22 C
Craiova
marți, 14 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateDealul impinge soseaua in prapastie

Dealul impinge soseaua in prapastie

Drumul Judetean Craiova – Segarcea risca sa fie inchis pentru ca in punctul Gura Vaii, dealul impinge soseaua in prapastie. Precipitatiile abundente din acest an s-au infiltrat in stratul de argila de sub asfalt, transformându-l intr-un filtru, soseaua a crapat longitudinal si transversal, iar malul prapastiei, care este si marginea soselei, a luat-o la vale.


De câteva zile, pe Drumul Judetean Craiova – Segarcea, in curba de la Gura Vaii, se circula pe un singur sens din cauza lucrarilor de consolidare a terasamentului soselei, lucrari atribuite de Consiliul Judetean Dolj societatii de specialitate la care este actionar, SC Lucrari Drumuri si Poduri.


In drumul judetean, pe portiunea amintita, au inceput sa apara cu mai mult timp in urma denivelari si crapaturi ale asfaltului produse de alunecarile de teren care s-au accentuat in acest an din cauza ploilor abundente. Practic, dealul a inceput sa se miste inspre prapastie si o data cu el Drumul Judetean 561.


Bani din fonduri speciale


Dupa primirea celor 33 de miliarde de lei din fondurile speciale la dispozitia guvernului, consilierii judeteni au alocat in mare viteza 3,2 miliarde de lei pentru lucrarile de consolidare si refacere a DJ 561, si anume curba de la Gura Vaii. Dupa inceperea lucrarilor s-a constatat ca solutia tehnica care ar trebui aplicata este mult mai complicata decât credea initial proiectantul, Institutul de cercetare stiintifica, inginerie tehnologica si proiectare mine pe lignit. CJ Dolj stia de la inceput ca banii alocati pentru aceasta lucrare, 3,2 miliarde de lei, nu ajung, dar a preferat sa „agate“ lucrarea ca sa poata aloca in anii care vin bani pentru investitie.


„La Gura Vaii este o lucrare mai ampla care necesita mult mai multe lucruri decât simpla reparare a asfaltului crapat. Vom incerca sa facem pâna la acest sfârsit de an lucrarile necesare care sa impiedice alunecarea soselei in prapastie“, a spus Ion Prioteasa, presedintele Consiliului Judetean Dolj.


„Am luat lucrarea pentru ca nu a vrut nimeni s-o ia“


Directorul SC Lucrari Drumuri si Poduri, Eugen Georgescu, s-a trezit din senin ca trebuie, cu toate fortele, sa se tina la dealul care in alunecare ii ia si drumul pe care-l intretine.


Desi la impartitul banilor si a lucrarilor a asistat cum ii sunt suflate una câte una lucrarile care nu aveau un grad de dificultate mare, Georgescu s-a trezit cu „Gura Vaii“ pe cap si nu prea stie cum sa mai scape. „Am luat lucrarile de la Gura Vaii pentru ca nu le-a vrut nimeni. Nici vorba sa ajunga banii care au fost alocati si nici vorba sa pot termina lucrarea in timpul pe care l-a impus contractul. Acolo se surpa dealul in prapastie. Vineri am sapat un sant de un metru si dimineata am gasit santul astupat, pentru ca se surpase pamântul. Trebuie consolidat malul prapastiei si pe urma vobim de asfalt. Trebuie drenate apele care au dus la dezastrul de acolo, sunt multe de facut“, a spus Eugen Georgescu.


Solutia solutiei definitive


Petre Popescu, geolog si membru al echipei de proiectare care s-a ocupat de partea tehnica a acestui proiect, a declarat: „Vom incerca sa facem mai intâi o consolidare a terasamentului de la baza prapastiei, pentru a nu ne trezi ca alunecarea continua. Sub sosea sunt straturi permeabile de argila prin care toata apa care se scurge de pe deal trece mai ales pentru ca nu exista santuri cimentate. Noi am estimat costurile lucrarilor la o suma mica, pentru ca intreaga gama de lucrari trebuia stabilita dupa inceperea lucrarilor“. Adevarul este unul singur, pe care toti factorii implicati in poveste se feresc sa-l spuna: inainte de elaborarea proiectului trebuia facute studii inclusiv geologice care nu s-au efectuat amanuntit din lipsa de timp.


Consiliul judetean a presat Institutul de proiectari sa termine lucrarile, pentru ca banii cu destinatie speciala veniti de la guvern trebuia cheltuiti pâna la sfârsitul anului. In schimb, daca lucrarile de consolidare a peretelui râpei de la Gura Vaii nu se vor termina, soseaua va aluneca definitiv in prapastie, iar legatura dintre Segarcea si Craiova nu se va putea face decât pe „breteaua“ Cerat-Lipov-Radovan, pentru care luna trecuta s-au alocat ceva fonduri de la consiliul judetean.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS