13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljFinanţare pentru a crește rata de promovare a bacalaureatului

Finanţare pentru a crește rata de promovare a bacalaureatului

Liceul „Traian Vuia“, unul din cele două licee din Dolj care au intrat în programul de creștere  a procentului de promovare a bacalaureatului
Liceul „Traian Vuia“, unul din cele două licee din Dolj care au intrat în programul de creștere a procentului de promovare a bacalaureatului

Ministerul Educației Naționale a publicat lista cu 271 de licee care vor beneficia de granturi pentru a crește rata de promovare a bacalaureatului. Din județul Dolj sunt doar două unități de învățământ, care au intrat în acest program. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Dolj spun că programul se va extinde și la alte unități, care sunt însă în faza de scriere a proiectelor pe care le vor depune în etapele următoare. Nu vor beneficia de acest program însă unitățile de învățământ care au avut procentul de promovare a bacalaureatului de 0%. 

Rezultatele primei sesiuni a examenului național de bacalaureat arată faptul că în județul Dolj, din cele 43 de unității de învățământ liceal doar la cinci procentul de promovare a fost peste 90%. Școlile aflate în această situație pot obține granturi de până la 100.000 de euro prin programul ROSE, pentru derularea de activități care să scadă abandonul școlar și să crească performanța la examenul național. Ministerul Educației Naționale a afișat lista cu 271 de unități școlare care vor beneficia de această finanțare. Din județul Dolj, doar două licee apar în acest program, respectiv Liceul „Traian Vuia“ și Colegiul de Industrie Alimentară Craiova. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Dolj spun însă că numărul beneficiarilor va crește în etapele următoare, reprezentanții unităților școlare fiind în faza de scriere a proiectelor sau chiar de depunere a lor. Nu toate liceele vor intra în acest program, fiind excluse chiar cele care nu au nici un elev promovat în multe sesiuni, motivul fiind că la acele unități școlare învățământul liceal de zi a intrat în lichidare și a rămas doar cu seralul, care are doar trei ani, iar activitățile în program sunt pentru o perioadă de patru ani. „Sunt 34 de unități de învățământ din județul Dolj care au fost eligibile pentru aceste granturi. Nu au intrat liceele cu procente mari la bacalaureat și nici acele unități la care nu mai este învățământ liceal de zi și a rămas doar școală profesională. În prima etapă au fost alese doar două unități școlare, iar în etapa următoare vor fi 21 de unități de învățământ care fie deja au proiectele gata sau sunt în curs de scriere a lor și finanțarea va fi asigurată în funcție de eligibilitate. Va mai fi și o etapă a treia în care vor intra celelalte licee“, a precizat inspectorul școlar Ani Drăghici. La nivelul regiunii, Doljul are cele mai puține licee care au intrat în acest program, în Gorj fiind cinci unități alese, în Olt șapte și în Mehedinți – trei licee. Reprezentanții Ministerului Educației au precizat că desemnarea liceelor a fost făcută aleatoriu. „Am ales școli din toate categoriile, nu numai școli cu 10% procentul de promovare a bacalaureatului sau 50%. Am avut ca și criterii de selecție numărul elevilor care intră la liceu și numărul celor care nu promovează bacalaureatul. Aceasta a fost însă prima etapă în care au fost selectate 25% din școlile declarate eligibile, etapa a II-a vor fi cele mai multe unități, iar în etapa a III-a celelalte unități. Doljul are într-adevăr două licee selectate în primă fază, dar vor fi mai multe în etapa următoare. Etapa a doua va începe în luna noiembrie a anului acesta, iar ultima etapă va fi în septembrie anul viitor“, a precizat Liliana Preoteasa, directorul de program.

Finanțarea va depinde de cum sunt realizate proiectele

Finanțarea școlilor va depinde de conținutul proiectelor. Sunt manageri care spun că au scris proiectul și urmează să îl trimită. „Am scris proiectul și a rămas să vină un facilitator de la minister care să preia aceste proiecte. Sperăm să primim finanțare pentru că ne dorim să creștem procentul de promovare. Suntem pe un trend ascendent. Am pornit de la 14% în 2002 și am ajuns la 36% anul trecut. Prin acest proiect am propus diverse activități prin care elevii să se apropie de cadrele didactice și să fie mai receptivi la clasă și astfel să ajungem la un procent de promovare a bacalaureatului de 50%. De asemenea, am propus să dotăm o sală de pregătire suplimentară. Vom avea un grup de 100 de elevi care vor beneficia de acest program, dacă vom primi finanțare“, a declarat Ionuț Bistriceanu, directorul Liceului Energetic. La Liceul CFR Craiova, proiectul nu este gata. „Facem pregătiri pentru a beneficia de acest grant pentru că procentul de promovare a bacalaureatului a fost de 25,3%. Putea fi de 40%, dar au fost absolvenți care au promovat examenul la doar două materii. Oricum a fost o creștere față de prima sesiune a examenului de bacalaureat de anul trecut, când procentul de promovare a fost de 14% și acum doi ani a fost 10%“, a declarat Cristian Pătrașcu, directorul Liceului CFR din Craiova. Alte unități de învățământ vor începe pregătirile pentru acest program când va fi anunțată cea de a treia etapă de selecție. „Unitățile de învățământ au fost programate pe trei etape. Am fost informați că vom fi în etapa a III-a. Am participat la informările despre acest program și vom începe scrierea proiectului atunci când va fi anunțată ultima etapă de selecție“, a precizat Petre Cauc, directorul Liceului Tehnologic „George Bibescu“ din Craiova. În cadrul granturilor pentru licee sunt prevăzute trei categorii de activități eligibile. Prima vizează activități pedagogice și de sprijin în care sunt incluse activități remediale, tutorat, consiliere, coaching, dezvoltarea personală a elevilor, îndrumare și orientare în carieră, dezvoltarea de abilități socio-emoționale, precum și activități specifice destinate elevilor provenind din grupuri dezavantajate. În a doua categorie de activități acceptate sunt programele extracurriculare în care intră vizite sau excursii de documentare, stagii de practică/internship, participare la diferite competiții, acțiuni destinate înființării/dezvoltării de rețele școlare, iar în categoria a treia sunt activități de renovare și dotare, respectiv lucrări de modernizare, reparare a spațiilor de școlarizare și achiziții de bunuri în scop educațional.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS