14.2 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateNFR Drobeta va incerca sa recupereze pierderile suferite de blocada Novi Sad

NFR Drobeta va incerca sa recupereze pierderile suferite de blocada Novi Sad

Comisia Dunarii a anuntat joi ca navigatia pe Dunare a fost restabilita. De asemenea, cu sprijinul Comisiei Europene, s-a ajuns la un acord intre Comisia Dunarii si Republica Federala Iugoslavia, in privinta deschiderii podului de pontoane de la Novi Sad, ultimul obstacol ramas in calea navigatiei.

Deblocarea navigatiei in zona reprezinta, pentru toate societatile de navigatie afiliate la Federatia Navigatorilor din Romania, o crestere importanta a veniturilor. Liderul de sindicat de la NFR Drobeta, Barbu Chirita, a declarat ca federatia avea in vedere, pentru perioada urmatoare, o noua actiune de blocare a Dunarii, similara celei din primavara acestui an, prin care se solicita deblocarea fluviului in zona Novi Sad: „Deblocarea fluviului reprezinta, pentru societatile de navigatie afiliate la NFR, in primul rind o crestere substantiala a veniturilor si crearea mai multor locuri de munca. Noi, la nivel de federatie, stabilisem deja pentru 2002 o noua blocare a navigatiei pe Dunare, in zona Calarasi, pentru a impulsiona lucrarile de deblocare.

Reluarea circulatiei in aceasta zona va reprezenta pentru NFR Drobeta reluarea unor contracte cu parteneri vechi, pe care nu i-am mai putut avea linga noi, tocmai din acest motiv. In plus, locurile de munca ale angajatilor vor fi mult mai stabile. A fost un cadou frumos pentru marinari“.

Taxele de tranzit au fost eliminate

Intreruperea si apoi desfasurarea cu greutate si contra unor taxe foarte mari a navigatiei pe Dunare, in zona Novi Sad, au afectat societatile de navigatie din aval de Iugoslavia si, in special, cele din Romania, pentru care fluviul reprezinta o importanta cale comerciala. Pierderile suportate de intreaga regiune au fost estimate la un milion de euro, pe zi. La 1 aprilie 1999, a fost bombardat primul pod, la kilometrul 1255, in dreptul orasului Novi Sad, iar ulterior au mai fost distruse doua poduri. Blocajul i-a afectat pe armatorii fluviali din Romania, dar mai ales pe operatorii din principalele porturi de la Dunarea fluviala: Turnu Severin, Orsova si Galati.

La pierderile financiare uriase s-au adaugat cele de personal. 3.600 de angajati ai companiilor de navigatie fluviala romanesti au fost disponibilizati, dintr-un total de 5.788 de angajati. In acelasi timp, armatorii au acumulat zeci de miliarde de lei, datorii catre bugetul de stat. Ponderea sectorului privat in transportul fluvial romanesc depaseste in Romania 80 la suta din capacitatea acestui tip de transport si 90 la suta din porturile de la Dunare, acestea fiind printre singurele sectoare economice, unde privatizarea societatilor s-a realizat in exclusivitate cu investitori autohtoni.

Potrivit liderului NFR Drobeta, Barbu Chirita, din 29 noiembrie au fost eliminate si taxele percepute navelor care traversau podul de la Novi Sad, taxe a caror valoare a oscilat pina acum intre unu si trei dolari/tona. SC NFR Drobeta SA are in prezent 300 de salariati, dar, in ciuda perspectivelor imbucuratoare, cel putin deocamdata nu se vor mai face nici un fel de angajari. Directorul societatii NFR Drobeta SA, Florin Bejinaru, nu si-a putut exprima punctul de vedere, fiind plecat in delegatie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS