6.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMii de firme riscă să devină inactive din cauza sediului social expirat

Mii de firme riscă să devină inactive din cauza sediului social expirat

Firmele care au sediul  social expirat trebuie să achite 72 de lei la Registrul Comerțului pentru a prelungi durata sediului social.  Altfel riscă să fie declarate de Fisc inactive fiscal (FOTO: Claudiu Tudor)
Firmele care au sediul
social expirat trebuie să achite 72 de lei la Registrul Comerțului pentru a prelungi durata sediului social.
Altfel riscă să fie declarate de Fisc inactive fiscal (FOTO: Claudiu Tudor)

Fiscul doljean a notificat deja peste 2.300 de societăți comerciale din județ, care au sediul social expirat, că riscă să devină inactive fiscal dacă nu-și prelungesc durata sediilor la Registrul Comerțului. Legislația fiscală spune că există un termen de 30 de zile de la comunicarea ANAF pentru ca firmele să-și reînnoiască sediile sociale.

O prevedere din noul Cod de procedură fiscală intrat în vigoare la începutul anului 2016 pune pe jar zeci de mii de firme din țară. Printre condițiile legale prin care o firmă devine inactivă fiscal (adică i se ia dreptul de a mai folosi un cod valid de TVA și, practic, i se blochează astfel posibilitatea de a face afaceri) se numără, de anul acesta, și situația în care firma are în evidențele Registrului Comerțului sediul social expirat. Cu alte cuvinte, dacă firmelor le-a expirat contractul de comodat sau de închiriere pentru spațiul în care este sediul social al societăților respective, atunci riscă să devină inactive fiscal.

Mii de firme din Dolj au fost deja notificate de Fisc

Măsura afectează deja o multitudine de agenți economici care nu mai au active sediile sociale. La solicitarea GdS, Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Dolj ne-a comunicat că „în baza informațiilor primite de la ONRC, au fost notificați 2.351 de contribuabili înscriși în lista contribuabililor care îndeplinesc condițiile pentru a fi declarați inactivi, prevăzute de art. 92, alin. 1, litera g) din Codul de procedură fiscală“, adică din Legea nr. 207/2015.
Potrivit aceluiași art. 92 din Legea nr. 2017/2015, la aliniatul 3) se prevede că Fiscul poate declara firmele care au sediul social expirat inactive la un anumit termen după ce firma a primit notificarea. Astfel, „declararea în inactivitate se va face după împlinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea către contribuabil/plătitor a unei notificări referitoare la situațiile respective“, se arată în Codul de procedură fiscală. Nu este foarte clar de când trebuie numărate zilele respective, din momentul în care firma primește notificarea sau din momentul în care Fiscul o transmite către firmă. Procedura efectivă prin care sunt declarați inactivi fiscal contribuabilii este stabilită prin Ordinul președintelui ANAF nr. 3846/2015, care reprezintă normele metodologice de aplicare a legislației fiscale, respectiv în Anexa 1, Capitolul I litera C), punctul 8. Fiscul însă numără zilele din momentul transmiterii notificării. „În termen de 30 de zile de la data notificării, organul fiscal emite decizia de declarare în inactivitate (…)“, a explicat AJFP Dolj, în răspunsul transmis GdS. Cu alte cuvinte, notificarea trimisă prin Poștă de la unitatea Fiscului de la Vâlcea poate face una – două săptămâni până la contribuabil, iar la dispoziția agentului economic mai rămân circa două săptămâni să își prelungească valabilitatea sediului social la Registrul Comerțului.

Firmele pot evita notificarea de la ANAF dacă sunt atente

Pe listele ANAF aflate în pericol de a fi declarate inactive pot fi firme cu activitate, dar care pur și simplu nu au observat că le-au expirat contractele de închiriere sau de comodat ce stau la baza declarării sediului social într-o clădire sau alta. Pot să existe firme care și-au declarat sediul social doar pe o perioadă de câțiva ani la o adresă anume. Dacă verificați din timp valabilitatea contractelor care stau la baza declarării sediului social și mergeți din proprie inițiativă la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) Dolj pentru a prelungi durata sediului social, atunci scăpați de riscul de a primi notificare de la ANAF.
Prelungirea sediului social la Registrul Comerțului este o operațiune care costă 72 de lei, dar instituția nu vă va primi contractul de închiriere a unui spațiu dacă acesta nu este înregistrat mai întâi la Fisc. ONRC de la nivel național trimite săptămânal către administrațiile județene ale ANAF liste cu firmele care au sediul social expirat. Deocamdată se transmit listele cu SRL-uri, SA-uri, II-uri și alte tipuri de firme, dar nu se transmit liste cu PFA-uri cu sedii expirate.
„Nu este normal să aflăm de la ANAF că riscăm să devenim inactivi din punct de vedere fiscal pentru că este sediul social expirat la ONRC. ONRC ar fi trebuit să ne anunțe mai întâi pe noi, agenții economici, și ne-am fi dus din proprie inițiativă să facem dovada prelungirii sediului“, a spus reprezentanta unei firme din Craiova. Nici o lege nu obligă ONRC să comunice firmelor expirarea sediului social. Fiecare firmă trebuie să fie atentă la astfel de detalii din „bucătăria internă“.

1.799 de firme declarate deja inactive pe baza sediului expirat

AJFP Dolj a comunicat, la solicitarea GdS, că anul acesta 1.799 de firme au fost declarate inactive fiscal, ca urmare a expirării sediului social. Până la sfârșitul săptămânii trecute, doar 552 de firme au făcut dovada la ANAF că și-au prelungit sediul social la ORC după primirea notificării.
Este bine ca după prelungirea sediului social la Registrul Comerțului reprezentan­ții firmelor să depună și la AJFP Dolj o copie a documentului emis de ORC Dolj, pentru a fi siguri că nu vor fi declarați inactivi fiscal. „Unii contribuabili se conformează rapid după primirea notificării și fie vin și ne informează și pe noi că au prelungit la Registrul Comerțului valabilitatea sediului social, fie vedem noi că este prelungit sediul social, de pe listele pe care ni le transmite săptămânal ONRC“, a spus un reprezentant al Fiscului doljean.
ONRC a invocat art. 1 din Legea nr. 26/1990 a Registrului Comerțului, „în cursul exercitării activității lor sau la încetarea acesteia, persoanele fizice sau juridice au obligația de a solicita înscrierea în același registru a mențiunilor privind actele și faptele a căror înregistrare este prevăzută de lege“. Conform art. 22 din aceeași lege republicată, înscrierea de mențiuni se poate face la cererea persoanelor interesate „în termen de cel mult 30 de zile de la data la care au cunoscut actul sau faptul supus înregistrării“, se arată într-un răspuns transmis de ONRC București, la solicitarea GdS.

A fi inactiv fiscal afectează și partenerii de afaceri

O firmă inactivă fiscal înseamnă că nu mai are cod valid de TVA și nu mai poate emite facturi cu TVA. De asemenea, dacă unei societăți îi este ridicat codul valid de TVA, atunci în cazul în care alte firme se aprovizionează cu marfă de la acea firmă inactivă nu pot să își deducă în contabilitate TVA, deci vor avea costuri mai mari ale mărfurilor aprovizionate cu 20%.
Lista firmelor declarate inactive fiscal se găsește pe site-ul ANAF, www.anaf.ro, și se actualizează din trei în trei luni. Tot acolo se găsește și lista societăților reactivate fiscal, respectiv cele care primesc înapoi codul valid de TVA de la Fisc.

În ce situații mai pot fi declarate firmele inactive fiscal

Articolul 92 din Codul de Procedură Fiscală, intitulat „Registrul contribuabililor/plătitorilor inactivi/reactivați“, stabilește, la aliniatul (1), în ce condiții pot deveni firmele inactive fiscal:
„(1) Contribuabilul/Plătitorul persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică este declarat inactiv și îi sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivității dacă se află în una dintre următoarele situații:
a) nu își îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nici o obligație declarativă prevăzută de lege;
b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organul fiscal central constată că nu funcționează la domiciliul fiscal declarat;
d) inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului;
e) durata de funcționare a societății este expirată;
f) societatea nu mai are organe statutare;
g) durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS