7.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateSC ELECTRICA Bucuresti se face ca nu pricepe

SC ELECTRICA Bucuresti se face ca nu pricepe

Asa cum am promis, revenim cu noi amanunte despre contractele de leasing operational incheiate de SC ELECTRICA Bucuresti pentru achizitionarea de masini si utilaje, contracte a caror valoare se cifreaza in jurul sumei de 39,661 milioane de euro. Clauzele contractuale prevad ca, dupa ultima rata achitata de ELECTRICA, aceasta are dreptul ori sa prelungeasca perioada de inchiriere, ori sa returneze masinile si utilajele proprietarului, pe cheltuiala ei. Altfel spus, contractele incheiate ca urmare a aprobarii unui program de reutilare nu-si ating scopul pentru ca prin leasingul operational nu s-au cumparat masinile si utilajele, ci doar s-au inchiriat pe o perioada de 39 de luni, platindu-se pentru chirie un pret mai mare decit cel de cumparare. A fost o manevra de a face rost de 39 de milioane de euro si de a ramine cu utilajele pe gratis, platite de o firma aflata in curs de privatizate si obligata sa preia toate obligatiile, indiferent de forma juridica pe care o va adopta. In sprijinul conducerii de la ELECTRICA, aflata in febra privatizarii, amintim ca banii de care vorbeam noi si se facea noul director general Nicolae Coroiu ca nu pricepe vor fi cheltuiti pentru 11 contracte de achizitie in leasing operational, dupa cum urmeaza:

1. Contractul nr. 1.828 din 17.06.2003, in valoare de 1.176.250 de euro, cu SC APP Finance SRL Bucuresti pentru 20 de bucati de utilaje multifunctionale tip JCB 1 CX;

2. Contractul nr. 128 din 17.06.2003, in valoare de 360.000 de euro, cu SC APP Finance SRL pentru zece grupuri electrogene CATERPILLAR;

3. Contractul nr. 221 din 22.07.2003, in valoare de 121.992 de euro, cu SC Transilvania Leasing SA pentru trei ARO;

4. Contractul nr.1.595 din 27.02.2003, in valoare de 4.545.233 de euro, cu SC Transilvania Leasing SA pentru 92 de bucati autotelescop cu brat ridicator cu nacela tip Altius 14 pe autosasiu Nissan;

5. Contractul nr. 9.526 din 7.07.2003, in valoare de 520.000 de euro, cu SC UMEB SA Bucuresti pentru 42 de grupuri electrogene;

6. Contractul nr. 1.653 din 21.04.2003, in valoare de 1.411.428 de euro, cu SC Transilvania Leasing SA pentru 24 de utilaje multifunctionale tip KOMATSU;

7. Contractul nr. 1.652 din 21.04.2003, in valoare de 480.000 de euro, cu aceeasi SC Transilvania Leasing SA Brasov pentru inca opt utilaje KOMATSU;

8. Contractul nr. 139 din 18.04.2003, in valoare de 1.727.821,33 euro, cu SC Transim Zimnicea pentru 16 bucati automacarale UBEMAC pe sasiu Renault;

9. Contractul nr. 560 din 22.07.2003, in valoare de 961.922 de euro, cu SC AFIN SA Bucuresti pentru 42 de bucati autoutilitare IVECO;

10. Contractul nr. 233 din 1.08.2003 in valoare de 2.286.500 de euro, cu CS Planet Leasing SA Bucuresti pentru 386 de autoturisme DACIA;

11. Contractul nr. 242 din 7.08.2003 in valoare de 1.169.045,41 euro cu SC Premium Leasing SRL Bucuresti, pentru 60 de autoturisme Ford Mondeo, contract despre care am vorbit in numarul trecut.

Sucursala Oltenia are si ea partea ei de paguba

Incheierea acestor contracte ridica multe semne de intrebare. De ce ELECTRICA Bucuresti a ales leasing-ul operational daca dupa trei ani de cheltuiala utilajele trebuie restituite? De ce nu s-a ales leasing-ul financiar, la sfirsitul caruia utilajele ramin in proprietatea ELECTRICA? Era nevoie ca locatorii din aceste contracte sa primeasca un comision legal si sa ramina si cu utilajele platite de ELECTRICA? De ce inceputul achitarii ratelor s-a facut cu mult inainte de livrarea utilajelor si de ce ELECTRICA a acceptat acest lucru? In contractul cu SC Transim Zimnicea pentru automacarale Renault, prima rata s-a platit in luna mai 2003, iar utilajele au inceput sa vina abia dupa opt luni. Rata lunara pentru acest fel de utilaje trebuia sa se reflecte in tarifele de prestatii, lucru care nu s-a intimplat. Toate utilajele achizitionate nu aduc venituri nici cit sa-si acopere rata lunara. De exemplu, la sucursala Oltenia a SC ELECTRICA Bucuresti, AISEE Craiova, au fost aduse urmatoarele masini si utilaje achizitionate prin leasing operational: o speciala LEA1, 17 Dacii, 6 Ford Mondeo, 4 Nissan Altius, 3 Buldoex si un grup electrogen. Pina in luna aprilie 2004, toate acestea au produs o paguba de 750 de milioane de lei, iar Sucursala Oltenia are in subordine inca sase AISEE, iar la nivel national sint opt sucursale. Paguba totala poate fi estimata la circa 40 de miliarde de lei.

Milioane de euro pentru utilaje care nu pot fi folosite

Multe semne de intrebare ridica si conditiile tehnice pe care le indeplinesc utilajele achizitionate sau inchiriate (pina la urma, nu se mai stie!). Specialistii care sint nevoiti sa lucreze cu ele spun ca utilajele de tip JCB1CX au fost aduse impreuna cu o remorca platforma, care serveste la deplasarea utilajului pe distante mai lungi. Ele nu pot circula pe propriile roti pe distante lungi pentru ca au viteza de deplasare foarte mica. Remorca si utilajul cintaresc 3.500 kg si nu pot fi tractate de ARO, asa cum s-au gindit cei care au semnat contractele, pentru ca ARO nu poate remorca mai mult de 2.500 de kilograme… Asa se face ca, atunci cind este nevoie de astfel de utilaje, se ia un autocamion in care se incarca JCB-ul cu o macara. Si macaraua, si autocamionul se deplaseaza la lucrare, unde se descarca JCB-ul. Dupa terminarea lucrarii, operatiunea se desfasoara in sens invers. In aceste conditii, putem intreba cui folosesc cele 20 de remorci daca ele nu parcurg nici macar un kilometru? Tot specialistii de la ELECTRICA sustin ca utilajele achizitionate prin leasing operational (telescop Nissan, autoutilitare Iveco, automacarale RENAULT) au garda la sol atit de mica, incit nu pot fi folosite decit pe asfalt. Or, instalatiile ELECTRICA sint in majoritate pe cimp, si nu pe asfalt. Daca tot trebuia reinnoit parcul, macar sa se fi inchiriat masini si utilaje de care unitatea platitoare de rate sa se poata folosi. Automacaralele UBEMAR au garda la sol de numai 164 mm, fapt pentru care nu pot sa sara nici macar o bordura, dar sa intre pe sistemul de irigatii la montari de transformatoare, stilpi etc. Autotelescoapele Nissan nu au nacela izolata electric fata de restul masinii, fapt pentru care nu se pot folosi la interventii in retele sub tensiune. Daca adaugam si faptul ca in dotarea ELECTRICA, prin sucursalele din teritoriu, exista peste 50 de generatoare de curent (grupuri electrogene) care nu ajung sa functioneze nici macar o ora pe an, atunci cum se mai poate explica achizitionarea a inca 52 de generatoare pentru care se vor plati 1.059.100 de euro la sfirsitul celor trei ani de leasing operational? La toate aceste intrebari si nedumeriri ne-am fi asteptat sa raspunda domnul director general Nicolae Coroiu, mai ales ca la ELECTRICA Domnia sa este unul dintre putinii sefi care nu au semnat contractele de leasing operational pentru simplul fapt ca nu era director general la acea data.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS