaţiale funcţionale vor conduce la scurtarea duratei de zbor, diminuarea consumului de combustibil, precum şi la reducerea emisiilor de CO2. Timpul de călătorie, dar şi preţul biletelor de zbor se vor reduce în avantajul pasagerilor. Prin acordul obţinut cu Consiliul pe pachetul SES II facem un pas înainte pe calea întăririi Uniunii Europene. Este un pas firesc după piaţa comună, adoptarea monedei unice, şi crearea spaţiului Schengen. Vom avea din 2012 un Schengen aerian. Rutele vor fi mai scurte, controlul traficului mai bun, serviciile de navigaţie aeriană optimizate şi, în perspectivă, integrate“, consideră raportorul român Marian-Jean Marinescu.

Mediul, în centrul preocupărilor

Noul pachet legislativ pune problemele legate de mediu în centrul preocupărilor privind Cerul Unic European, iar un mai bun management al traficului aerian ar trebui să permită reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră produse de avioane. Se preconizează îmbunătăţiri de până la 10% pe zbor, ceea ce înseamnă o economie de 16 milioane de tone de CO2 pe an şi o reducere a costurilor anuale cu 2,4 miliarde de euro.
Comisarul european pentru transporturi, vicepreşedintele Antonio Tajani, a subliniat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute după vot, că „aceste reglementări vor aduce până în 2020 economisiri de peste 20 de miliarde de euro (…) Vom face tot posibilul ca procesul de reformă să înceapă înainte de 2012 şi vom fi atenţi ca procesul de adoptare să fie eficient“.
Giovanni Bisignani, directorul general al IATA, care grupează în jur de 260 de companii aeriene din lume, a declarat jurnaliştilor că susţine noile prevederi legislative: „Destul ne-am agitat fără rost. A venit momentul să dovedim voinţă politică şi acţiune“.
De subliniat că această operaţionalizare a blocurilor funcţionale trebuie să aibă loc cel mai târziu la trei ani după intrarea în vigoare a regulamentului.
Primul set de legislaţie privind Cerul Unic European a fost adoptat în 2000. După nouă ani, piaţa europeană de aviaţie include 37 de ţări. Creşterea continuă a traficului aerian are drept consecinţă noi provocări în domeniul siguranţei aviatice şi al protecţiei mediului.
În comparaţie cu Statele Unite, unde există 20 de centre de control pentru un trafic de două ori mai mare decât în UE, în cele 27 de ţări membre funcţionează în jur de 60 de centre de control, ceea ce înseamnă că managementul traficului aerian din Europa costă mult mai mult decât cel din SUA.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU