16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateScandal de 750 de milioane de euro

Scandal de 750 de milioane de euro

Vama Craiova ar putea pune sechestru pe fabrica DAEWOO daca in termen de zece zile societatea nu prezinta documente justificative pentru importurile de componente auto din perioada 1994 – 2001.


DAEWOO AUTOMOBILE ROMÂNIA (DWAR) are datorii fabuloase catre bugetul de stat: 752 de milioane de euro. Cel putin aceasta este concluzia unui control efectuat in octombrie 2006 de catre Directia Regionala Vamala (DRV) Craiova, care a calculat datorii si penalitati de intârziere pentru importurile de componente auto in perioada 1994 – 2001. Potrivit celor precizate de Dumitru Scurtu, director executiv adjunct la DRV Craiova, in loc sa conteste sumele imputate si sa aduca documente justificative in aparare, societatea a facut o plângere la Autoritatea Nationala a Vamilor (ANV), prin care contesta ordinul de control. „Procesul-verbal de control trebuie insusit si de conducerea societatii pentru a ramâne definitiv. Ei mai au un termen de zece zile ca sa ne puna la dispozitie toate documentele privind importurile de materii prime, piese de schimb etc., hârtii pe care nu ni le-au prezentat in timpul verificarilor. In schimb, societatea a facut o plângere catre ANV, prin care contesta dreptul nostru sa le facem control. Au contestat aiurea. Nu contesta sumele imputate, ci cu totul altceva“, a precizat Scurtu. La rândul sau, purtatorul de cuvânt al DWAR Craiova, Valeriu Gârlea, a afirmat: „Suma care ni se imputa este cel putin discutabila. Ni s-au calculat taxe vamale pentru perioada 1994 – 2001, când societatea beneficia de facilitati fiscale la importuri din partea statului român. Cea mai mare parte din suma o reprezinta dobânzi si penalitati de intârziere“. Gârlea a mai spus ca societatea a contestat pe cale administrativa rezultatele controlului.


Ultimatum de zece zile


Scandalul a izbucnit dupa ce societatea craioveana a informat actionarii de rezultatele acestui control. La rândul sau, Automobile Craiova SA (ACSA), societatea care detine 49% din capitalul social al DWAR, a informat Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) din cadrul Ministerului Economiei si Comertului (MEC) despre iminenta instituirii unor masuri asiguratorii, inclusiv a sechestrului asupra activelor societatii. „Exista o dispozitie de instituire de masuri asiguratorii. Cred ca s-ar putea pune sechestru pe toata fabrica, având in vedere ca suma depaseste valoarea activelor societatii. Din punctul meu de vedere, suma este abuziva. Circa 200 de milioane de euro au fost calculate ca datorii, restul sunt dobânzi si penalitati de intârziere“, a declarat Lucian Lutaru, directorul general al ACSA Craiova.


Controlul la ACSA este detinut de stat prin MEC (72%), alt actionar semnificativ fiind Societatea de Investitii Financiare (SIF) Oltenia (22%). Restul sunt actionari nesemnificativi, 22.000 de persoane fizice, dupa cum a precizat directorul Lutaru. De fapt, prin aceasta societate statul român ar urma sa detina controlul asupra DWAR dupa data de 30 noiembrie, termenul-limita pentru preluarea restului de 51% din actiuni de la partea coreeana, conform acordului incheiat intre cele doua parti in luna august 2006. Prin aceasta intelegere, Daewoo Motor Company Ltd. Coreea, societate ale carei active au fost preluate de gigantul american GENERAL MOTORS, trebuie sa primeasca 60 de milioane de dolari, din care 50 de milioane pentru transferul actiunilor si zece milioane in contul stingerii datoriilor societatii. „Plata acestei sume se va face din fondurile DWAR. Daca banii nu se vireaza pâna la 30 noiembrie si nu se face o prelungire cu acordul ambelor parti, acordul isi inceteaza valabilitatea“, a precizat Valeriu Gârlea, purtatorul de cuvânt al societatii craiovene.


Trebuie spus ca in scandalul datoriilor catre stat DRV Craiova nu exclude posibilitatea punerii sub sechestru a activelor, conform procedurilor in vigoare, daca DWAR nu va reusi sa probeze cu documente ca nu are datorii. „Avem dreptul sa facem acest lucru, atunci când rezultatele controlului ramân definitive. Noi zicem ca legea e de partea noastra“, a mai spus directorul Dumitru Scurtu.


Investitori descumpaniti


Disputa pe datoriile la buget ar putea afecta increderea potentialilor investitori interesati de preluarea DAEWOO Craiova, dupa ce aceasta va fi scoasa la privatizare. Gigantii americani FORD si GENERAL MOTORS par cel mai aproape de preluarea uzinei, cu toate ca interesati s-au mai aratat RENAULT-NISSAN si CHERY AUTOMOBILE China. In cazul in care datoriile societatii craiovene ar ramâne definitive, voci avizate sustin ca obligatiile DWAR catre stat ar putea fi stinse prin procedura de dare in plata a activelor uzinei si trecerea acestor bunuri imobile in domeniul privat al statului si administrarea MEC.


Procedura de dare in plata consta in cedarea de catre firma datornica, in schimbul obligatiilor sale restante fata de fisc, a unui imobil sechestrat in cadrul procedurii de executare silita, care trece in proprietatea statului. Pentru anularea datoriilor, este nevoie de avizul Ministerului Finantelor Publice (MFP) si de acordul Consiliului Concurentei, care va avea ultimul cuvânt de spus in acest caz. Daca s-ar intâmpla acest lucru, statul ar negocia cu viitorii investitori ocolind ceilalti actionari ai ACSA, in principal SIF Oltenia, ca sa mentionam actionarul semnificativ. De altfel, la Adunarea Generala a Actionarilor (AGA), SIF Oltenia s-a opus acordului de preluare a pachetului de 51% din actiunile DWAR de la partea coreeana. „Ne-am opus pentru ca pe noi nu ne-au intrebat nimic, desi eram actionari semnificativi. Nu au discutat nimic cu noi, trebuia sa stabilim impreuna conditiile de preluare“, a declarat Florian Teodor Buzatu, membru in Consiliul de Administratie (CA) al SIF Oltenia.


Acesta a mentionat ca SIF nu ar fi interesata de preluarea DWAR de la coreeni in cazul in care acordul cu statul român ar esua, cu toate ca societatea tinteste o afacere in domeniu, si anume preluarea ARO Câmpulung.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS