5.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateGuvernul scoate la licitatie publicitatea de stat

Guvernul scoate la licitatie publicitatea de stat

Sefii institutiilor publice trebuie sa explice, de acum incolo, de ce au ales sa faca publicitate intr-un anume ziar sau pe un anumit post de televiziune. Guvernul a decis ca atribuirea contractelor de publicitate platite din banii publici sa se faca in conditii mai stricte decit pina acum. Potrivit unei ordonante adoptate in ultima sedinta de guvern, publicitatea de stat va fi acordata pe baza de licitatie, iar contractul va fi facut public. Actul normativ aprobat modifica si completeaza legislatia privind achizitiile publice pe principiile transparentei, corectitudinii si eficientei utilizarii a fondurilor publice. Aprobarea acestor prevederi reprezinta si unul din angajamentele asumate in cadrul Strategiei Nationale Anticoruptie, adoptata de guvern pe 31 martie 2005 si care a fost transmisa la Bruxelles. Prin noua ordonanta se creaza o categorie speciala de achizitie publica, denumita generic contract de publicitate media. Acesta este definit explicit ca un contract de achizitie publica de servicii ce are ca obiect creatia, productia si/sau difuzarea de reclama sau alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor de informare in masa scrise, radio-TV si electronice. Contractul va reglementa relatiile financiare dintre companiile de stat si cele media, indiferent daca este vorba despre o relatie directa sau de una prin intermediul unei agentii specializate.


De asemenea, institutiile care vor sa cumpere spatii publicitare isi vor publica ofertele mai mari de 2.000 de euro pe un site guvernamental specializat. Sistemul informatic de utilitate publica va fi operat de Agentia pentru Strategii Guvernamentale si va deveni operational in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a Ordonantei de Urgenta.


Publicitatea din bani publici va fi transparenta


Autoritatea contractanta va prezenta procedura de derulare a contractului, precum si criteriile de evaluare a ofertelor institutiilor media interesate si algoritmul de calcul folosit. Dupa atribuirea contractului, se va face public continutul acestuia si se va justifica alegerea facuta. Dupa terminarea procedurii de achizitie, autoritatea contractanta are obligatia sa publice anuntul de atribuire a contractului, in termen de 30 de zile de la incheierea acestuia, anuntind cistigatorii.


Autoritatea contractanta nu are dreptul sa divizeze contractul in contracte distincte, care sa fie mai mici de 2.000 de euro, in scopul de a evita aplicarea procedurilor de transparenta.


Dosarul de achizitie publica pentru contracte de publicitate media este informatie publica si poate fi solicitat conform procedurilor din legea liberului acces la informatiile de interes public.


In cazul contractelor de publicitate media este obligatorie mentionarea denumirii autoritatii contractante in cadrul materialului publicitar. Autoritatea contractanta va avea obligatia, prevazuta in contractul de achizitie publica, de a detine informatii actualizate cu privire la derularea contractului


Nerespectarea prevederilor referitoare la atribuirea transparenta a contractelor de publicitate media va fi sanctionata cu amenda de la 30 la 75 de milioane de lei. De asemenea, orice persoana poate sesiza Curtea de Conturi si Ministerul Finantelor Publice cu privire la incalcarea prevederilor legii referitoare la atribuirea contractelor de publicitate media.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS