Autorităţile doljene au hotărât să schimbe reţeta: nu vom mai avea drumuri cu linguriţa, ci cu polonicul. Autorităţile spun că vor încheia de acum înainte numai acorduri-cadru pentru modernizarea drumurilor, după modelul preluat de la administraţia centrală.
Metoda acordului-cadru a fost patentată de autorităţile din cadrul Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADR) pentru a preveni situaţiile în care drumurile la care s-au început lucrările de modernizare sunt abandonate în timp atât de constructor, cât şi de autorităţi. Practic, la început se încheie un acord-cadru pe maximum patru ani, apoi contracte subsecvente anuale, prin care sunt alocate sumele aferente lucrărilor de reabilitare care se pot executa în acel an. „Pentru a avea asigurată o sursă de venit constantă la investiţiile pe care consiliul le are în plan, vom merge pe această procedură numită acord-cadru. E o procedură folosită la nivel central, în cadrul Companiei Naţionale de Drumuri, pentru realizarea drumurilor care necesită foarte mulţi bani, cum sunt autostrăzile“, a spus vicepreşedintele consiliului judeţean, Cristinel Iovan.
Consiliul judeţean, legat de constructor pentru patru ani
Conducerea executivă a Consiliului Judeţean (CJ) Dolj a făcut deja câteva licitaţii care implică încheierea unui acord-cadru în cazul unor lucrări costisitoare pentru care administraţia judeţeană nu dispune de suma integrală. E vorba de licitaţia pentru construirea unui nou sediu pentru Inspecţia Prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă – lucrare de două milioane de lei, pentru care se vor aloca în primul an 500.000 de lei – sau de lucrările de modernizare a două drumuri judeţene. Lucrările la şoseaua care face legătura între Bratovoieşti, Georocu Mare şi Puţuri, cu o lungime de 9,5 kilometri, au fost estimate la nouă milioane de lei, cele din primul an urmând să coste 2,1 milioane de lei. Alt drum pentru care s-a iniţiat procedura de atribuire este Pleniţa-Orodelu-Cornu-Vârtop, pe un tronson de patru kilometri, cu lucrări de modernizare estimate la patru milioane de lei.
Prin utilizarea noii metode, autorităţile vor să evite situaţia înregistrată la drumul judeţean Filiaşi-Melineşti, a cărui modernizare a fost subfinanţată ani la rând, iar când s-au primit bani, lucrările au fost de proastă calitate sau nu au respectat proiectul.
Există însă şi un risc, pe care autorităţile par să nu-l fi luat în calcul. La fel ca în cazul proiectelor finanţate de CADNR, preţul lucrărilor la drumurile judeţene ar putea creşte exponenţial pe parcursul derulării acordului-cadru, în timp ce consiliul judeţean este legat de mâini şi de picioare, dat fiind faptul că prin acord este obligat să lucreze cu acelaşi constructor până la finalizarea lucrărilor.