22.9 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024

Jefuiţi cu taxa

Proprietarii de autovehicule care au plătit taxa de primă înmatriculare îşi vor banii înapoi, aceştia fiind sprijiniţi de Automobil Clubul Român.

 

Tot mai mulţi români care şi-au cumpărat autovehicule după 1 ianuarie 2007 şi au achitat taxa de primă înmatriculare vor să li se restituie banii. Aceştia consideră că au fost furaţi şi minţiţi, fiind obligaţi să plătească o taxă nelegală, care, în unele cazuri, a ajuns şi până la 6.000 de euro. În judeţul Dolj, peste 50 de proprietari de autovehicule au început demersurile pentru recuperarea banilor, ei fiind ajutaţi de Automobil Clubul Român (ACR), care s-a oferit să le apere drepturile.

Cu taxa la instanţă

Reprezentanţii ACR Dolj spun că taxa de primă înmatriculare a fost contestată încă de când era în stadiul de proiect, însă guvernul nu a luat în considerare obiecţiile Clubului. „Noi am luat atitudine împotriva taxei încă de la început, când am sesizat guvernul că vrea să introducă o taxă abuzivă, însă nu am fost ascultaţi. UE a sesizat absurditatea acestei taxe şi acum trebuie să se returneze banii luaţi de la oameni“, a declarat Eugenia Niţă, directoarea Filialei ACR Dolj.

Pentru a veni în sprijinul automobiliştilor, filialele locale ale ACR au organizat o campanie de consiliere juridică a plătitorilor de taxă de primă înmatriculare. Pe lângă consiliere, reprezentanţii ACR se ocupă şi de întocmirea dosarelor păgubiţilor şi, în eventualitatea în care banii nu vor fi restituiţi, va fi întreprinsă o acţiune comună în instanţă împotriva statului.

Păgubiţii sunt reprezentaţi de ACR

Doljenii care se consideră păgubiţi sunt aşteptaţi la filiala ACR Dolj cu dovada plăţii taxei de primă înmatriculare (chitanţa) şi actul de identitate al plătitorului taxei. Pe lângă acestea, se va completa o cerere tipizată pusă la dispoziţie de ACR. Dosarele strânse la ACR Dolj sunt trimise la ACR Bucureşti, care se ocupă de restituirea banilor. Reprezentanţii Clubului au decis să ajute toţi păgubiţii, fie că sunt membri sau nu. „Noi reprezentăm, în primul rând, interesele membrilor Clubului. De data aceasta vom face excepţie şi-i vom ajuta şi pe cei care nu sunt membri, pentru recuperarea banilor“, a mai spus Eugenia Niţă.

ACR încearcă să recupereze de la stat diferenţa dintre taxa plătită după vechea metodă de calcul şi noile valori ale taxei de primă înmatriculare, făcute publice miercuri de Ministerul Finanţelor.

De exemplu, taxa de înmatriculare pentru o maşină Euro1, cu capacitatea de 1.400 cmc, veche de 12 ani, era de 3.606 euro după vechea grilă de taxare. După noua formulă de calcul, pentru aceeaşi maşină, taxa de primă înmatriculare este de 508 euro, proprietarul acestui automobil urmând să primească înapoi de la stat diferenţa de 3.098 de euro. Reprezentanţii ACR au explicat că, pe lângă această diferenţă, oamenii au dreptul şi la dobânzile aferente acestor sume.

Taxa cu susul în jos

Ministrul Varujan Vosganian a anunţat miercuri că Bruxelles-ul a fost de acord cu noua grilă de taxare, care va fi adoptată prin Ordonanţă de Urgenţă în următoarea şedinţă de guvern.

Ultima formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare aduce valori destul de usturătoare pentru maşinile Euro 4 şi unele modice pentru cele non-Euro şi Euro 1, guvernul căzând dintr-o extremă în cealaltă, de la taxarea excesivă a maşinilor vechi la taxarea excesivă a maşinilor noi.

După formula de calcul promovată în ianuarie 2007, taxa de înmatriculare a unui automobil Dacia Logan nou, spre exemplu, cu motor de 1.4 l, era de 160 de euro. Noua formulă de calcul face taxa de poluare auto 420 de euro. De partea cealaltă, taxa de primă înmatriculare pentru o maşină non-Euro este cuprinsă între 560 şi 808 euro, în funcţie de vechime şi capacitatea motorului.

Precedent

Prima luptă cu taxa de primă înmatriculare a fost câştigată în instanţă la sfârşitul anului trecut de un arădean. Ilie Iluna a cumpărat o maşină din Austria cu aproape 10.000 de euro şi a plătit o taxă de reînmatriculare de aproape 6.300 de lei. Bărbatul a dat în judecată statul pentru a-şi recupera banii, iar Tribunalul Arad i-a dat dreptate, motivaţia instanţei fiind că noul Cod Fiscal îi discriminează pe cei care cumpără o maşină second-hand dintr-o ţară membră a Uniunii Europene, maşină care a fost deja înmatriculată acolo, faţă de cei care cumpără maşini din ţară şi nu plătesc această taxă.

UE susţine păgubiţii

Comisarul pentru Impozite şi Uniune Vamală, Laszlo Kovacs, a declarat, la sfârşitul anului trecut, că autorităţile române ar trebui să restituie banii încasaţi din taxa auto de prima înmatriculare, chiar dacă guvernul de la Bucureşti va modifica legislaţia astfel încât aceasta să se armonizeze cu cea europeană.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII