19.5 C
Craiova
marți, 4 iunie, 2024
Știri de ultima orăMagazinApariţii editoriale

Apariţii editoriale

Eu(L) artistul. Viaţa după supravieţuire

de Bogdan Ghiu

Cartea lui Bogdan Ghiu deschide cel mai recent proiect editorial de la Cartea Românească: colecţia „Performa“. Lansarea acestui volum a avut loc ieri şi a fost un prilej de inaugurare a unui nou proiect personal al autorului, intitulat „Etica.EXE“ sau „EXEtica“. Alături de autor, la lansare au participat Călin-Andrei Mihăilescu (profesor de literatură comparată şi de teorie critică la University of Western Ontario, Canada), criticul de artă Vladimir Bulat, dar şi prozatorul şi eseistul Vasile Ernu.

Eseu-manifest, dar şi „performance“ textual şi „instalaţie“ de concepte, dedicată şi plasată sub inspiraţia unuia dintre cei mai importanţi artişti internaţionali ai momentului, elveţianul Thomas Hirschhorn, cartea cunoscutului poet şi teoretician Bogdan Ghiu propune o suită de acte de reflecţie pe marginea unei tematici actuale în dezbaterile internaţionale.

Este vorba despre rolul şi formele de manifestare ale artei contemporane, obligată să evolueze în cadrul a ceea ce tot mai mulţi analişti numesc fie „capitalism cognitiv“, fie „capitalism libidinal“, fie, cu cuvintele autorului însuşi, „capitalism cultural şi artistic“ (sau „capitalism estetic“), adică o formă inedită de societate, în care arta şi cultura au fost resorbite de puterea capitalului, încetând să mai constituie, ca în modernitatea „avangardelor istorice“ şi a „transavangardei“, nişte forţe critice de opoziţie, de revoltă şi de inovaţie politico-socială pentru a deveni astăzi însuşi motorul central al producţiei capitaliste de „cunoaştere“ şi de „bunuri imateriale“.

În ce fel reuşeşte arta să se mai distingă în societatea globală tot mai „estetică“, la concurenţă cu moda, cu media, cu designul, cu tehnologia, cu stilurile de viaţă? Ce strategii elaborează (sau ar trebui să elaboreze) artiştii contemporani pentru a-şi păstra independenţa în ceea ce Bogdan Ghiu numeşte, în această carte, „all-ready-art“?

De la revoluţia ready-made operată de Marcel Duchamp, totul a devenit, sau se pretinde a fi, astăzi, „artă“, „estetic“: dovadă a unei intense nevoi sociale de frumos, de sărbătoare, de comuniune. Ce mai este, atunci, arta? Una dintre principalele mize politice ale societăţii actuale, răspunde Bogdan Ghiu.

Bogdan Ghiu s-a născut la 5 iulie 1958. Este poet, eseist, critic şi teoretician (literatura, arte, media), traducător. A publicat poezie: Fragmente din Manual, în Cinci, 1982; 46 de caligrame ajutătoare, în 9 poeţi, 1984; Manualul autorului, 1989; Poemul cu latura de 1 metru, 1996 (Premiul Uniunii Scriitorilor); Arta consumului, 1996 (Premiul Uniunii Scriitorilor); Arhipelogos, 1997; Pantaloni şi cămaşă, 2000; Manualul autorului (ediţie completă şi definitivă), 2004; (Poemul din carton) Urme de distrugere pe Marte, 2006; eseuri: Grame, 1997; Ochiul de sticlă. Texte privind televiziunea. 1991-1997, 1997; Evul Media sau omul terminal, 2002; Facultatea de Litere. Mic îndreptar de gândire greşită, 2004 (Premiul Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti). Traduceri din M. Foucault, J. Derrida, P. Bourdieu, G. Deleuze, F. Guattari, G. Bataille, J. Baudrillard, H. Bergson, P. Ricoeur, R. Rorty, P. Veyne, S. Kofman, D. Anzieu, Sade, Baudelaire, Artaud, M. Leiris, M. Duras, Annie Le Brun etc.

Noua colecţie Performa a Editurii Cartea Românească a fost creată pentru a oferi publicului studii de critică, istorie şi teorie a artelor vizuale şi a artelor spectacolului. Teatru, dans, film, fotografie, arte plastice, arte media – tot ce include atât performarea, cât şi performanţele artelor contemporane va fi analizat de profesionişti direct implicaţi în actul artistic şi pregătiţi să ofere cele mai potrivite chei de interpretare a spectacolului actual al artei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS