33.4 C
Craiova
miercuri, 13 august, 2025
Știri de ultima orăLocalBugetul strazilor, impartit frateste

Bugetul strazilor, impartit frateste

Firmele care cârpesc arterele de circulatie ale Baniei sunt suspectate ca participa la licitatii cu oferte complementare, impartindu-si astfel frateste sute de miliarde de lei anual. SCT Bucuresti si SC Erpia SA Craiova au fost luate la ochi de primarie dupa ce inspectorii au constatat intârzieri in lucrari si lipsa de utilaje.


O noua incrucisare de tiruri intre primarie si constructorii care reabiliteaza asfaltul Craiovei a fost declansata dupa ce inspectorii municipalitatii au constatat ca pe strada Horia lucrarile dau mai mult inapoi, decât inainte. Un grafic intocmit in urma cu doua zile de specialistii Primariei Craiova arata ca, in cazul a sase strazi modernizate din bani publici in aceasta luna, s-au inregistrat intârzieri, iar firmele nu aveau destui oameni sau utilaje in timpul programului. Viceprimarul Gheorghe Nedelescu a declarat la un moment dat ca s-a saturat de aceasta „mafie a constructorilor“. „Sunt sigur ca isi fac calcule impreuna si ca vin cu astfel de oferte incât sa câstige fiecare câte ceva. De asemenea, se pare ca sunt chiar aici, printre noi, oameni care ii ajuta sa-si imparta banii. Nu inteleg de ce nu putem atrage si alti constructori, de care nu am auzit vreodata sa primeasca bani nejustificat, pe devize umflate, sau sa depaseasca termene“, a declarat Nedelescu. Oficialul a acuzat in principal societatile SCT Bucuresti si SC Erpia SA Craiova, precum si functionarii care elaboreaza caietele de sarcini si care ar include in documentatii conditii subiective, pe care numai aceste firme le-ar putea indeplini. Sefii SCT Bucuresti nu au putut fi contactati, dar ei au asigurat primaria, in urma cu doua zile, ca isi vor concentra mai bine fortele si vor ataca strazile Horia, Poetului si Eustache Stoenescu, de unde au de incasat 6,3 miliarde de lei, astfel incât sa finalizeze lucrarile in termen. Directorul SC Erpia SA, Lucian Capitanescu, este insa de parere ca acea mafie, care ar opera si in cazul strazilor Aleea II Tarancutei, Gârlesti si Parului, pentru o suma de peste opt miliarde de lei, nu exista. „Preturile noastre sunt in functie de posibilitatile tehnice pentru o perioada bine determinata. Nu pot fi prea mici, pentru ca am iesi in pierdere, asa cum nu pot fi nici prea mari, pentru ca se bazeaza pe niste factori controlabili. Si asta si face Curtea de Conturi. Toata lumea se pricepe, dar nu toti pot sa si probeze ce declara. Primaria vrea sa repare cu un buget de nimic toata Craiova. Ei bine, asa ceva nu se poate“, a spus Capitanescu.


Statia de asfalt, conditie inchipuita


Ca exemplu de subiectivism in implicarea unor angajati ai municipalitatii in atribuirea lucrarilor, Gheorghe Nedelescu a aratat ca nu este obligatoriu sa i se impuna unui ofertant sa aiba statie de asfalt in Craiova. Caietele de sarcini sunt intocmite de directorul adjunct al Directiei tehnice, Sever Bordu, care sustine ca nu impune decât conditii prevazute de lege. „Probabil ca nu vin si alte firme fiindca, neavând statii de asfalt sau punct de lucru permanent in oras, ar trebui sa cheltuiasca mult cu transportul materialelor si al personalului. Noi nu am inscris in caietele de sarcini decât ce prevede legea“, a spus Bordu. Potrivit Legii achizitiilor publice, caietul de sarcini trebuie sa cuprinda doar specificatii tehnice, acestea reprezentând „cerinte, prescriptii, caracteristici de natura tehnica ce permit fiecarui produs, serviciu sau lucrare sa fie descris, in mod obiectiv, in asa maniera incât sa corespunda necesitatii autoritatii contractante“ (art. 35, aliniat 2). La acelasi articol, doua aliniate mai jos, este prevazut ca „specificatiile tehnice trebuie sa permita oricarui ofertant accesul egal la procedura de atribuire si nu trebuie sa aiba ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natura sa restrânga concurenta intre operatorii economici“. Viceprimarul Gheorghe Nedelescu considera ca amplasarea unei statii de asfalt in Craiova nu intra in categoria specificatiilor tehnice din aceasta lege: „Am consultat specialistii si mi-au confirmat ca nu este obligatoriu ca o societate sa aiba statie de asfalt ca sa fie acceptata la licitatie“. In total, cele doua societati vor incasa in 2006 peste 60 de miliarde de lei numai din reparatii si intretinere stradala. SCT depaseste detasat orice „coleg“ in acest an, gratie contractului pentru lucrarile din centru, de peste 2,8 milioane de euro.


Curtea de Conturi a vorbit


Numai pentru turnarea de bitum pe aleile din Parcul Romanescu primaria ar fi platit degeaba, in 2005, firmei Erpia SA 330 de milioane de lei, contravaloarea a 27 de tone de bitum care n-a fost niciodata turnat, ca sa amintim doar unul dintre rapoartele recente ale Curtii de Conturi. Responsabil a fost gasit acelasi director Sever Bordu, care a declarat la acea vreme ca „nu-si aminteste sa fi existat vreo problema“. Tot in 2005, firma SCT Bucuresti a primit numeroase amenzi pentru nerespectarea contractelor cu Primaria Craiova, insa, ca si Erpia SA, controleaza in continuare grosul bugetului pentru intretinerea strazilor Craiovei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS