19.5 C
Craiova
marți, 4 iunie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPrima Bursă de afaceri sociale din România

Prima Bursă de afaceri sociale din România

Potenţialii investitori în campanii de responsabilitate socială pot selecta şi finanţa proiecte ale unor ONG-uri locale, în calitate de antreprenori care vor derula afaceri sociale. Tranzacţiile au loc în cadrul primei Burse de afaceri sociale organizate la Craiova, în premieră naţională. 

Fundaţia penntru Dezvoltarea Economiei Sociale în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Organizaţii Non-Profit (CRONO) vor desfăşura la Craiova prima Bursă de afaceri sociale din România, printr-un proiect finanţat de „Heineken pentru comunităţi“. Scopul Bursei este de a se înfiinţa un mecanism sustenabil de finanţare a întreprinderilor sociale din Craiova şi comunele limitrofe. Iată în ce constă această bursă. Coordonatorul proiectului, Nicolae Cuţă, a precizat, în cadrul unei conferinţe de presă organizate ieri: „Antreprenorii sociali din Craiova şi comunele limitrofe vor iniţia afaceri sociale în zonă şi vor întocmi proiecte, din care vor fi selectate zece proiecte (…). Programul central va avea loc în 24-30 octombrie, de «Zilele Craiovei», prin expunerea la standuri a zece dintre afacerile sociele selectate. Apoi va avea loc o tranzacţie efectivă pe Bursă, în care potenţialii investitori se întâlnesc şi îşi negociază pretenţiile cu cele 10 ONG-uri care au proiectele selectate“. Practic, Bursa de afaceri sociale aduce la un loc firmele care doresc să investească în campanii de responsabilitate socială şi organizaţiile non-profit care pun în practică aceste afaceri sociale. Organizatorii evenimentului spun că în urma acestor tranzacţii vor fi create locuri de muncă pentru diverse categorii de persoane, în special pentru persoane care acum beneficiază de Legea venitului minim garantat. „Scopul proiectelor de afaceri sociale este de a crea locuri de muncă şi de a-i transforma din asistaţi social în contribuabili“, a spus Nicolae Cuţă. De săptămâna viitoare începe căutarea firmelor care ar putea finanţa astfel de proiecte şi care au în plan să ofere diverse servicii pentru angajaţii proprii, în sensul că unele companii doresc să creeze anumite facilităţi la serviciu pentru salariaţi, altele doresc servicii medicale pentru personal, iar acestea să se desfăşoare prin acest proiect, finanţat de „Heineken pentru comunităţi“. Specialistul în CSR de la compania Heineken România, Sergiu Sebeşi, a declarat că „noi vrem să ajutăm companiile locale să dezvolte programe de responsabilitate socială. Derulăm astfel de proiecte doar în oraşele în care Heineken are fabrici: Craiova, Târgu Mureş, Constanţa, Cluj. Doar printr-un concurs de proiecte putem dezvolta afaceri sociale relevante“.

Ce afaceri sociale se pot desfăşura

Reprezentanţii ONG-urilor prezenţi la conferinţă au exemplificat în ce fel de proiecte se pot implica, proiecte ce pot fi sprijinite, finanţate de firme care investesc în CSR (responsabilitate socială). Luminiţa Sandu, reprezentanta filialei craiovene a Asociaţiei pentru Copii şi Adulţi cu Autism, a spus: „Vrem să creăm un loc în care copiii cu autism să beneficieze de terapii specifice. De exemplu, terapii ocupaţionale, cum sunt cele pe care facem acum, plantăm flori în ghivece, plantăm pomi“. Leonard Şonei, de la Asociaţia REACT, a spus că au un proiect pe Craiova prin care vor fi angajate 25 de persoane. „Am înfiinţat şase întreprinderi sociale în România, dintre care una în Craiova, pentru reciclarea deşeurilor din plastic. Vom angaja 25 de persoane, dintre care 15 cu dizabilităţi şi zece beneficiari ai Legii venitului minim garantat. Sediul va fi la Mofleni şi vom prelucra PET-uri, în sensul că le mărunţim şi le vindem apoi ca materie primă pentru fabrici de profil“. Alt proiect propus este al unei asociaţii care promite că va crea 20 de locuri de muncă, pentru beneficiari de etnie romă, pentru reciclarea de deşeuri de plastic şi hârtie şi ambalarea lor. „Până acum, s-au înscris în competiţie ONG-uri ce intenţionează să comercializeze la comandă produse agroalimentare obţinute prin metode tradiţionale în gospodăriile ţărăneşti din regiune, artizanat realizat de meşteri populari autentici, plante de apartament cultivate de copiii şi tinerii cu autism, mobilier şi împletituri din răchită realizate de romi sau servicii medicale, de consultanţă, formare profesională, reciclare mase plastice, construcţii şi amenajări interioare“, a declarat Nicolae Cuţă.
ONG-urile care desfăşoară acest proiect finanţat de „Heineken pentru comunităţi“ (acesta fiind tot un program de responsabilitate socială al grupului Heineken) vor să creeze o platformă virtuală de tranzacţionare care să fie funcţională începând cu 10 octombrie 2012.
Organizatorii Bursei de afaceri sociale spun că, din păcate, va fi dificil să se găsească firme suficiente care să finanţeze asemenea proiecte, din cauză că firmele locale nu sunt obişnuite să investească în proiecte de responsabilitate socială.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS