17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCine răspunde la Telefonul Cetățeanului?

Cine răspunde la Telefonul Cetățeanului?

George Bârsanu (dreapta), dispecer în cadrul Poliției Locale, răspunde la Telefonul Cetățeanului de aproximativ trei ani (Foto: Lucian Anghel)
George Bârsanu (dreapta), dispecer în cadrul Poliției Locale, răspunde la Telefonul Cetățeanului de aproximativ trei ani (Foto: Lucian Anghel)

„Bună ziua, Telefonul Cetățeanului! Ce problemă aveți?“. Așa încep toate conversațiile telefonice purtate într-o cameră din sediul Poliției Locale Craiova, unde funcționează, de trei ani, Telefonul Cetățeanului. Oamenii sună aici să-și spună problemele, în speranța că autoritățile le vor rezolva. Unii au solicitări pertinente, ce vizează drumurile sau iluminatul public, alții se plâng de avioane care le survolează casa sau de câinii pe care vor să îi ducă înapoi la adăpost pentru că le-au ros covoarele. Cine stă să îi asculte și care este drumul pe care îl parcurg sesizările lor, citiți în cele ce urmează.

Telefonul Cetățeanu­lui, vestitul 0251.984 către care sunt îndrumați să sune locuitorii Craiovei atunci când au probleme legate de administrația locală, se aude sunând non-stop într-o cameră din sediul Poliției Locale Craiova, din cartierul 1 Mai. Povestea sa – sau administrarea sa actuală – a început acum aproximativ trei ani, de când el stă la dispoziția craiovenilor la orice oră din zi și din noapte.
„Telefonul Cetățeanului a luat ființă cu mai mulți ani în urmă, însă pot să vă spun cu exactitate de când este deservit de către dispeceratul Poliției Locale. Asta se întâmplă din anul 2012, de când primarul Craiovei a hotărât acest lucru, având în vedere că aici avem personal non-stop, iar cetățenii pot să fie deserviți mai bine“, a explicat directorul Poliției Locale, Octavian Mateescu. Telefonul strânge, lunar, în medie, aproximativ 900 de sesizări, iar în anul 2014, ultimul apel, cel cu numărul 9.900, a avut loc la ora 23.54, chiar în noaptea de Revelion.

De la gropi în asfalt, la avioane Boeing la parterul blocurilor

Sesizările variază de la o persoană la alta, în funcție de zona în care aceasta locuiește, de zona pe care o tranzitează sau de… problemele care o macină cel mai tare. „Am fost sunați să ni se spună că există un avion Boeing la parterul unui bloc din centrul Craiovei sau că se survolează cu avionul curțile anumitor cetățeni. Ni s-a cerut să intervenim, pentru că este proprietate privată și este interzis așa ceva. Sunt multe sesizări care ies un pic din sfera normalității, însă asta ne este meseria. (…) Cele mai multe sesizări vizează câinii comunitari. Primim numeroase telefoane legate de acest lucru, de faptul că sunt mulți în zona unităților de învățământ și a grădinițelor sau în zona careurilor de blocuri. Urmează sesizările legate de străzile impracticabile, atunci când sunt fenomene meteorologice nefavorabile. Multe dintre sesizări privesc direct activitatea Poliției Locale, iar acesta este un sprijin foarte mare pe care ni-l dau cetățenii: ajungem mai repede la fața locului, știm despre ce e vorba și fie putem interveni noi, fie putem sesiza alte forțe de ordine publică ce ar putea reglementa situația“, a mai explicat Mateescu.

„Sunt și îndrumător, și psiholog“

Unul dintre angajații care discută zilnic cu craiovenii este George Bârsanu, dispecer de serviciu în cadrul Poliției Locale. Acesta lucrează în ture, care sunt stabilite, de exemplu, în funcție de condițiile meteo. El lucrează, de obicei, 24 de ore cu 72, dar a mai lucrat și în ture de câte opt ore. Iarna, când ninge abundent, sunt câte trei persoane care răspund la telefon, pentru că una singură sau două nu pot face față sesizărilor.
În cursul zilei de ieri, în intervalul 8.00-10.30, George vorbise deja cu 12 oameni. „Spre exemplu, până acum, avem două sesizări legate de furnizorul de apă și a fost anunțată deja Compania de Apă Oltenia. Mai sunt trei sesizări legate de gropile din carosabil, în zona străzii Carpenului din Bariera Vâlcii, și au fost anunțați cei care se ocupă de drumuri. Mai avem o sesizare legată de câini și ne-a mai sunat și un cetățean din comuna Pielești care avea și dânsul apă în curte. I-am spus, însă, că problema sa nu ține de Primăria Craiova, așa că l-am îndrumat către 112“, a povestit Bârsanu. Fiindcă apelurile neobișnuite nu lipsesc niciodată, tot ieri-dimineață a mai fost trecută o sesizare pe lista „ciudățeniilor“: „Spre exemplu, astăzi (ieri – n.r.) a sunat și o doamnă care a luat un câine de la adăpost. Acum vrea să îl dea înapoi, fiindcă i-a distrus covoarele din casă. Deci, aici, eu sunt cam de toate: și îndrumător, și psiholog“, a povestit bărbatul.

„Ne deranjează, în primul rând, înjurăturile“

George Bârsanu lucrează de mult în cadrul Poliției Locale și a prins de la început Telefonul Cetățeanului. Practic, de aproape trei ani, el stă de vorbă cu oamenii și încearcă să medieze relația dintre cetățeni și autorități. „Noi primim sesizările direct de la cetățeni și le repartizăm către serviciile competente. În această meserie, trebuie să vorbim cu oamenii și ne deranjează, în primul rând, înjurăturile. Oamenii cred că putem să le rezolvăm toate problemele pe loc, dar sunt lucruri care durează și o săptămână până se rezolvă. Sperăm să înțeleagă că nu se poate face totul imediat. Înțelegem că ei sunt deranjați, pentru că nu ar suna dacă nu ar avea probleme, dar noi încercăm să facem tot ce putem“, ne-a explicat George Bârsanu cu mâna pe telefonul galben. În fața lui, pe monitor, se vedea un fișier în care erau trecute toate detaliile sesizărilor. Apoi le trimite mai departe regiilor competente: Compania de Apă Oltenia, RAADPFL Craiova, Salubritate, Administrare și Întreținere Drumuri, Serviciul de Iluminat Public, Regia de Transport, Termo Craiova și așa mai departe. Ulterior, soluționarea depinde de acestea.
Dincolo de răutățile pe care trebuie să le audă aproape zilnic, George și colegii săi au o consolare: lumea mai sună să și mulțumească. „Cel mai mult ne încălzesc, ca să zic așa, telefoanele de mulțumire pentru problemele rezolvate. Oamenii nu ne mulțumesc nouă personal, ci celor care le rezolvă problemele. Noi doar facem legătura între cetățean și primărie”, a spus bărbatul.
Discuția noastră a fost încheiată de telefonul galben, care suna iar. „Bună ziua! Telefonul Cetățeanului. Ce problemă aveți?“. Iar craioveanul cu numărul 13 a început să povestească…

Telefonul Cetățeanului - 0251.984 - stă la dispoziția cetățenilor 24 de ore din 24. Sesizările oamenilor sunt introduse într-un tabel, transmise mai departe regiilor competente sau Poliției Locale, dar și către cabinetul primarului Craiovei. (Foto: Lucian Anghel)
Telefonul Cetățeanului – 0251.984 – stă la dispoziția cetățenilor 24 de ore din 24. Sesizările oamenilor sunt introduse într-un tabel, transmise mai departe regiilor competente sau Poliției Locale, dar și către cabinetul primarului Craiovei.
(Foto: Lucian Anghel)

700 de sesizări în luna februarie

Conform unui raport întocmit de Primăria Craiova, Telefonul Cetățeanului a adunat, în luna februarie, 700 de sesizări. Principalele probleme ale oamenilor au fost legate de iluminatul public, de inundații, dar și de asfaltarea de străzi. Nici un domeniu nu este ocolit, sesizările vizând de la indicatoarele rutiere până la gospodărirea comunală. Dintre cele 700 de sesizări, 483 au fost soluționate și 191 au fost soluționate parțial. Patru telefoane au fost de mulțumiri, iar restul sesizărilor au rămas nerezolvate, nefavorabile sau nu au fost confirmate. Cetățenii trebuie să știe că, indiferent de câte ori sună, sesizările lor sunt înregistrate odată cu fiecare apel.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS