5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljNoul mall al Craiovei, spaima traficului de pe Calea Bucureşti

Noul mall al Craiovei, spaima traficului de pe Calea Bucureşti

Consilierii locali din Craiova au aprobat ieri Planul Urbanistic Zonal prin care se dă liber construirii unui nou mall între actualul Electroputere Parc și hipermarketul Kaufland din zona Viitorul, dar înainte de votul final au fost discuții aprinse. Consilierii PNL au cerut retragerea proiectului care, au spus ei, va duce la blocarea traficului pe Calea București în forma în care a fost prezentat. Nu au reușit, așa că proiectul a trecut fără probleme cu votul consilierilor PSD, dar problema a rămas: ce se va întâmpla cu traficul de pe Calea București după ce un nou val de clienți va ieși de pe porțile noului mall.

GdS scria acum două zile despre intenția belgienilor care au dezvoltat mall-ul Electroputere Parc de a mai construi unul chiar lângă el pe o suprafață de un hectar. Este vorba despre un centru multifuncțional cu spații comerciale, compus din două hale, la care se adaugă un imobil de locuințe cu opt etaje. Imobilele vor fi construite pe terenul Comat Dolj, situat între magazinele Kaufland și Auchan de pe Calea București. Potrivit PUZ-ului aprobat ieri de consiliul local se reconsideră funcționalitatea întregii zone în vederea construirii unui „centru multifuncțional cu spaţii comerciale, servicii şi birouri, cu regim de înălţime 2S+P+2 şi imobil locuinţe colective, cu funcţiuni complementare şi spaţii comerciale, cu regim de înălţime S+P+4-8 retras“. Demersurile construcției au fost inițiate anul trecut, atunci când firma administrată de Kris Carton, SC Brăila Winds Concept SRL, a încheiat un antecontract de vânzare-cumpărare și de constituire drept de servitute cu SC Comat Dolj SA, proprietarul terenului.
Înainte de a fi supus votului consilierilor, proiectul a trecut printr-o serie de negocieri dintre care, cea mai importantă, a fost modalitatea de circulație a clienților. Cum noul mall este flancat de Electroputere Parc și Kaufland, întrebarea care s-a pus a fost următoarea: pe unde vor intra și ieși aceștia din mall? După negocieri intense, firmele au căzut la pace. SC Brăila Winds Concept a primit drept de servitute pe terenurile din jur, ceea ce se traduce prin construirea unei străzi interioare, paralelă cu Calea București, care va străbate Kaufland, noul mall și Electroputere Parc, între strada Sărari și bulevardul Decebal. Această soluție rezolvă doar problema modului în care clienții intră și ies din noul mall, dar lasă în suspans cel mai controversat aspect: creșterea traficului pe Calea București, stradă și așa aglomerată în dreptul intrării la mall mai ales după ora 16.00 și pe toată perioada sfârșitului de săptămână. Acesta a fost și motivul pentru care consilierii PNL s-au certat cu primarul Craiovei și cu aleșii locali PSD. Peneliștii au cerut retragerea proiectului până la realizarea unui studiu de trafic și găsirea unei soluții. Primarul a refuzat, pasând problema consilierilor, iar aleșii PSD, majoritari, au votat proiectul cu un amendament.

Vasile, PNL: O să ne chemați să revocăm hotărârea

Consilierul PNL Marian Vasile a reclamat în primă instanță viteza cu care proiectul a fost introdus pe ordinea de zi spre deosebire de alte proiecte, a spus el, care ar zace în sertarele primăriei. „Am să fac un lucru pe care nu cred că l-am făcut în ultimii patru ani și am s-o felicit public pe doamna primar pentru eficiența administrativă de care a dat dovadă în elaborarea tuturor actelor legate de acest PUZ. Foarte bine, e un pas înainte, în sensul în care în noiembrie 2015 s-a obținut Certificatul de Urbanism, în decembrie avizul de oportunitate, în ianuarie dezbaterea publică, iar până în aprilie s-au terminat toate etapele, ba chiar am înțeles că s-a convocat de două ori comisia tehnică de urbanism. Bravo! Ăsta este spiritul de adoptat ca administrație publică locală. Sper ca în acest spirit să scoatem de la sertar PUZ-urile care mai există și nu au fost înaintate către consiliul local“, a spus el ironic. Apoi a adus în discuție adevărata problemă. „Vă prezint două situații: una existentă și una pe care o putem crea prin adoptarea acestei hotărâri de consiliu în forma actuală. În prezent, tot prin elaborarea și adoptarea unui PUZ, s-a creat o presiune de trafic fantastică pe Calea București la intersecția cu mall-ul. Soluția propusă atunci de mine a fost ca intrările în mall să se facă din Calea București, iar ieșirile pe bulevardul Decebal. Nu s-a putut realiza acest lucru și avem astăzi și ieșire pe Calea București. Această problemă de trafic o simțim cu toții. Și încă nu s-a dat drumul la parcarea de la Decathlon. Asta în contextul în care noi încercăm să fluidizăm traficul pe Calea București. Susținem investițiile, inclusiv aceasta, dar fără să afectăm calitatea vieții în oraș. Dacă acest proiect va fi votat astăzi de mașinăria PSD în forma actuală, vă garantăm, doamna primar, că ne veți pune în situația neplăcută ca să nu zic penibilă de a veni să revocăm hotărârea așa cum ați făcut în repetate rânduri, cu chinezii, când ne-ați pus să revocăm PUD-ul (motelul ilegal de lângă «Oblemenco» – n.r.) Ați ajuns la un asemenea haos administrativ încât emiteți autorizații și vi le retrageți tot dumneavoastră (aluzie la Water Park – n.r.)“, a acuzat Vasile. Practic, consilierul a susținut că, dacă noii clienți ai mall-ului vor folosi aceleași ieșiri de la Electroputere Parc și Kaufland fără să se schimbe ceva, traficul pe Calea București va fi sufocat.

PUZ-ul, completat cu un amendament

O variantă, acceptată din zbor, a propus-o consilierul PSD Radu Marin Traian. „Acest impediment se poate remedia. Am un amendament. Emiterea Auto­rizației de Construire să fie condiționată de obținerea în prealabil a avizului Comisiei de Sistematizare a Circulației din cadrul primăriei“, a spus el. Liberalii au reacționat spunând că respectiva Comisie a dat deja un răspuns în care își declina competența de soluționare a acestei probleme, deoarece ea nu sistematizează circulația pe terenuri private. „Dacă votăm amendamentul nu va rezolva cu nimic problema. Direcția de Urbanism a cerut un punct de vedere de la această comisie, dar ea a zis că nu poate emite hotărâri. Insist, doamna primar. În numele craiovenilor nu ne blocați în trafic. Acest proiect trebuie retras și reintrodus în momentul în care va fi însoțit de un studiu de trafic și de o soluție realizată de oameni cu expertiză. Asta în contextul în care iubiți orașul nostru. Din păcate, nici arhitecții care au făcut PUZ-ul și nici beneficiarul nu pot s-o facă“, a cerut Vasile, secondat apoi de colegul de partid Marinel Florescu: „Acest lucru ar necesita o dezbatere publică. Graba strică treaba“, a spus el. După ce consilierii au continuat să discute în contradictoriu, președintele de ședință i-a propus lui Radu Marin Traian să completeze amendamentul cu precizarea că avizul Comisiei de Sistematizare se referă la modul în care se va face accesul către drumurile publice.
Traian a dat și un exemplu. „Se poate pune un semn de circulație în care accesul pe Calea București de la Electroputere Parc să se facă doar la dreapta“, a spus el.

Cum s-a ajuns în acest impas

Viceprimarul Mihail Genoiu a explicat că actuala problemă de trafic a fost generată acum cinci ani atunci când s-au dat avizele pentru sistematizarea circulației la Electroputere Parc. „În 2011 s-a elaborat un PUZ care a studiat mall-ul existent la ora asta. La votul din consiliul local de la acea vreme au existat două variante. Una de care a vorbit domnul consilier (Marian Vasile – n.r.) cu intrare din Calea București și ieșire în bulevardul Decebal și a doua variantă cu intrare și ieșire din Calea București și acel sens giratoriu de pe terenul mall-ului. A fost votată varianta a doua. Aceasta a fost opțiunea Consiliului din 2011. Dacă ați votat împotrivă, atunci vă felicit că ați avut o idee bună. Eu propun să susținem amendamentul pentru că lucrurile au evoluat de atunci și nu numai în sensul rău“, a spus Genoiu. Viceprimarul a dat dreptate comisiei de sistematizare atunci când și-a declinat competența, deoarece problema ridicată se referea la breteaua privată, pe când amendamentul privește racordul la drumurile publice. Genoiu a explicat că respectiva comisie are în lucru un studiu de trafic pentru strada Sărari și că va fi aleasă cea mai bună variantă bazată pe un program de calculator primit în cadrul implementării planului de mobilitate. În acest program se introduc datele de trafic, apoi el generează un scenariu posibil. „Odată cu planul de mobilitate am primit un soft de stabilire a acestor studii de trafic și lucrăm cu el. Toate sensurile unice din ultimul timp au fost consecința acestui studiu prin soft care dă numărul exact al traficului după soluția aleasă. Acum se lucrează și pe o sistematizare propusă și de domnul consilier, de a se intra pe Calea București și de a se ieși pe bulevardul Decebal. Intrarea în Calea București poate să fie și o ieșire, dar numai în partea dreaptă și cu întoarcere la sensul giratoriu de pe strada Tehnicii care nu exista în 2011. El poate face secvența de stânga. Posibilități există“, a spus Genoiu. Cu alte cuvinte, planurile primăriei pentru șoferii care merg la mall prevăd următoarele scenarii. Ori se intră pe Calea București și se iese doar pe bulebardul Decebal, ori se intră pe Calea București și se poate ieși tot pe aici, dar cu obligația virării la dreapta către Podul Electroputere. Șoferii nu mai au voie să traverseze linia de tramvai și să vireze stânga către centru, ci vor fi obligați să meargă către pod până la sensul giratoriu din Lăpuș, unde întorc și merg apoi către centru. Altă variantă luată în calcul este introducerea sensului unic pe strada Sărari pe direcția Valea Roșie. În felul acesta, șoferii pot ieși prin parcarea Kaufland și virează dreapta către semafor. De asemenea, șoferii vor putea ieși din curtea viitorului Spital „Filantropia“ virând stânga către semafor. Traficul ar urma să fie interzis dinspre Crucea de Piatră către semafoarele de la Viitorul. Problema care pare să nu aibă soluție este ieșirea de pe bulevardul Decebal.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS