22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateBrancusi, un artist permanent in actualitate

Brancusi, un artist permanent in actualitate

Chiar daca Anul Brncusi s-a incheiat la sfirsitul lui 2001, scandalurile legate de opera sa au tinut in multe rinduri prima pagina a ziarelor. In luna martie, ministrul Razvan Theodorescu a facut public faptul ca „Domnisoara Pogany“, una dintre cele mai cunoscute sculpturi ale lui Brancusi, a fost scoasa din tara la sfirsitul anului 2000, beneficiind de garantia ministrului culturii de la acea data, Ion Caramitru.

Dupa o incercare de a vinde sculptura la New York, aceasta a revenit, in Europa, in posesia fratilor Botez. Ministrul Theodorescu si-a exprimat nedumerirea fata de usurinta cu care opera lui Brancusi a parasit Romania, „doar cu o sentinta de restituire si un act vamal“ si fata de faptul ca o asemenea opera nu a fost trecuta in cadrul patrimoniului cultural national.

Dovada ca operele lui Brancusi exercita o mare putere de atractie o reprezinta si vinzarea, in luna mai, de catre Casa Christie a sculpturii Danaide cu 18,1 milioane de dolari, cea mai mare suma platita pentru o astfel de opera de arta. Sculpturile lui Brancusi s-au bucurat de un mare interes in ultimii ani, pe piata operelor de arta. Unele dintre ele, cum este „Cap de Copil“, au stirnit chiar controverse intre autoritatile romane si colectionari. Anul trecut, guvernul i-a alocat Ministerului Culturii si Cultelor 12,9 miliarde de lei, echivalentul a 450 de mii de dolari, din Fondul de rezerva bugetara, pentru achizitionarea sculpturii „Cap de copil“ de Constantin Brancusi.

Tot atunci, sculptura a fost transmisa in administrarea Muzeului National de Arta al Romaniei.

In primavara, primarul municipiului Tirgu Jiu anunta ca operele din piatra realizate de Constantin Brancusi in Parcul Central al orasului, vor fi restaurate in timpul verii de firma bucuresteana TLS.

Restaurarea monumentelor Masa Tacerii, Aleea Scaunelor si Poarta Sarutului urma sa fie realizata in paralel cu amenajarea peisagistica a zonei. Conform contractului, lucrarile de restaurare trebuiau finalizate pina pe 15 august, dar, din cauza „exceselor climaterice“ invocate de constructor, la data predarii, reprezentantii TLS nici macar nu erau pe santier.

Un alt motiv pentru care lucrarile trenau era simpla lipsa a unor planuri in baza carora sa repuna scaunele brancusiene pe vechile amplasamente. Restaurarea operelor din piatra a avut parte si de alte incidente neplacute: unul din cele 12 scaune care inconjoara Masa Tacerii a fost stirbit, dupa ce o bucata de piatra din el s-a desprins, iar un copac din parcul municipal a cazut peste Poarta Sarutului, opera scapind intreaga, fiind protejata chiar de schela de la lucrarile de restaurare. Firma care se ocupa de restaurarea operelor brincusiene din piatra anunta, la sfirsitul lunii august ca a reziliat contractul incheiat in acest sens cu Ministerul Culturii, in timp ce primarul Florin Circiumaru sustinea ca rezilierea este „doar de ochii lumii“, pentru a mobiliza mai mult Ministerul Culturii sa se implice in aceasta actiune. Pina in luna noiembrie, situatia restaurarii monumentelor de la Tirgu Jiu a ramas tot incerta, intre reluarea contractului cu firma de constructii, „teama ca opinia publica si ziaristii ii vor lua la intrebari in privinta ritmului lent in care au lucrat” si suspendarea lucrarilor, in ciuda faptului ca firma primise deja un miliard de lei. Dupa vizita reprezentantului Bancii Mondiale Thomas Blinkhorn, Ministerul Culturii si Cultelor a hotarit restaurarea operelor brancusiene de la Tirgu-Jiu de catre o alta firma. Nu se stie in ce mod vor fi continuate lucrarile si de catre cine, dar Ministerul culturii doreste ca Dorin Danila sa se ocupe in continuare de restaurare pentru ca acesta este singurul roman specializat in asemenea lucrari. De altfel, Danila a participat si pina acum la procesul de restaurare, fiind subantreprenor din partea firmei TLS.

El nu s-a putut inscrie singur la licitatia organizata de Ministerul Culturii pentru ca nu indeplinea toate conditiile impuse pentru a licita contra firmei TLS. Operele lui Brancusi nu vor reveni pe vechile lor amplasamente pina in primavara lui 2003, chiar daca restaurarea va continua peste iarna, ceea ce este putin probabil. Un alt scandal legat de lucrarile lui Brancusi a fost cel privind posibilitatea ca o copie a Coloanei fara Sfirsit realizata in 2001 sa fie expusa in Romania sau in strainatate.

Prefectul judetului Hunedoara spunea, in vara, ca „exista multe cereri pentru expunerea Coloanei fara Sfirsit, dar inca nu s-a decis ce se va intimpla cu ea“. Lucrarea a fost construita conform schitelor si matritelor originale, cu care a lucrat Brancusi.

Rezultatul dorit atunci cind consortiul Gerom a inceput constructia copiei a fost de a nu exista nici o diferenta fata de original. Razvan Theodorescu, dezaprobind evident posibilitatea expunerii copiei declara: „Exista o insula in Japonia, unde un miliardar excentric a facut copii in ceramica ale tuturor obiectelor de arta celebre. Daca un asemenea om va dori sa cumpere asa ceva, este dreptul lui. In Romania, expunerea acestei copii nu va fi admisa si, cunoscind pretentiile directorilor de mari muzee din strainatate, nu cred ca vor fi vreodata interesati de preluarea unui asemenea kitsch“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS