5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRAT Craiova vrea să desființeze biletele de călătorie

RAT Craiova vrea să desființeze biletele de călătorie

Sorin Manda (foto medalion), noul director general al Regiei Autonome de Transport Craiova, vrea să implementeze plata călătoriilor cu cardul sau prin SMS (FOTO: arhiva GdS)
Sorin Manda (foto medalion), noul director general al Regiei Autonome de Transport Craiova, vrea să implementeze plata călătoriilor cu cardul sau prin SMS (FOTO: arhiva GdS)

Noul director general al Regiei Autonome de Transport Craiova, Sorin Manda, a declarat la emisiunea „Malaxorul Presei“ de la Alege TV că vrea să introducă sistemul electronic de plată a biletelor și abonamentelor pe toate autobuzele în următorii doi ani. Manda a precizat că prețul unei călătorii nu va crește în perioada următoare și că vor fi introduse trasee noi după ce se finalizează reabilitarea străzii Calea București și după ce vor veni și cele șapte autobuze noi Solaris.

Modernizarea sistemului de plată a călătoriilor și a parcului auto și de tramvai sunt principalele obiective manageriale ale noului director al RAT Craiova. Sorin Manda a ajuns în fruntea regiei după ce a renunțat la fotoliul de consilier local al Craiovei și la funcția de director al Club Sport Municipal.
De ce RAT? „Pe perioada cât am fost consilier local am participat la mai multe proiecte europene și m-am gândit că pot fi de ajutor regiei cu cunoștințele pe care le-am acumulat“, a explicat Manda. Noul director vrea să-și lege numele de implementarea plății călătoriilor cu cardul sau prin SMS, o parte din acest proiect fiind implementată în perioada 2008-2013 din fonduri europene, dar care nu a funcționat la parametrii așteptați. „Sunt foarte multe orașe în țară care nu mai folosesc biletul propriu-zis, Ploiești sau Timișoara, și au sistem de e-ticketing sau plata prin SMS. Sunt destul de mulți bani pe care îi cheltuim pe bilete, cu hârtia și tipărirea lor și atunci o reducere de cost s-ar putea face prin implementarea unui proiect. În Craiova s-a implementat acum câțiva ani proiectul Modern, deci mare parte din proiect îl avem. Nu va fi o decizie peste noapte, probabil vom începe cu câteva trasee, pentru că este greu să-i obișnuim pe oameni, dar probabil, doi ani este un termen realist pentru implementare. Încercăm un parteneriat cu toți operatorii de telefonie mobilă, iar sistemul funcționează în felul următor: dai un SMS la un număr de telefon și primești o confirmare a plății. Când vine controlul, călătorul îi arată telefonul cu confirmarea. Sistemul e-ticketing există pe unele autobuze din Craiova, dar nu este funcțional. Este vorba despre o cartelă cu două partiții, una de abonament, una de coș, în care te duci, ți-l încarci la anumite puncte de încărcare puse la dispoziție de RAT și apoi validezi călătoria la aparatul montat în autobuz. Controlul, când vine, are un aparat special și vede numele și prenumele celui care a plătit“, a explicat Manda, care a precizat că punctele de încărcare vor exista nu numai în stațiile RAT, ci pot fi amplasate și în centrele comerciale. Directorul RAT a declarat că implementarea proiectului Modern nu a avut succes și că regia trebuie să-i convingă pe craioveni să-l folosească.
„Proiectul Modern s-a terminat, e-ticketingul a făcut parte din el, dar nu a fost extins la tot parcul auto. Nu a fost diseminarea foarte bună. Din 25.000 de abonamente, pe parte de e-ticketing erau sub 1.000. Am solicitat colegilor mei o comisie pentru a vedea ceea ce este funcțional din acest proiect“, a mai spus el.

RAT, vinovată și ea de lipsa tonetelor de bilete

Până la implementarea noului sistem, călătorii RAT au o problemă pe care conducerea RAT încearcă să o rezolve: lipsa tonetelor de cumpărare a biletelor, astfel încât oamenii sunt nevoiți să cumpere de la șofer, dar cu o suprataxă de 50 de bani.
„În multe dintre stații, consumatorul nu are de unde să-și ia bilet. Nu știu de ce nu sunt tonete, dar costul suplimentar de la șofer este și din vina regiei și trebuie să găsim o soluție prin care omul să cheltuiască tot doi lei, fără suprataxa de 50 de bani“, a spus Manda. Directorul RAT a precizat că prețul biletelor și al abonamentelor nu va crește sigur în perioada următoare, chiar dacă o influență mare asupra lui o au costul motorinei și salariile angajaților regiei. Legat de acest aspect, Manda a declarat că introducerea abonamentului unic lunar de 65 de lei a început să prindă la craioveni. „După introducerea abonamentului, numărul s-a menținut. A fost o mică scădere în prima lună, dar în ultimele cinci- sașe luni este o creștere lunară“, a explicat el, precizând că persoanele prinse fără bilet sau abonament de către echipele de control sunt obligate să plătească o suprataxă de 30 de lei. „Și spiritul ăsta civic trebuie să intervină și să-ți cumperi bilet. Noi, românii, am uitat în ultimii ani că avem și spirit civic“, a concluzionat Manda.

Trasee noi după reabilitarea străzii Calea București

Întrebat cum explică prezența în trafic a autobuzelor care lasă în spate nori de fum negru și cum au trecut acestea Inspecția Tehnică Periodică efectuată tot în curtea RAT, directorul regiei a spus că se va interesa de acest lucru și că autobuzele cu probleme vor dispărea din trafic odată cu venirea autobuzelor noi.
„Parcul auto este de foarte multe categorii, ceea ce îngreunează posibilitatea de a achiziționa piese, adică sunt circa 4.000 de repere. Odată cu venirea autobuzelor Solaris, vom renunța la autobuzele pe care le avem în trafic și care consumă mult combustibil și piese. Poate autobuzele care lasă nori de fum în urmă au trecut ITP-ul și lasă acei nori de fum după aceea. Mă voi interesa de acest lucru“, a explicat Manda. El a precizat că cele șapte autobuze noi Solaris așteptate să sosească până la sfârșitul anului vor fi introduse pe traseele E1 tur și retur, 9 și 25.
„Pentru cele șapte autobuze noi s-a lansat deja comanda, în funcție de disponibilitățile primăriei. După ce va reîncepe să circule tramvaiul, vom redistribui autobuzele mai bune, adică Mercedes și Man, iar cele șapte autobuze Solaris vor suplimenta traseul E1 tur și retur, 9 și 25. Suntem pregătiți să dăm drumul din noiembrie și tramvaielor modernizate și vom merge pe ideea de modernizare a tuturor celor pe care le avem. Acum sunt cinci modernizate complet încă cinci sunt la colantare, iar până la finalul anului vor fi modernizate toate 15“, a spus Manda.
Directorul RAT a declarat că regia se gândește să introducă noi trasee după ce strada Calea București va fi reabilitată și să impună un timp maxim de așteptare în stații de cinci minute. De asemenea, regia ar putea prelua în administrare stațiile de așteptare și să procedeze ca în străinătate: să scoată la licitație închirierea spațiilor unor firme de publicitate care să modernize și să întrețină stația din banii lor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS