16.5 C
Craiova
duminică, 5 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCraiovenii plătesc apa dispărută

Craiovenii plătesc apa dispărută

Mii de craioveni sunt înştiinţaţi lunar că au de plată zeci de metri cubi de apă pe care n-au consumat-o. Familiile numeroase sunt puse chiar în situaţia de a suporta valoarea unui volum de apă rece de patru-cinci ori mai mare decât cel indicat de apometrele de apartament.

 

Volumul de apă care nu se regăseşte în suma indicată de apometrele de apartament, dar este înregistrat de cel general se măreşte de la o lună la alta în câteva blocuri din Craiova. Este vorba despre aşa-numita „diferenţă apă scară“ din listele de plată ale asociaţiilor, respectiv apa pe care n-a consumat-o nici un locatar, dar apare furnizată de Compania de Apă „Oltenia“ SA.

La blocul N6, din cartierul Brazda lui Novac, un proprietar înregistrat cu un consum de 9,48 metri cubi în luna ianuarie este obligat să achite în plus 47,4 metri cubi, cotă repartizată din diferenţa de apă rece rezultată între indicatorul general şi suma apometrelor tuturor celor opt apartamente. În acelaşi imobil întâlnim şi un caz ieşit din comun: un craiovean care nu a locuit în perioada de facturare în apartament şi ale cărui aparate de măsură au înregistrat zero metri cubi de apă rece are de plată 11,85 mc de apă, partea sa din „diferenţa apă scară“.

Consumul total, conform apometrelor individuale, pe scara 1 a blocului N6 a fost în ianuarie de 66,36 mc, iar cantitatea livrată de Compania de Apă „Oltenia“ SA, după indicatorul de scară, a fost de 173 mc. Pentru facturarea întregii cantităţi de apă furnizate trebuie facturată şi diferenţa: se face scăderea, iar din rezultat se obţine o medie, care apoi se înmulţeşte cu numărul de persoane din fiecare apartament. Cazurile de mai sus se găsesc pe listele Asociaţiei de Proprietari nr. 15 Brazdă, însă acestea nu sunt singulare, mai multe asociaţii afişând liste asemănătoare în ultimele luni.

Apometre de luat banii

Administratoarea Asociaţiei nr. 15 Brazdă, Mariana Chesnoiu, susţine că nu-şi explică nici ea de unde provin diferenţele. „Repartizarea acestor diferenţe a fost făcută corect. Poate verifica oricine. Nici mie nu mi se pare normal să ajungem la astfel de situaţii, însă, din păcate, acestea sunt regulile. Şi apometrele au fost verificate la termen, o dovedesc certificatele. Apometrul general de la blocul N6, scara 1, din cazul pe care l-aţi prezentat, trebuie verificat în acestă perioadă. În maximum două săptămâni vom trimite la verificat toate apometrele care nu au fost recertificate. Însă sunt sigură că lucrurile nu se vor schimba. Pe de altă parte, şi proprietarii au grijă să-şi verifice“, a spus Mariana Chesnoiu.

Ea şi-a explicat pesimismul prin exemple. Administratoarea a povestit că, după verificarea periodică a apometrului de la un bloc cu zece etaje, anul trecut, consumul total indicat este cu aproximativ 200 de metri cubi mai mare în fiecare lună, diferenţa între totalul arătat de acest aparat şi cel al apometrelor de apartament crescând şi ea proporţional. În nici unul dintre imobile nu există piederi la subsol sau prin reţele, susţin atâta administratoarea, cât şi locatarii. Un reprezentant al Companiei de Apă „Oltenia“ SA a declarat că oricine poate veni oricând la măsurători cu un apometru de scară atunci când consideră că aparatul nu indică volumul real.

Posibile cauze

Diferenţe mari între consumul înregistrat de apometrele de scară şi cele raportate de locatari există şi la Asociaţia nr. 15 Rovine. Preşedintele asociaţiei, Ion Dinu, spune că în unele situaţii a reuşit să descopere unde „dispare“ o parte din apă, însă în altele a fost imposibil. „Am fost nevoit să văd cu ochii mei cum este calibrat un apometru. M-am dus cu el la companie, la câteva zile după ce fusese verificat. Luam valorile zilnic şi am observat că acestea erau mai mari decât media şi atunci am hotărât să-l reverific. A reieşit că apometrul funcţiona corect. Am insistat apoi să intru în fiecare apartament şi până la urmă am descoperit că o bătrână plecată de câteva zile lăsase deschis un robinet. Diferenţele nu au fost însă eliminate, ci doar diminuate“, a arătat Ion Dinu. El crede că pentru unele diferenţe de consum ar fi mai multe explicaţii. „Pe scările cu număr mare de apartamente este posibil ca valorile aduse la asociaţie de unii proprietari să fie mai mici decât cele reale, fie din pricină că apometrele nu funcţionează corect, fie pentru că oamenii se gândesc să plătească mai puţin. În acest caz este normal ca între consumul general şi cel însumat să fie o diferenţă. Ideal ar fi ca administratorul să intre în fiecare apartament, însă la asociaţii cu mii de unităţi locative nu este posibil. Alte cauze pot fi defectarea apometrului general şi neurmărirea periodică a indicatorilor. Administratorul nu-şi mai dă seama dacă instalaţia s-a stricat decât după o lună sau mai multe, când consumurile au fost deja înregistrate şi facturate“, a mai exemplificat preşedintele Asociaţiei nr. 15 Rovine.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII