Autostrada Craiova – Pitești, prima amânare

Actualul drum de la Craiova la Piteşti se parcurge în circa două ore (Foto: arhiva GdS)
Actualul drum de la Craiova la Piteşti se parcurge în circa două ore (Foto: arhiva GdS)

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat cu două săptămâni termenele de depunere și evaluare a ofertelor pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și elaborare a Proiectului Tehnic în cazul autostrăzii Craiova – Pitești. Motivul? Numărul mare de solicitări de clarificări primite din partea firmelor.

După două săptămâni de când a fost lansată licitația în urma căreia una sau mai multe firme vor fi plătite cu circa zece milioane de euro pentru revizuirea SF-ului și proiectarea celor 125 de kilometri de autostradă între Craiova și Pitești, CNAIR dă semne că lucrurile vor dura mai mult decât își propusese inițial. Pe 6 decembrie 2016, chiar de Moș Nicolae, compania lansa în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) licitația deschisă de atribuire a contractului a cărui sumă estimată variază între 10,5 milioane și 12,4 milioane de euro cu TVA cu tot. Licitația este necesară și obligatorie, deoarece firma sau asocierea de firme care va câștiga contractul va stabili cel mai bun traseu al autostrăzii, costul ei, detaliile de execuție, și va proiecta autostrada în lungime de 125 de kilometri. Abia după ce aceste documente vor fi finalizate, CNAIR va organiza o nouă licitație pentru a desemna firma care va construi efectiv autostrada. Practic, în 2020, șoferii ar trebui să circule de la Craiova la Pitești pe autostradă, după cum declara ministrul transporturilor, Sorin Bușe, cu ocazia unei vizite la Craiova la începutul lunii decembrie 2016. Asta înseamnă că în patru ani, 2017-2020, compania trebuie să finalizeze ambele licitații, iar firmele să proiecteze și să construiască 125 de kilometri. În condițiile în care revizuirea SF-ului și proiectarea durează doi ani de la atribuirea contractului, înseamnă că, în cel mai bun caz, construcția poate începe în 2019, adică peste 60 de kilometri de autostradă pe an. De precizat că în 2016 nu s-a deschis nici un kilometru nou de autostradă în România, cu excepția lotului 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu pe A1, care a fost redeschis după o lungă perioadă de reparații.

Graba strică treaba uneori

Inițial, CNAIR a anunțat mai multe termene finale pentru această licitație, surprinzătoare prin ecartul foarte mic de timp pe care firmele l-au avut la dispoziție între momentul publicării anunțului de participare în SEAP (6 decembrie) și depunerea ofertelor (25 ianuarie 2017). Într-o lună și jumătate din care se scad zilele de Sărbători (Crăciun, Revelion), firmele trebuia să-și întocmească dosarul de licitație. Dorința CNAIR de a rezolva rapid lucrurile s-a stins după trei săptămâni, așa că, în a treia zi de Crăciun, a publicat un anunț de prelungire a termenelor. „Termenul-limită pentru depunerea cererilor de documente sau pentru acces la documente: 12.01.2017, ora 15.59 se modifică astfel: 25.01.2017, ora 15.59“, se arată în anunțul referitor la condițiile de obținere a caietului de sarcini și a documentației suplimentare. Tot până pe 25 ianuarie a fost prelungit și termenul-limită de primire a ofertelor sau a cererilor de participare. La fel, deschiderea ofertelor (data-limită de evaluare a ofertelor) a fost „împinsă“ pe 18 februarie, față de 6 februarie. „Autoritatea Contractantă prelungește termenul-limită pentru primirea ofertelor ca urmare a numeroaselor solicitări de clarificări ale operatorilor economici, în vederea asigurării unei perioade suficiente pentru pregătirea unor oferte corecte și complete“, a explicat CNAIR în anunțul publicat în SEAP, fără să arate însă și clarificările solicitate.

Sabia cu două tăișuri


GdS a scris acum câteva săptămâni despre cerințele curajoase introduse în caietul de sarcini de companie, care a dorit să renunțe la compromisul utilizat la scară largă de autoritățile contractante (prețul cel mai mic – n.r.), cerințe pe care realitatea și birocrația din România le pot întoarce împotriva ei. Cel mai plauzibil efect: întârzierea desemnării unei firme câștigătoare. CNAIR a mers pe varianta „cel mai bun raport calitate-preț“, care creează premisele atribuirii contractului unei firme serioase. În acest raport sunt incluși nu mai puțin de 11 factori de evaluare, fiecare punctat corespunzător. Astfel, din cele maximum 100 de puncte, prețul ofertei are o pondere de doar 30%, urmat ca importanță de planificarea activităților de realizare a Studiului Geotehnic și corelarea acestora cu resursele tehnico-materiale, 19%. Nu orice firmă va putea participa la licitația CNAIR, compania impunând anumite bariere prin care dorește să trieze firmele puternice de cele slabe, dar care înainte câștigau contracte pentru că veneau cu prețuri foarte mici. Dincolo de cerința minimă privind plata la zi a taxelor și impozitelor către stat, firmele participante trebuie să demonstreze că au avut o cifră de afaceri anuală de minimum 9,5 milioane de lei în perioada 2013-2015. De asemenea, CNAIR a inclus o cerință suplimentară privind experiența: „Ofertantul trebuie să facă dovada că a prestat în ultimii trei ani servicii de Revizuire și/sau Elaborare de Studii de Fezabilitate și/sau Proiecte tehnice și/sau Proiecte Tehnice si Detalii de Execuție pentru construcție nouă și/sau modernizare de drumuri expres și/sau drumuri naționale și/sau autostrăzi în valoare totală cumulată de minimum 4.500.000 lei fără TVA. Se vor lua în considerare numai serviciile prestate pentru care se poate prezenta dovada acceptării/aprobării de către beneficiar“.

Alt criteriu cerut firmelor este să facă dovada că în ultimii trei ani au avut contracte care au inclus și proiectarea a minimum unui pod/pasaj sau viaduct, cu o deschidere de minimum 50 de metri, aferent unei autostrăzi/drum național sau județean/drum expres/stradă în localitate urbană. În plus, firmele trebuie să demonstreze că dispun de laborator autorizat cu profil „Geotehnică și Teren de Fundare“ și că au capacitate de forare de minimum 750 de metri liniari pe lună. În plus, firmele sunt obligate să aibă drept de utilizare asupra programelor informatice specifice lucrării, cum ar fi proiectarea de poduri, drumuri sau studii de trafic.

SF-ul, gata în 14 luni

Potrivit documentației, autostrada include și variante de ocolire pentru orașele Slatina și Balș. Variantele de ocolire Slatina și Balș se vor prevedea cu drumuri de legătură la infrastructura existentă, respectiv DN 65, la intrarea și ieșirea în/din Slatina și Balș. CNAIR a prevăzut și termenele de predare a proiectelor. În 14 luni se va revizui SF-ul final pentru autostradă, în opt luni trebuie predate Studiile de Fezabilitate pentru varianta de ocolire Balș și Slatina, în șase luni după finalizarea SF, adică după 20 de luni, se va elabora PT-ul. Proiectele tehnice de la variantele de ocolire Slatina și Balș trebuie predate în 12 luni. Patru luni sunt prevăzute pentru pregătirea documentației de atribuire a contractului de execuție și asistența tehnică a beneficiarului. O noutate prezentă în caietul de sarcini este avertismentul transmis de CNAIR. „Beneficiarul solicită și atenționează viitorul prestator asupra seriozității și profesionalismului cu care își va îndeplini sarcinile. Compania trebuie, la rândul său, să dea dovadă de seriozitate în redactarea documentației de atribuire, prelungirea termenelor apărând tocmai din cauza neclarităților.




Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de joi, 5 ianuarie 2017

Actualitate

» Vlad Voiculescu: „Mi-ar plăcea ca această echipă să fi redat încrederea că se poate“
» MAE: Atenţionare de călătorie în Bulgaria din cauza condițiilor meteo nefavorabile
» Voiculescu despre afirmația lui Dragnea privind spitalele: Să ne facem temele înainte să vorbim
» CFR Călători scoate vineri din circulație 39 de trenuri, din cauza avertizărilor meteo de ninsori și viscol
» Ministrul Apărării: Unitățile militare, pregătite pentru eventuale evacuări ale populației afectate de viscol
» Deputaţi USR: “Eliminarea impozitării pensiilor sub 2000 lei, prezentată de PSD ca o mărire a pensiilor mici, însă 66% din pensionari nu vor avea niciun beneficiu”
» Doi deputați PSD au demisionat pentru a ocupa alte funcții în teritoriu
» Procurorii extind urmărirea penală în dosarul certificatelor de revoluționar false
» Ministrul de Interne: Este posibil să avem avertizări de cod roșu de vreme rea în patru județe
» Sebastian Ghiţă, dat în urmărire naţională
» Camera Deputaţilor a votat eliminarea impozitului pentru pensiile sub 2000 lei şi scutirea tuturor pensionarilor de la plata contribuţiei asigurărilor sociale
» Raluca Turcan: PNL va ataca la CCR Legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe pe perioada vacanței parlamentare
» Preşedinţia: Demersul Avocatului Poporului poate deschide poarta condamnaţilor penali să ajungă să ne conducă
» UPDATE – Turcia: Atentat cu maşină capcană la Izmir
» Program de guvernare comunist? Succes !
» Surse: Dacian Cioloş lansează un ONG care să ajute partidele de opoziţie
» Băsescu, despre cetățenia moldovenească: Caut cel mai bun avocat; o să mă judec cu Dodon
» Dosarul Roșia Montană a fost depus la UNESCO de Ministerul Culturii, după consultarea cu Dacian Cioloş
» Mandat de arestare preventiva în lipsă pe numele lui Sebastian Ghiţă
» Prudenţă maximă în circulaţie pe perioada anotimpului de iarnă

Local

» Primăria Priseaca-Olt funcţionează cu trei angajaţi
» Baia de Aramă, o nouă destinaţie turistică pentru olteni
» Olt: Prefectul a convocat în ședință extraordinară Comitetul Județean pentru Situații de Urgență
» O româncă acuzată de tâlhărie în Italia a fost arestată în Vâlcea
» UDPATE – Olt: Incendiu la o casă din Slatina

Dolj

» Ghici ce studii îți trebuie pentru a deveni șef la Casa de Cultură „Traian Demetrescu“!
» Mihail Genoiu, primarul Craiovei în locul Olguței Vasilescu
» A şaptea cerere de eliberare condiționată pentru Siclitaru
» Mii de şomeri doljeni, stimulaţi să îşi găsească de muncă
» Cu cât s-au mărit pensiile
» 72 de copii din Dolj aşteaptă să fie adoptaţi
» Legea pensiilor – avantaj pentru cei care au avut grupele I și a II-a
» Water Park-ul Craiovei a înghețat de la atâtea promisiuni
» Dolj: La volan cu o alcoolemie de 1,11 mg/l alcool pur în aerul expirat

Gorj

» Fostul primar din Bâlteni, condamnat la închisoare cu suspendare
» Gorj: Încep recrutările de personal pentru fabrica de componente auto
» Gorj: Zeci de poliţişti şi jandarmi păzesc Boboteaza
» Gorj: Prefectul cere autorităţilor măsuri împotriva gerului
» Gorj: Centrul de recrutare intră în reabilitare, pentru că plouă prin acoperiş

Mehedinţi

» Mehedinţi: Peste 45 de echipaje de poliţie acţionează pentru fluidizarea traficului rutier
» Mehedinţi: De Bobotează, jandarmii vor asigura ordinea și siguranța publică

Sport

» Loredana Dinu: Scrima a fost stilul meu de viață, acum mă dedic familiei
» Alb-albaștrii, apți de performanță
» Fotbal / Cristian Pițiche, la Repriza de Sud
» Agnieszka Radwanska, eliminată de la turneul de la Shenzhen de Alison Riske

Bani & Afaceri

» Dobânzile la depozitele bancare au scăzut drastic

Educatie

» Zeci de posturi, fără profesori

Magazin

» Horoscop
» Animaţia „Cars“ a fost plagiată în China
» Bancul zilei

Top