22.9 C
Craiova
duminică, 21 septembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitate„Să mănânce şi alţii o pâine!“

„Să mănânce şi alţii o pâine!“

Vrei să cheltuieşti aiurea bani publici şi să-ţi faci reclamă într-un cotidian cu tiraj de mahala? Atunci procedezi precum specialiştii Consiliului Judeţean Dolj, care au întocmit un caiet de sarcini pe sprânceană, ce a dat câştig de cauză unui ziar cu tiraj minuscul. Ca să nu se prindă nimeni de şmecherie, specialiştii au decretat secret de serviciu documentele din dosarul de licitaţie.

 

În februarie 2008, Consiliul Judeţean (CJ) Dolj a publicat documentaţia de atribuire pentru „servicii de publicitate în presa scrisă cotidiană, locală“. Adică, instituţia dorea să găsească un cotidian din Craiova unde să-şi publice anunţurile. În loc să aleagă un ziar cu tiraj mare, astfel încât anunţurile sale să ajungă la un public cât mai larg, angajaţii CJ au încropit un caiet de sarcini croit parcă pe măsura firmei câştigătoare, care nu putea să piardă licitaţia nici dacă voia.  

Anunţuri la jurnalul de perete

Deşi în Craiova există mai multe societăţi care editează cotidiene, doar două dintre ele s-au prezentat la licitaţie: SC Media Sud Management SA şi SC Ed Press Com. Prima editează Gazeta de Sud, cotidian auditat de Biroul Român de Audit al Tirajelor, instanţa supremă în materie de tiraje, cu 30.000 de copii pe zi şi o audienţă de 160.000 de cititori. Cea de-a doua societate, care a şi câştigat licitaţia, editează un ziar, Cuvântul libertăţii, cu un tiraj de sub 3.000 de copii pe zi, neauditat de BRAT, ci de o firmă de consultanţă din Craiova. În mod ciudat, specialiştii CJ Dolj au pus printre criteriile de calificare la licitaţie un tiraj mediu de 2.500 de copii pe ediţie. Adică, doar cu puţin sub tirajul firmei câştigătoare. Explicaţia CJ a fost că aşa prevede Ordonanţa nr. 34/2006 privind achiziţiile publice. „Tirajul mediu a fost stabilit de Autoritatea Contractantă (CJ Dolj – n.r.) în conformitate cu articolul 6 din Ordinul nr. 183/2006 privind aplicarea dispoziţiilor referitoare la contractul de publicitate media şi la documentaţia de atribuire a contractului“, se arată într-un răspuns trimis pe adresa GdS de şefa Direcţiei Afaceri Europene, Dezvoltare Regională şi Relaţii Publice a Cj, Ileana Măjină. Articolul în cauză nu impune însă o cifră, ci lasă la latitudinea instituţiei să-şi stabilească un tiraj mediu. Cum s-a ajuns la 2.500 de exemplare pe ediţie rămâne un mister, în condiţiile în care anul trecut, la aceeaşi licitaţie, s-a cerut un tiraj mediu de 5.000 de exemplare. În aceste condiţii, aproape că nici nu mai conta preţul la care era adjudecată licitaţia. Surprinzător nu este numai faptul că un cotidian cu 2.500 de copii a fost declarat câştigător, în dauna unuia cu o audienţă de zeci de ori mai mare, ci şi aria de difuzare a acestuia. În timp ce Ed Press Com editează Cuvântul libertăţii, difuzat numai în Dolj, Media Sud Management distribuie Gazeta de Sud în toate cele cinci judeţe din Oltenia. Nu a contat, însă.

Ascunşi în spatele secretului de serviciu

Alt criteriu de calificare inclus de specialiştii CJ în documentaţia de atribuire care ridică mari semne de întrebare este un soi de notă care spune că „neîndeplinirea (lipsa) a mai mult de trei dintre cerinţele minime de calificare atrage după sine descalificarea ofertantului“. Asta înseamnă că Ed Press Com putea să nu respecte trei dintre cele 12 criterii minime incluse în documentaţia de atribuire chiar dacă erau printre cele mai importante. Cum ar fi tirajul mediu pe ediţie sau auditarea. În ciuda acestei prevederi absurde, Cristian Ungureanu, şeful Serviciului Achiziţii din CJ Dolj, a explicat timid că o hotărâre de guvern din 2006 îi dă posibilitatea să includă în documentaţia de atribuire acest punct. „Articolul 77 din HG nr. 925/2006 spune: comisia de evaluare nu are dreptul de a permite şi de a solicita unui ofertant/candidat completarea unui document care lipseşte în oricare din următoarele situaţii, printre care şi faptul că ofertantul/candidatul respectiv, deşi cunoştea cerinţele, a omis să prezinte mai mult de trei dintre documentele solicitate în cadrul documentaţiei de atribuire“, a declarat Ungureanu. Pentru a lămuri neclarităţile din documentele de licitaţie, reporterii GdS au cerut CJ Dolj să le aprobe cererea de studiere a dosarului de achiziţie. Invocând secretul de serviciu, Direcţia condusă de Ileana Măjină a precizat că datele nu sunt publice. Întrebaţi de ce au declarat câştigător un cotidian cu tiraj infim, Cuvântul libertăţii, angajaţii Direcţiei Afaceri Europene, Dezvoltare Regională şi Relaţii Publice au dat următorul răspuns: „Stabilirea tuturor elementelor ce au stat la baza iniţierii procedurii de achiziţie publică este atributul Autorităţii Contractante şi nu este necesară o justificare în acest sens (…)“. Un răspuns la fel de aiuritor, dar care trădează tendinţa care a marcat licitaţia pentru publicitate în presa scrisă a venit şi din partea şefului de la Achiziţii.

Nervos pe insistenţele reporterilor GdS care îi cereau să explice de ce a fost declarată câştigătoare o firmă cu un tiraj atât de mic, Cristian Ungureanu a văzut la un moment dat negru în faţa ochilor şi s-a întrebat retoric în gura mare: „Nu trebuie să mănânce şi alţii o pâine?“. Fără comentarii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

22 COMENTARII