Ultima premieră a acestui an de pe scena Teatrului Naţional Craiova ne facilitează întâlnirea cu celebrul regizor Cornel Todea şi al său Don Juan, cu Adrian Andone în rolul principal.
Într-o pauză între repetiţii, la ceas de seară, l-am întâlnit pe Cornel Todea la o ceaşcă de cafea. Peste 200 de spectacole de teatru, emisiuni muzicale, de divertisment, filme artistice şi documentare de televiziune, peste 300 de talk-show-uri, spectacole montate la operă, dar şi în teatrele pentru copii, au fost reprezentaţiile care au purtat amprenta sa regizorală. Astăzi, la Craiova vine pentru a pune în scenă o capodoperă a literaturii – „Don Juan“, de Moliere, aşa că avem ocazia de a-l cunoaşte mai bine.
Regia, o provocare
Cornel Todea, cel care ne-a oferit suficient de multe spectacole şi care astăzi continuă să ne aducă pe scenă personaje măreţe în viziuni extraordinare, şi-a început drumul regizoral, după cum chiar Domnia sa preciza, ca o provocare pe care „am traversat-o în dialog cu părinţii mei, care îmi propuneau să fac ceva. Nu cred că este o meserie care să nu fie provocatoare. Eu am avut şansa să aleg o meserie încântătoare, care oferă posibilitatea de a trăi în nenumărate universuri, de a fi în contact imediat cu lumea, dar, în acelaşi timp, de a parcurge itinerare nebănuite în trecut“. Şi, chiar dacă lumea teatrului de televiziune l-a fascinant, iar astăzi trăieşte „într-un univers special – cel al teatrului pentru copii şi având conştiinţa că acest partener, care este copilul, merită un respect deosebit, fiind departe de a fi fiinţă rudimentară, e un spectator cu o capacitate imensă de înţelegere, cu o disponibilitate pentru bucurie şi cu un refuz lipsit de orice fel de eleganţă dacă lucrurile nu îi plac, un spectator care este capabil să înţeleagă cel mai evoluat personaj de teatru“, teatrul cu spectatori în sală rămâne o prioritate.
În lumea lui Don Juan
Aşa se face că astăzi îl întâlnim pe holurile Teatrului Naţional Craiova, în postura de regizor al piesei „Don Juan“, aducându-ne pe scenă un erou literar „care face parte din galeria acelor personaje devenite mit, care n-au vârstă, care îşi păstrează valabilitatea şi astăzi, atâta vreme cât există personaje care refuză o integrare în tot felul de convenienţe. Don Juan a apărut în literatură şi continuă să fiinţeze şi nu îi văd un destin atât de dramatic, astfel încât moartea lui ca pedeapsă cerească să-l facă să dispară vreodată dintre noi. Nu e o piesă foarte confortabilă pentru actori. Sunt două personaje extraordinare – Don Juan şi Sganarelle – nu prin ceea ce toată lumea ştie: Don Juan, seducătorul vinovat şi nesătul, şi servitorul său. Interesantă e relaţia ambiguă dintre cele două personaje, în care Sganarelle este, în acelaşi timp, o oglindă extrem de dură a actelor stăpânirii, judecătorul care îi creează un permanent disconfort lui Don Juan, care-l face să se confrunte cu fapte condamnabile şi îi oferă, în acelaşi timp, pretextul de a-şi continua cu îndârjire un program. Întâmplarea este cea care-i dirijează viaţa, care îi aduce în cale diversele partenere. El trebuie să traverseze existenţa într-o formă de hedonism, condamnat de cer, invidiat de pământeni şi având o loialitate în care nu încearcă să ascundă nimic din propriile porniri“.
Acesta este Don Juan pe care ni-l propune Cornel Todea, pe care îl vom putea vedea în seara premierei din 29 noiembrie.

