25.9 C
Craiova
sâmbătă, 8 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitateBurse private pentru elevii craioveni

Burse private pentru elevii craioveni

Criza forţei de muncă pe piaţa locală determină unele firme să-şi recruteze încă din şcoală viitori angajaţi. CJ Dolj şi federaţia patronală F-PRO au colaborat pentru depistarea cererilor de pe piaţa muncii la nivel local, în vederea adaptării programei şcolare la necesităţi.

Federaţia Patronatelor din Regiunea Oltenia (F-PRO) a încheiat vineri proiectul intitulat „Îmbunătăţirea cooperării între unităţile de învăţământ şi agenţii economici din judeţul Dolj, pentru reducerea abandonului şcolar în rândul tinerilor“, finanţat în mare parte din bugetul Consiliului Judeţean (CJ) Dolj. În 2007, administraţia judeţeană a alocat un buget destinat finanţării ONG-urilor în valoare totală de 200.000 de lei. Constantin Dascălu, vicepreşedintele CJ Dolj, a explicat de unde a apărut necesitatea de acest proiect: „Programa de învăţământ elaborată de ISJ Dolj trebuie avizată de CJ înainte să ajungă la minister. Din moment ce trebuie să ne exprimăm poziţia în legătură cu programa, trebuie să avem baze ştiinţifice pentru a adopta un punct de vedere sau altul. Spre exemplu, trebuie să ştim care este cererea reală pe piaţa muncii, pentru a adapta programa în consecinţă“.

Proiectul propus de F-PRO a fost declarat câştigătorul licitaţiei organizate de CJ. Bugetul s-a ridicat la 48.000 de lei, dintre care 43.000 au fost suportaţi de administraţia judeţeană. Pe parcursul ultimelor şase săptămâni s-au desfăşurat mai multe acţiuni. Agenţii economici şi organizaţiile implicate în calificarea forţei de muncă din judeţ au fost chestionaţi cu privire la tendinţele pieţei forţei de muncă în următorii zece ani. De asemenea, au fost organizate opt seminarii de informare a tinerilor din cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar, patru dintre ele la unităţi din Craiova (Colegiul Naţional Economic „Gheorghe Chiţu“, Grupul Şcolar „Traian Demetrescu“, Grupul Şcolar Industrial Contrucţii Maşini nr. 2 şi Grupul Şcolar Industrial Transporturi Căi Ferate) şi alte patru la şcoli din judeţ (Segarcea, Pleniţa, Cetate şi Melineşti). Ulterior, a avut loc un curs de perfecţionare a profesorilor din învăţământul preuniversitar, cu titlul „Orientarea profesională în concordanţă cu cerinţele pieţei forţei de muncă regionale“, la care au participat 30 de cadre didactice. Rezultatele sondajului privind piaţa forţei de muncă se vor vedea curând.

Recrutare pe cont propriu

După prelucrarea rezultatelor, F-PRO va tipări o broşură privind „Tendinţele pe piaţa forţei de muncă din judeţul Dolj“, care va fi distribuită CJ, şcolilor şi patronilor. „Este un început. Este prima dată în ultimii 17 ani când CJ a înţeles că trebuie să finanţeze proiecte din care să-şi ia informaţiile de care are nevoie. Mă aştept ca în anii următori să mai fie prinse în bugete fonduri pentru proiecte de acest gen“, a spus Valentin Cristea, preşedintele F-PRO şi vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR). În continuare, vicepreşedintele CJ, Constantin Dascălu, a explicat că uneori programa de învăţământ este alcătuită după informaţii eronate: „Există presiunea cadrelor didactice, care, pentru a-şi păstra posturile sau numărul de ore insistă pentru păstrarea sau înfiinţarea unor specializări care nu sunt cerute pe piaţa forţei de muncă. Nu este corect acest lucru. Învăţământul trebuie să se adapteze nevoilor şi cerinţelor reale de pe piaţa forţei de muncă“.

Factorii implicaţi au hotărât realizarea unui parteneriat permanent în ceea ce priveşte şcolarizarea şi recrutarea forţei de muncă de mediul de afaceri local. Mai mult, acesta ar putea fi folosit în viitor pentru accesarea de fonduri structurale. O altă problemă adusă în discuţie este înfiinţarea de asociaţii patronale în Oltenia. Practic, F-PRO este singura asociaţie activă din regiune. „Ştim ce greu se realizează. Patronii sunt individualişti, nu conştientizează că o asociaţie de acest tip le poate reprezenta mult mai bine interesele, angajând consultanţi, experţi etc. Foarte greu înţeleg beneficiile. Fiecare lucrează pentru el.

Patronatul este o suprastructură, o interfaţă în relaţiile cu autorităţile şi cu învăţământul, de unde firmele îşi recrutează forţa de muncă“, a mai spus Dascălu. Unele dintre firme au trecut la căutarea şi recrutarea forţei de muncă pe cont propriu. Un astfel de caz este cel al Popeci Utilaj Greu SA, care oferă burse private elevilor de la şcolile de arte şi meserii. Recrutarea viitorilor angajaţi se face încă din şcoală, când aceştia au posibilitatea să facă practică plătită în întreprindere. „Elevii care fac practică la noi primesc câte un milion de lei, cu condiţia să nu aibă absenţe. Sunt unii care nici nu dădeau pe la şcoală, dar acum au început să vină la ore şi să facă treabă. Ulterior, aceştia primesc burse private cât salariul minim pe economie (390 de lei), iar apoi sunt angajaţi, cu condiţia să nu părăsească fabrica timp de cinci ani. Avem pe luna noiembrie 40 de elevi care îşi primesc milionul pentru practică, iar alţi 20 au fost angajaţi. Pe viitor, intenţionăm să ne lărgim aria, să facem nişte clase compacte, pentru specializările de prelucrător metale prin aşchiere, strungar, frezor şi lăcătuş. Vom merge pe la clasele de a opta şi le vom prezenta oferta noastră, vorbind şi cu părinţii. Apoi vom urmări evoluţia elevilor pe toată durata liceului“, a spus Laurenţiu Giurgiulescu, director de învăţământ şi resurse umane din cadrul Popeci Utilaj Greu SA.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU