29.3 C
Craiova
miercuri, 5 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMaster Plan pentru urmașii urmașilor noștri

Master Plan pentru urmașii urmașilor noștri

De rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din Oltenia se vor bucura doar generațiile viitoare. În ultima variantă a Master Planului de Transport trimis la Comisia Europeană pentru aprobare, singura arteră care este prevăzută a fi construită în perioada următoare este autostrada Craiova – Pitești, dar și aceasta depinde de banii unui investitor privat. Celelalte două legături principale, spre București, via Alexandria, și spre Europa de Vest, via Severin și Lugoj, sunt planificate în perioada 2029-2032. În plus, drumurile din Oltenia sunt undeva pe la jumătatea clasamentului din punct de vedere al priorității la construire.

Ministerul Transporturilor a trimis Comisiei Europene varianta finală și revizuită a Master Planului General de Transport (MPGT), împreună cu Strategia de Implementare a proiectelor – documentul-cheie care stabilește proiectele prioritare și perioada de implementare. Pentru că fondurile europene sunt insuficiente pentru toate proiectele incluse în Master Plan, guvernul intenționează să facă rost de finanțare din împrumuturi sau de la firme private invitate să construiască în parteneriat public-privat, așa cum este, de exemplu, cazul autostrăzii Craiova – Pitești.
„În cele aproximativ 1.000 de pagini, documentul prezintă atât proiectele de infrastructură, cât și strategia de implementare a acestora pe cele două perioade de programare 2014-2020 și 2020-2027. Actuala variantă a MPGT este rezultatul negocierilor pe care Ministerul Transporturilor le-a avut cu experții Comisiei Europene și va fi prezentată Comisiilor de transporturi din Senat şi Camera Deputaților în cursul săptămânii viitoare (această săptămână – n.r.). De asemenea, în ultima săptămână a lunii mai este programată la Bruxelles o nouă întâlnire între specialiștii Ministerului Transporturilor și experții Comisiei Europene pentru discuții finale asupra documentului“, informează Ministerul Transporturilor.

Autostrada Craiova – Pitești, singura prevăzută în acest deceniu

Cum sunt reprezentate drumurile din Oltenia în acest Master Plan? Slab, din punct de vedere temporal. Și asta pentru că doar autostrada Craiova – Pitești este programată să fie construită în următorii ani. Celelalte drumuri așteptate, legătura directă cu București și ieșire spre Europa de Vest sunt „împinse“ undeva după 2030.
Conform listei cu prioritizarea autostrăzilor din Master Plan, pe primul loc este autostrada Pitești – Sibiu. Ea ar putea servi ca variantă de drum cu viteză și pentru șoferii care vor să plece din Oltenia spre Ungaria și mai departe spre Europa. Oricum, altă soluție nu au, deoarece un drum expres dinspre Craiova spre Lugoj care să facă legătura cu A1 nu va fi construit prea curând. Pe această listă cu autostrăzi, Craiova – Pitești se clasează abia pe al optulea loc din punctul de vedere al priorității la finanțare. Conform MPGT, autostrada are o lungime de 124,3 kilometri, un cost estimat total de 899 de milioane de euro fără TVA și unul estimat pe kilometru construit de 7,24 milioane de euro. Modul de finanțare este Parteneriatul Public Privat sau alte surse de finanțare. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a lansat deja o licitație în 2013 pentru desemnarea firmei care să facă rost de finanțare, să construiască autostrada și să o administreze pentru următorii 30 de ani, guvernul urmând să plătească eșalonat firmei costurile suportate. Câștigătorul ar trebui anunțat în perioada următoare. Potrivit MPGT, construirea ei ar trebui să înceapă în 2017 și să se finalizeze în 2020. Autostrada va porni din Centura de Nord a Craiovei, va urma Lunca Oltului, sudul Slatinei, Dânjov, Colonești și va face legătura cu A1 la Pitești.

Oltenia iese în Europa din 2030

De celelalte artere importante care au legătură cu Craiova vor beneficia generațiile viitoare. Și asta pentru că drumurile expres Craiova – Alexandria – București și Craiova – Drobeta Turnu Severin – Lugoj sunt prevăzute a fi construite peste 17 ani, adică pe parcursul mandatelor a patru președinți sau cinci parlamente.
Pe lista de prioritizare a drumurilor expres din MPGT, Craiova – București, sau Valahia Expres cum este denumit, figurează pe locul 6, cu un cost estimativ de 764 de milioane de euro fără TVA și o lungime de 195 km. El este prevăzut să ocolească orașele Caracal și Alexandria, iar construcția să înceapă în anul 2029 și să se finalizeze în 2031. Studiul de Fezabilitate ar urma să fie realizat în 2026. Celălalt drum expres, Craiova – Lugoj sau Danubius Expres, practic accesul Olteniei către Europa de Vest, este împărțit în două. Prima fază, Drobeta Turnu Severin – Lugoj, figurează pe locul 10 ca prioritate, are un cost estimativ de 1,3 miliarde de euro fără TVA și o lungime de 142 km. El este prevăzut să fie construit în perioada 2029 – 2032, iar Studiul de Fezabilitate ar trebui efectuat în 2026. Partea a doua a drumului, Craiova – Drobeta, figurează pe locul 12 ca prioritate, are un cost estimativ de 615 milioane de euro fără TVA, o lungime de 104 km și este prevăzut să fie construit în perioada 2030-2032. În total, Craiova – Lugoj sau Danubius Expres ar costa circa două miliarde de euro fără TVA.

Craiova – Calafat, și reabilitat și prins în MPGT

În Master Plan sunt prinse și alte drumuri naționale, dar a căror denumire a fost schimbată în Trans Regio sau Euro Trans. Din categoria Trans Regio fac parte Corabia – Râmnicu Vâlcea, aflat pe locul 9 ca prioritate, cu un cost estimativ de 76 de milioane de euro fără TVA, o lungime de 152 km și termen de realizare 2022-2023. Un alt drum este Filiași – Târgu Jiu – Petroșani – Hațeg – Deva – A1, pe locul 20 ca prioritate, un cost estimativ de 136 de milioane de euro fără TVA, o lungime de 226 km și termen de realizare 2024-2025. Un alt drum Trans Regio este Drobeta – Târgu Jiu – Râmnic Vâlcea, pe locul 22 ca prioritate, un cost estimativ de 99 de milioane de euro fără TVA, o lungime de 185 km și termen de realizare anii 2024-2025.
La capitolul Euro Trans, drumurile care au legătură cu județul Dolj stau ceva mai bine. Drumul Național 56 Craiova – Calafat va fi reabilitat în acest an cu 24 de milioane de euro fără TVA, dar el este prins în MPGT și ca drum Euro Trans, pe locul 3 ca prioritate, care va fi finalizat în perioada 2022 – 2023. Cel mai probabil, este vorba de mărirea lățimii benzilor de circulație. Costul estimativ este de 41,5 milioane de euro fără TVA, iar lungimea este de 83 km. Drobeta – Calafat este un alt drum Euro Trans prins în MPGT pe locul 4 ca prioritate. Drumul de 96 km ar urma să coste aproape 51 de milioane de euro fără TVA. Și în acest caz poate fi vorba despre lățimea benzilor de circulație, întrucât un drum de la Calafat la Drobeta există deja și este chiar modernizat. MPGT mai conține o variantă ocolitoare în Râmnicu Vâlcea, aflată pe locul 12 ca prioritate, cu o lungime de 22 km și un cost estimativ de 52,8 milioane de euro fără TVA. Lucrările sunt preconizate să fie realizate în perioada 2016-2017.

Marinescu, PNL: Oltenia, lăsată deoparte

Copreședintele PNL Dolj, europarlamentarul Marian Jean Marinescu, a criticat modul în care a fost realizat Master Planul de Transport. „Este un Master Plan politic. Deciziile nu au fost luate pentru dezvoltare, ci politic. Sunt lucruri de neînțeles. Dacă vă uitați pe lista de priorități, pe locul 2 este autostrada Bacău – Pașcani, iar pe locul 4 Sibiu – Brașov. De ce mai era nevoie de încă o autostradă spre Sibiu? Este așa mult trafic către Sibiu? Nu sunt prea multe autostrăzi către Moldova? Nu se poate să tot schimbi punctajele acordate acestor proiecte. Oltenia este lăsată deoparte în acest Master Plan. Legătura ei cu Europa se va face abia din 2027. Cât despre autostrada Craiova – Pitești, eu nu cred că se poate construi în Parteneriat Public Privat, deoarece proiectul nu este bancabil“, a declarat Marinescu.

Manda, PSD: Nici în Vest nu am văzut o autostradă care duce de la un om la vărul lui acasă

Președintele PSD Dolj, deputatul Claudiu Manda, a declarat că, prin Master Plan, Craiova nu este izolată. „În primul rând, mă bucur că există un Master Plan. El a fost întârziat de discuțiile avute cu Comisia Europeană, care dorea să știe dacă el poate fi susținut financiar. Și poate fi, în condițiile în care guvernul se va împrumuta cu șapte miliarde de euro în acest sens. Apoi, mi-aș dori ca acest Master Plan să fie respectat de toate guvernele care vor veni. Craiova nu este izolată. Mi-aș fi dorit și eu o legătură directă către Europa de Vest, dar avem autostrada către Pitești, apoi către Sibiu și mai sunt o sută de kilometri până la autostrada A1 care duce la culoarul european. Nici în Vest nu am văzut o autostradă care duce de la un om la vărul lui acasă. Sigur, ar fi mai scurt pe ruta Severin, dar acolo avem prevăzut un drum expres. În plus, avem Craiova – Calafat, apoi bulgarii își fac și ei partea lor de autostradă, la fel și sârbii, și poți intra în Serbia pe autostradă, iar de la Belgrad ajungi apoi în sudul Europei și mai departe. În privința parteneriatului public privat, metoda prin care se construiește autostrada Craiova – Pitești, au fost discuții la Comisia Europeană în legătură cu trecerea întregii sume la deficitul bugetar în momentul dării ei în folosință și nu după cei 30 de ani, ceea ce ar fi pus presiune pe buget. Dar, dacă a fost prinsă în Master Plan, cred că această problemă a fost rezolvată“, a declarat Manda.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS