19.4 C
Craiova
duminică, 2 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalProgramări la telefonul... ocupat

Programări la telefonul… ocupat

La laboratorul de analize medicale Synevo din Craiova, bolnavii asiguraţi au ajuns să se calce în picioare pentru o programare, care se poate face doar telefonic. Iar la telefon nu răspunde nimeni.

Luni, 17 august. Zi de programări la Synevo din Craiova. Zeci de oameni se certau în holul laboratorului cu angajatele care nu voiau să le facă programare pentru analize medicale, deşi toţi aveau trimitere de la medicul de familie. Alţi câţiva se plimbau nervoşi pe holuri sau prin curtea laboratorului cu telefonul mobil la ureche. Sunau la laborator, în speranţa că va răspunde cineva ca să le facă programare. Degeaba.
Printre ei se afla şi Traian Ghemeci. Era a doua oară într-o lună când pensionarul craiovean încerca să-şi facă analizele medicale la Synevo. Prima oară se prezentase la începutul lunii august, dar angajata de la recepţie l-a trimis acasă, spunându-i că programările se fac doar la telefon, pe data de 15, pentru luna următoare. Pe 15 august, Ghemeci s-a lovit însă de o mare problemă. Numărul apelat suna încontinuu ocupat, ca la emisiunile de jocuri şi concursuri de la televizor.
Pensionarul nu s-a dat bătut cu una cu două. Pentru că 15 august picase într-o zi de sâmbătă, adică nelucrătoare, omul s-a gândit că poate programările se fac luni.

„Nu mi-a răspuns nimeni“

Aşa că pe 17 a încercat iar să se programeze telefonic. Dar nici de data aceasta nu a răspuns nimeni la telefon. Neînţelegând ce se întâmplă, Ghemeş a mers la laborator ca să ceară explicaţii. Numai că acolo mai aşteptau alte câteva zeci de persoane care aveau aceeaşi problemă şi care cereau să li se facă programare pe loc.
Consecvenţi propriilor reguli, angajaţii Synevo au refuzat să facă programări altfel decât telefonic. În aceste condiţii, Ghemeş a scos telefonul mobil din buzunar şi a încercat, din curtea laboratorului să se programeze telefonic. „Am avut surpriza să constat când am ajuns acolo că erau în jur de 50 de persoane care aşteptau să li se facă programare şi nu li s-a făcut programare decât celor care au dat telefon. Am sunat şi eu de pe telefonul mobil, dar nu mi-a răspuns nimeni“, a spus Ghemeş.
Grigorie Bălăceanu, un alt pensionar venit pentru programare, a avut mai mult noroc. Lui i-a răspuns recepţionera, dar numai pentru a-l anunţa că nu se mai fac programări. „Am dat telefon din curte şi mi s-a răspuns. Am fugit repede în interior şi m-am trezit faţă în faţă cu doamna res-pectivă cu care vorbeam şi care mi-a spus, tot prin telefon, că nu mai sunt locuri libere“, susţine Bălăceanu.
Pensionarul a crezut că recepţionera glumeşte. Încă de dimineaţă, de la ora 7.00, încercase să sune la cele două numere de telefon la care Synevo face programările, dar nu îi răspunsese nimeni.
Supărat, a cerut să stea de vorbă cu cei din conducerea laboratorului, dar i s-a răspuns că sunt în concediu. A sunat şi la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, dar doamna de la capătul firului i-a răspuns că nu este de competenţa acestei instituţii rezolvarea cazului său.

Plafon de 100 de pacienţi

Şefa laboratorului Synevo susţine că de vină pentru situaţia creată sunt pacienţii, medicii de familie, casa de asigurări de sănătate, direcţia de sănătate publică şi celelalte laboratoare de analize medicale, nicidecum sistemul de programare pe care l-a creat. „Problema este că fondurile sunt foarte mici şi trebuie împărţite la 40 de laboratoare. Dintre aceste laboratoare, multe primesc acreditare prea uşor de la direcţia de sănătate publică, deşi nu au nici măcar condiţii decente. Iar noi, cu toate că suntem cel mai serios şi mai bine dotat laborator, primim doar 10.000 de lei pe lună, bani care abia ne ajung să facem analize la 100 de pacienţi, în condiţiile în care cererea este cel puţin dublă. Mai sunt şi pacienţi care sunt abonaţi la laboratorul nostru şi vin în fiecare lună, iar medicii de familie le dau trimitere, de teamă să nu plece la alţi medici“, a declarat dr. Angelica Iliescu, manager Synevo Craiova.
Pe de altă parte, dr. Iliescu a spus că este exclus ca angajaţii să nu răspundă la telefonul pentru programări, cu excepţia cazurilor în care telefoanele sună ocupat, din cauza numărului prea mare de pacienţi care vor să se programeze în acelaşi timp.

Fonduri cu o cincime mai mici

Fondurile alocate pentru asistenţa medicală paraclinică în anul 2009 sunt, potrivit Casei de Asigurări de Sănătate Dolj, în valoare de 6.953.000 lei, faţă de 7.875.000 lei la care s-a adăugat şi o suplimentare de 599.000 de lei, în anul 2008. Pentru 2009, CAS Dolj a solicitat Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate suplimentarea fondurilor cu 4.517.000 lei. Din bugetul alocat acestui tip de servicii medicale sunt achitate investigaţiile paraclinice (analize medicale, radiologie şi ecografie), inclusiv serviciile de înaltă performanţă (CT, RMN).
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

29 COMENTARII