8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAu furat motorina cu transformatoarele

Au furat motorina cu transformatoarele

La un moment dat poti gindi ca toata hotia din tara asta este facuta nu numai pentru ca unii sa devina putred de bogati, dar si in bataie de joc la adresa contribuabililor. Ne minunam deunazi cind aflam din rechizitorii ca arabii lui Genica Boerica au trimis procurorii, care umblau dupa bani spalati, sa-i caute in… Autogara Filaret, din Bucuresti. In alta parte insa, bataia de joc s-a transformat in sfidare la adresa semenilor. Din cauza nivelului la care a ajuns jaful, o catastrofa care se putea intimpla in centrul Craiovei – la uzina ELECTRICA SA – a fost evitata in ultimul moment. Din cauza nesabuintei si a faptului ca nu mai stiau ce si cum furau, zeci de oameni au fost la un pas de a-si pierde viata, iar o parte a cladirii situate in spatele pavilionului din centrul orasului, unde se afla administratia ELECTRICA Oltenia SA, putea fi rasa de pe suprafata pamintului. Nu este un scenariu SF, ci o intimplare, care de aproape doi ani este tinuta sub tacere de un adevarat cartel: conducerea companiei pe mina cu politia si cu SRI Dolj.


O „bomba“ in sistem


Cotidianul nostru a acordat spatii ample jafului de la ELECTRICA SA. Am tratat pe capitole cam tot ceea ce s-a intimplat in interiorul companiei. Un lucru insa l-am omis: cine si-ar fi imaginat vreodata ca se poate fura motorina cu… transformatoarele. Si s-a furat, intr-o veselie, nimeni nu stie cit, pina cind si-au dat in petic, si nu oricum. Filiera era urmatoarea: la centrele de distributie a energiei electrice, din Dolj, transformatoarele cu valori cuprinse intre citeva zeci si citeva sute de kVA erau golite de ulei si umplute cu motorina. In fiecare astfel de transformator intra 100, pina la 150 de litri. De Dolj stim noi, dar s-ar putea sa fie implicate si alte judete, mai ales Gorjul. Dupa aceasta operatie, transformatoarele erau inchise cu capacele si erau expediate la Craiova. Acolo, carburantul din trafo era depozitat in bidoane de plastic de doi litri si valorificat. Aceasta schema simpla a functionat ani in sir. In 2003, totul a iesit la lumina. In acel an, la statia 110/20 kV Craiova, aflata, cum spuneam, in Valea Vlaicii, la kilometrul 0, s-a defectat un trafo de 250 kVA. Cum repararea unui astfel de echipament electric dureaza, s-a dispus inlocuirea sa. Zis si facut! SISE Craiova a trimis imediat un transformator identic pentru a-l schimba pe cel defect. Din cauza ca locul transformatorului era intr-o boxa speciala, operatia de inlocuire a durat mai mult. Dupa ce totul a fost gata, urma punerea noului trafo sub tensiune. Acesta era insotit de un buletin de verificare din care rezulta ca toti parametrii se situau in plaja de valori normale. Nu mai era nici un impediment in a cupla tensiunea electrica. Au fost insa citeva voci care au cerut sa se faca probe suplimentare. „Surpriza“ a fost mare! La masuratori, rezistenta izolatiei interioare a transformatorului era zero, ceva de genul scurtcircuitului. Imediat electricienii au desfacut capacul transformatorului, si… „bomba“! In loc de ulei, in el erau citeva sute de litri de motorina. Daca trafo era pus sub tensiune, devenea o adevarata bomba, cei prezenti putind sa-si piarda viata.


Nunta mare intre ELECTRICA, SRI si Prefectura Gorj


Cei care lucreaza de o viata la „IRE“ stiu multe. „Pe vremea lui Ceausescu, inainte de Craciun si de Pasti, pleca de aici catre Bucuresti cite un transformator plin cu carne. Era decupat, spalat, iar inauntru se asezau sacii plini cu carne. La fel se intimpla cind era anuntata vizita vreunei echipe de control de la Bucuresti. Pina sa vina inspectorii, ajungea carnea la Bucuresti si totul iesea bine“, a spus un salariat cu state vechi la ELECTRICA Oltenia. Totusi, intimplarea a generat un mic seism in interiorul companiei, insa prea mic fata de dimensiunile intregii afaceri. Vasile Toaxen si intreaga conducere au tinut sub tacere acel incident, care putea avea urmari greu de imaginat. Printre primii care au incercat sa musamalizeze cazul a fost, culmea, tocmai Cornel Barbu, ofiterul SRI Dolj, care avea in consemn ELECTRICA Oltenia. El i-a rugat pe specialistii care au intocmit raportul despre incident sa inteleaga ca, daca o tin tot asa, vor intra prea multi in puscarie. Mai mult, Barbu le-a mai spus ca, dupa mai bine de o saptamina de la incident, s-a dus in statia respectiva unde, intr-un ungher, a gasit o gramada de recipienti de plastic, de doi litri, plini cu motorina, precizind ca i-a luat el de acolo sa nu ii mai gaseasca altcineva… ca sa nu mai iasa alt necaz. Oricine se intreaba cum, un ofiter SRI? Da, pentru ca e si el om si are colegi de munca. Unul dintre ei este Ovidiu Faget, tot ofiter. Acesta este fiul lui Ion Faget, fost director SRI Gorj. Fata lui Vasile Toaxen s-a casatorit cu fiul lui Ilie Morega, subprefect de Gorj. Sotia fostului director SRI Gorj lucreaza la ELECTRICA Gorj de cind era Toaxen director acolo. Nora si fiul lui Morega l-au cununat religios pe Ovidiu Faget. Pe linga toate acestea, ce mai conteaza ca sotia lui Constantin Codita, Cristina Codita, este sef Serviciu financiar si ia 20 de milioane pe luna de la filiala ELECTRICA Oltenia SA? La mai mare!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU