26.7 C
Craiova
luni, 25 august, 2025
Știri de ultima orăActualitateFabrica Ford „se tranşează“ în instanţă

Fabrica Ford „se tranşează“ în instanţă

Craiova şi Cârcea se ceartă în instanţă pentru teritoriul administrativ pentru uzina Ford. Miza o reprezintă impozitele pe care le plăteşte uzina pe teren, pe clădiri şi pe autoturisme. Pentru prima dată, Cârcea promite oficial că va construi utilităţi şi drumuri până la fabrica Ford. În acelaşi timp, Craiova se bate cu pumnul în piept că terenurile Ford aparţin municipalităţii.

Procesul prin care Primăria Cârcea cere ca fabrica de autoturisme Ford să treacă pe teritoriul administrativ al comunei limitrofe Craiovei se judecă din nou la Tribunalul Dolj, un nou termen fiind pe 18 ianuarie. Procesul a ajuns din nou la Tribunal, după ce Curtea de Apel a decis acest lucru, casând hotărârea iniţială a Tribunalului prin care Ford rămânea unde este şi acum, pe teritoriul Craiovei. Bătălia este mare între cele două localităţi (cu toate că Primăria Craiova este doar intervenient în proces), deoarece banii care se încasează anual la bugetul local sunt buni pentru oricare dintre cele două bugete locale.

Ford, cu „buletin“ de ţară?

De ce se luptă administraţiile locale pe Ford? Fabrica are multe hectare de teren, clădiri importante, autoturisme şi alte active, pentru care se plătesc impozite către Primăria Craiova. Pe un an impozitele locale plătite de Ford sunt în jur de 1,5-1,7 milioane de euro. În condiţiile în care Craiova percepe 1,8% din valoarea de inventar a unei clădiri, de exemplu, Cârcea impozitează aproape la jumătate, mai exact, cu 1% din valoarea clădirii. Şi la terenuri se percepe un impozit mai mic de către comuna Cârcea decât cel plătit la Craiova. Uzina ar avea un avantaj financiar dacă s-ar muta la Cârcea, pentru că ar plăti mai puţin către administraţia locală a Craiovei, dar ar fi un deficit de imagine, pentru că în toate actele companiei trebuie să se schimbe adresa pe altă localitate, deşi fabrica nu s-a mutat din loc.  

Cârcea promite ce nu poate Craiova

Primarul comunei Cârcea, Valerică Pupăză, le promite celor de la Ford investiţii în zona uzinei, în cazul în care va câştiga comuna procesul. Pentru prima dată edilul comunei Cârcea iese la rampă în spaţiul public, cu investiţiile pe care le promite companiei producătoare de autoturisme din Bănie. Valerică Pupăză lasă să se înţeleagă că va investi chiar şi în infrastructura rutieră, dacă Ford o va cere.
„În cazul în care vom câştiga procesul, vom face în zona respectivă, deci de care va beneficia şi Ford, un proiect integrat de utilităţi. Este inclusă şi asfaltarea. Concret, vom face apă, canalizare şi asfaltare. Îi vom întreba în prealabil pe cei de la Ford ce doresc de la noi şi le vom face ceea ce vor“, a declarat Pupăză, pentru GdS. Pentru a transporta mai rapid autoturismele fabricate în Bănie, Ford are nevoie de un drum de legătură între fabrică şi drumul european care duce la Bucureşti, are nevoie şi de „bretelele“ promise care vor face legătura cu o viitoare Centură de Sud a Craiovei etc.

Cum argumentează Craiova

Craiova are atuul că a câştigat un proces similar prin hotărâre definitivă şi irevocabilă, dar acela era cu altă entitate teritorial-administrativă, comuna Coşoveni, care cerea în instanţă tot fosta fabrică Daewoo, actualmente Ford. Instanţa a lăsat atunci fabrica auto în ograda Craiovei. De atunci şi până acum, fabrica nu s-a mutat, doar şi-a schimbat proprietarul, dar, între timp, a apărut comuna Cârcea desprinsă din Coşoveni, are cărei limite teritoriale nu sunt încă determinate efectiv. Legislaţia este ambiguă, consideră municipalitatea, şi nu pot fi trasate limitele Craiovei după o lege din 1968 – celebra lege privind organizarea administrativ-teritorială a României – prin care se delimita comuna Coşoveni şi nu Cârcea, susţin cei de la Primăria Craiova.  
Reprezentanţii Ford au comunicat, în urmă cu ceva vreme, că se află în „perioada de administrare a probelor“ în procesul cu Cârcea. Rămâne de văzut ce va decide instanţa, care, pentru acest termen, a cerut Primăriei Cârcea actele doveditoare prin care s-a înfiinţat comuna. 

Primăria Craiova a mai pierdut contribuabili

Anul trecut, Cârcea a câştigat procese (pe limita teritorială) cu companii mari care plăteau destul de mult către bugetul local al Craiovei. Este vorba de doi dealeri auto, care acum au sediul pe teritoriul administrativ al comunei şi nu mai sunt în municipiu. Bugetul Craiovei a pierdut „câteva sute de mii de lei pe an“, spun reprezentanţi ai municipalităţii, după ce cei doi dealeri au trecut la Cârcea.

Ford asamblează 100 de maşini pe zi

Compania producătoare de autoturisme din Craiova va creşte uşor numărul autoutilitarelor uşoare asamblate în fabrica din Craiova de la 85 pe zi, câte se asamblau anul trecut, la 100 de maşini pe zi, informează compania. Reprezentanţii Ford susţin că acest lucru ajută angajaţii fabricii să se pregătească pentru un volum mai mare de producţie, cel mai probabil pentru perioada în care se va introduce în fabricaţie la Craiova modelul promis de cei de la Ford. „Ford România are în plan creşterea producţiei de Transit Connect la 100 de unităţi pe zi, de la începutul săptămânii viitoare. Aceasta contribuie la pregătirea angajaţilor noştri pentru volume mai mari de producţie în viitor“, a precizat, la solicitarea GdS, Nadia Crişan, membru în Consiliul de Administraţie al Ford România.
Chiar dacă se intensifică puţin activitatea Ford, totuşi, 100 de Transit Connect pe zi înseamnă puţin pentru capacitatea de producţie a uzinei de la Craiova. Surse din fabrică spun că salariaţii uzinei asamblează în numai câteva ore automobilele puse pe bandă. De la începutul acestui an, la Craiova s-au asamblat doar câteva zeci de maşini, media fiind undeva la zece maşini pe zi, iar anul trecut au ieşit pe poarta fabricii puţin peste 8.500 de autoutilitare uşoare Transit Connect. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

10 COMENTARII