16.7 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitate„Bulgăroaicele“, deasupra lui Tăriceanu

„Bulgăroaicele“, deasupra lui Tăriceanu

Bulgaria a invadat Craiova şi întreg judeţul Dolj. De data aceasta, nu prin celebrele seminţe prăjite de floarea-soarelui şi castraveţi muraţi, ci prin autoturisme second hand, înmatriculate în ţara vecină. Motivul e simplu. Proprietarii vor să scape de infama taxă de primă înmatriculare. Economia în bugetul propriu: câteva sute de euro.

 

Pe drumurile judeţului, maşinile cu numere de Bulgaria au răsărit precum ciupercile după ploaie. Craiova, Bechet, Calafat sau Dăbuleni sunt doar câteva dintre localităţile unde autoturismele înmatriculate în ţara castraveţilor zburdă pe şosele, sfidând statul român croit să jupoaie pielea şoferilor. Metoda de evitare a plăţii taxei de primă înmatriculare funcţionează de minune. Cumperi o maşină la mâna a doua din Germania sau Italia, de exemplu, te opreşti cu ea în Bulgaria, găseşti un bulgar „întreprinzător“, o firmă cărora le vinzi maşina pe hârtie. Au apărut chiar societăţi româneşti care vând maşini gata înmatriculate în Bulgaria. Noul proprietar îţi dă la mână o procură prin care poţi utiliza autoturismul după bunul plac, cu condiţia să asiguri maşina şi să efectuezi inspecţia tehnică. Patru ore, mai târziu, cu 400 de euro, eşti la volanul maşinii pe orice drum din România, fără bătăi de cap. Astfel, cu 1.700 – 2.000 de euro, cât costă maşina şi taxele pentru „rezolvarea“ problemei, devii proprietarul unui automobil care în România ţi-ar fi scos bani mulţi din buzunar. Poliţiştii doljeni nu au o evidenţă a numărului de automobile înmatriculate în Bulgaria. Aceştia au depistat în trafic peste 1.000 de astfel de maşini, dar spun că nu au ce să le facă. „Acum nu se mai poate verifica perioada de 90 de zile de la intrarea în ţară a maşinii, pentru că, după aderarea la Uniunea Europeană, autoturismele cumpărate de persoane fizice nu mai trec prin vamă. Înainte ne spunea vama dacă depăşea perioada de trei luni. Acum putem doar să verificăm dacă sunt furate sau nu“, a declarat subcomisar Emil Zuican, şeful Biroului Poliţiei Rutiere Craiova.

Cumpărăm maşini pe bandă rulantă

Nici Serviciul Public de Înmatriculare Dolj nu cunoaşte numărul de maşini din Bulgaria care circulă prin judeţ. „Nu ştim câte autoturisme de acest fel sunt în Dolj, dar pot spune că parcul auto a crescut anul trecut cu 11.300 de autovehicule, un număr-record, dublu faţă de 2006“, a declarat comisar-şef Constantin Coandă, şeful serviciului. Acesta spune că actualii posesori de maşini cu numere de Bulgaria le pot înmatricula în Dolj, în anumite condiţii. „Se face un contract de vânzare-cumpărare între bulgar şi român, apoi maşina trece prin Registrul Auto Român pentru omologare şi se face dosarul. Asta înseamnă plata taxei de primă înmatriculare şi a celor de la Administraţia Financiară şi de certificat“, a precizat Coandă. Şeful de la înmatriculări spune că nu ştie nici câte maşini second hand au fost aduse până acum în judeţ: „Baza de date centrală ne arată doar categoria maşinii, nu şi ţara de provenienţă“.

Bulgarul – proprietar, românul – utilizator

Întreaga manevră de evitare a taxei de primă înmatriculare prezintă şi riscuri. Bulgarul este, de fapt, proprietarul maşinii pe care o conduci, deci o poate vinde sau gaja la bancă, apoi nu mai plăteşte creditul şi te trezeşti cu recuperatorii la portieră. Asta în cazul în care nu moare. Atunci maşina rămâne moştenitorilor bulgarului. În oricare dintre situaţii, poţi rămâne oricând şi pieton, şi cu banii daţi. Cu toate acestea, până acum s-a auzit de puţine cazuri în care românii să fi fost păcăliţi. „Am auzit de astfel de cazuri, dar rar şi nimic concret“, a declarat Sorin Domozină, din cadrul Poliţiei Bechet. Un craiovean care şi-a cumpărat maşina de la o firmă specializată în astfel de înmatriculări spune că şi-a luat măsuri de precauţie. „Toate actele maşinii sunt la mine, deci nimeni nu poate să o vândă fără ştirea mea. O dată pe an plec în Bulgaria să plătesc asigurarea şi o dată la doi ani fac inspecţia tehnică. De ce să plătesc degeaba bani statului român?“, s-a întrebat retoric craioveanul.

CASCO sau cască ochii

Maşinile de Bulgaria pot da dureri de cap celorlalţi şoferi în caz de accident. Cum asigurarea acestora este făcută în Bulgaria, şoferul al cărui autoturism a fost lovit trebuie să aştepte mult timp până îşi va repara maşina în service. Asta dacă nu cumva rămâne cu buza umflată. Surse din piaţă spun că societăţile de asigurări din Bulgaria se feresc să-i despăgubească pe şoferii cu maşini înmatriculate în România. La aceasta s-ar putea adăuga şi reticenţa service-urilor conştiente că-şi vor recupera banii cu întârziere. Directorul general al Omniasig Dolj, Procopie Forţan, spune că fenomenul este greu de gestionat: „Firmele de asigurări din Bulgaria au corespondent în România, iar acestea din urmă plătesc daunele. Aşa este în toată Europa. Cel a cărui maşină este lovită trebuie să identifice firma corespondentă. Într-un astfel de caz, repararea maşinii poate să dureze şi patru luni“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

25 COMENTARII