10.9 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalC 130 Hercules - Cadillacul avioanelor

C 130 Hercules – Cadillacul avioanelor

Echipajele aeronavelor C130 Hercules care participa la operatiunile din Afganistan au indeplinit, pina acum, 36 de misiuni (194 ore de zbor) pentru operatiunea ISAF si 17 misiuni (258 ore de zbor) pentru „Enduring Freedom“, a declarat ieri comandorul Florin Calin, unul dintre comandantii celor patru echipaje.

Conform afirmatiilor comandorului Calin, cele doua avioane puse la dispozitia coalitiei internationale au transportat, incepind din luna ianuarie a acestui an, 370 de tone de materiale si 864 de pasageri. Una dintre aeronavele romanesti a fost dislocata la baza militara internationala din Karachi (Pakistan), iar cealalta a ramas, de rezerva, pe Aeroportul Otopeni. Transportul a inceput cu primul detasament de politie militara care participa la misiunea Fortei Internationale de Asistenta de Securitate in Afganistan (ISAF) din Kabul, la sfirsitul lunii ianuarie.

Actiunea a avut drept scop sprijinirea autoritatilor interimare din Afganistan in mentinerea securitatii in zona de responsabilitate, pentru desfasurarea activitatilor politicienilor si personalului ONU. Pilotii si tehnicienii avionului Hercules au ramas pe Aeroportul din Karachi, de unde au efectuat zboruri spre Kabul, Kandahar, Mazar e Sharif, Baghram, din 20 martie pina in 31 octombrie, cind MApN a decis ca avionul sa „opereze“ de pe Aeroportul Otopeni, din motive financiare, de eficienta si securitate, a aratat Florin Calin. Misiunile de transport logistic (combustibil, calculatoare, mobilier, apa, hrana, echipamente, armament) durau, in medie, sase ore, fiind parcursi circa 1.600 de kilometri.

De asemenea, au fost transportati soldati si ofiteri azeri, britanici, americani si turci. Comunicatiile erau asigurate cu statii INMARSAT pe timpul zborului, iar la sol cu telefoane fixe sau mobile puse la dispozitie de Marea Britanie, fax sau Internet. Sistemele de iluminare a pistei erau de la inceputurile aviatiei, iar mijloacele de radionavigatie erau aproape inexistente, a mai spus Florin Calin. Zborurile deasupra Afganistanului s-au efectuat cu precadere pe timpul noptii din cauza pericolelor de la sol, cu ajutorul procedurilor „see and avoid“, care presupun masuri sporite de camuflaj si siguranta. Conditiile meteo erau nefavorabile (temperaturi peste 45 de grade ziua), in plus se zbura intr-o zona influentata de musoni.

„N-am mai zburat pina atunci intr-o zona cu sute si sute de formatiuni de nori, periculosi pentru siguranta zborului“, spune comandorul Calin. Aceasta este prima participare postbelica a avioanelor de transport romanesti intr-un teatru de operatiuni militare reale si cea mai lunga perioada de subordonare a unor forte din aviatia militara unor forte internationale, a declarat si comandantul Bazei de Transport Aeriene 90 Otopeni, comandorul Valentin Cristea.

Desi erau cele mai vechi avioane aflate in teatrul de operatiuni din Afganistan si Pakistan (conceptia anilor `50, fabricate in 1961) cele doua aeronave C 130 Hercules s-au comportat ireprosabil in timpul misiunilor.

„Am fost chiar invidiati de colegii din alte armate, pentru ca acest model de avion C130 este precum Cadillacul intre masini: mai usor de pilotat si cu sisteme de siguranta si precizie imbunatatite“, spune comandantul echipajului.

In ceea ce priveste conditiile in care au locuit la Karachi, militarii spun ca au fost cazati la Hotelul Airport, aflat la 500 de metri de aeroport, dar din motive de securitate nu aveau voie sa iasa in oras, iar cind se deplasau spre pista sau inapoi la hotel erau in permanenta insotiti de politisti cu mina pe arma, gata de interventie. Hotelul era pazit de politisti, pentru ca existau amenintari din partea unor „persoane ostile“, existau restrictii de circulatie in baza, iar in hotel si pe cladirile din jur se aflau alti politisti.

Lt. comandor Florentin Ghican spune ca britanicii au amenajat hotelul, cind au sosit la Karachi (instalatii electrice, sanitare si de aer conditionat), exista un club pentru petrecerea timpului liber si magazine (in care preturile, erau insa duble fata de oras). „Noroc ca hotelul era construit sub forma mai multor casute inconjurate cu verdeata, altfel nu stiu cum as fi rezistat in peisajul acela selenar, de desert“, a mai spus Ghican. Convorbirile telefonice cu tara se plateau (in jur de 1$/minut), dar Internetul putea fi folosit gratuit. Doua dintre echipajele de pe Hercules vor pleca miine, la ora 18.30, spre Kandahar- Baghram-Kabul, transportind delegatia oficiala a MApN, ziaristi si cele patru trupe care vor sustine concerte pentru militarii din Afganistan.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS