23.2 C
Craiova
joi, 6 iunie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Instrucţiunile de folosire „sting creierul“

Instrucţiunile detaliate de folosire şi montaj sunt cea mai ineficientă metodă de a-i ajuta pe cei care încearcă să monteze o piesă de mobilier, să îşi programeze televizorul sau să pună în funcţiune robotul din bucătărie. Atunci când creierul recepţionează fraza „iată ce trebuie să faci“, se organizează astfel încât să reducă semnificativ capacitatea de ascultare, de înţelegere şi de memorare. Adevărata metodă de a învăţa cum să utilizăm un obiect achiziţionat recent are la bază principiul „one see, one do, one teach“, altfel spus: „prima dată te uiţi, a doua oară faci şi a treia oară înveţi“. Un articol dat publicităţii de cotidianul britanic The Guardian a abordat în mod ironic această problemă destul de frecventă printre tineri, care se dovedesc incapabili să urmeze instrucţiunile, deseori definite ca fiind uşoare. În opinia specialiştilor, instrucţiunile de folosire sunt scrise într-un mod care nu favorizează concentrarea cititorului. În cazul în care indicaţiile sunt doar sub formă de text, fără a fi însoţite de imagini care să indice paşii ce trebuie făcuţi, nimeni nu va reuşi să le înţeleagă. Dacă, în schimb, aceste indicaţii sunt redate verbal de cineva, atunci situaţia se îmbunătăţeşte, însă nu considerabil. Această situaţie este determinată de neurotransmiţătorii cerebrali, de o serie de stimuli cărora li se acordă prioritate şi de diferite circuite care se activează în funcţie de situaţie. În mod normal, când o persoană ascultă diferite instrucţiuni sau primeşte indicaţii, atenţia sa se concentrează mai mult asupra persoanei care vorbeşte, decât pe conţinut. Din acest motiv se întâmplă ca, atunci când cerem informaţii cu privire la o stradă, să ne pomenim că, odată plecaţi la drum, am uitat totul. Un element important al înţelegerii şi memorării este posibilitatea de a acţiona, de a pune în practică, de a „conştientiza“ noile informaţii recepţionate atât cu ajutorul noţiunilor, cât şi al imaginilor, culorilor şi sunetelor. De aceea, pentru a învăţa ceva, este necesar să ne concentrăm şi toate simţurile trebuie implicate la maximum în acest proces.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS