16.7 C
Craiova
joi, 6 iunie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriStatul îngenunchează economia prin TVA

Statul îngenunchează economia prin TVA

Ministerul Finanţelor vrea ca firmelor care cumpără maşini în leasing să nu li se mai deducă TVA la ratele lunare. Companiile care au autoturisme nu vor mai beneficia de deductibilitate fiscală la cheltuielile cu combustibilii şi cu întreţinerea. Companiile susţin că ar fi cea mai dură măsură fiscală, iar firmele de leasing se tem de ce este mai rău.

Un proiect de ordonanţă de urgenţă al Ministerului Finanţelor Publice se pregăteşte să dea de pământ cu firmele de leasing, dar şi cu societăţile care au în dotare parcuri auto impresionante. Proiectul actului normativ prevede, potrivit banknews.ro, să nu se mai deducă taxa pe valoarea adăugată (TVA) la ratele de leasing pentru achiziţionarea unei maşini pe firmă. Ministrul finanţelor, Gheorghe Pogea, vrea să ia mai mulţi bani de la mediul de afaceri, aşa că nu va mai fi deductibilă fiscal TVA pentru combustibili, pentru întreţinerea maşinilor şi pentru alte cheltuieli legate de autoturismele luate pe firmă. Măsura lui Pogea vine ca urmare a faptului că nu se poate face delimitarea cât foloseşte angajatul maşina pentru firmă şi cât în interes personal. Scapă de prevedere maşinile de peste 3,5 tone şi sunt exceptate şi cele folosite în scop comercial, în vederea vânzării şi cele pentru taximetrie. De asemenea, de viitorul act normativ sunt vizate şi companiile de leasing, care nu-şi vor mai putea recupera TVA-ul calculat la ratele lunare de plată (la leasingul financiar), dacă proiectul de ordonanţă rămâne în forma actuală. Actul normativ – care face parte din pachetul de modificare a Codului Fiscal – ar mai prevede că pentru asociaţi şi administratori nu se mai pot achiziţiona mai mult de două autoturisme pe firmă. Proiectul de act normativ nu a fost încă pus la dispoziţia publicului, spun reprezentanţii Biroului de Presă al Ministerului Finanţelor Publice. Directorul executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj, Mihai Antonescu, spune că proiectul de ordonanţă al ministerului de resort „se înscrie în politica de măsuri anticriză şi urmăreşte colectarea a cât mai multor venituri la buget“.

Cum sunt afectate firmele

Ce înseamnă că nu se mai deduce TVA la ratele de leasing auto şi la cheltuielile cu combustibilul şi achiziţionarea de piese de schimb. Din punct de vedere fiscal, o firmă care cumpără un autoturism în leasing nu mai beneficiază de deducerea cheltuielii cu TVA la ratele lunare, ceea ce înseamnă că executivul vrea să crească masa impozabilă. Pentru firma în cauză, chiar dacă este o cheltuială, TVA-ul la rata de leasing nu se deduce fiscal, deci creşte suma la care se aplică impozitul pe profit. Implicit şi impozitul va fi mai mare. Acesta este scopul pe care mizează şi Finanţele.

„Măsura lui Pogea este idioată“

Firmele de leasing susţin că mai greu de atâta nu le poate fi. „În situaţia în care ne aflăm acum, aceasta este o măsură cel puţin idioată! Cum se vor descurca toate firmele de leasing? Cum ar fi să le crească acum dobânda clienţilor de la 8% la 12%?“, a spus Ovidiu Condurat, de la BT Leasing. Vicepreşedintele Consiliului Naţional al Întreprinzătorilor Particulari Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Valentin Cristea, spune că „ideea este o prostie. O astfel de măsură a fost introdusă de Remeş când a fost ministru prin 1997 şi s-au trezit toate firmele care aveau contracte de leasing în derulare că trebuia plătit mai mult decât îşi planificaseră. Îi va termina pe toţi. Cei mai afectaţi vor fi distribuitorii care au parcuri întregi de maşini. Sunt măsuri care nu-şi au locul în perioada de criză“. Patronatele sunt de părere că nedeductibilitatea TVA la contractele de leasing deja existente este o aberaţie, pentru că firmele se trezesc cu o cheltuială în plus.

În criză, firmele nu pot scumpi produsele

Întreprinzătorii particulari dezaprobă radical ideile lui Pogea de a creşte veniturile la buget prin măsuri care distrug mediul privat de afaceri.
„Este cea mai restrictivă măsură fiscală din ultimii ani. Dacă îşi cumpără patronul două-trei maşini pe firmă pentru el şi pentru nevastă, atunci se impune să nu se deducă TVA. Dar la companii este altceva. Companiile care au distribuţie la propriile produse, cum este firma noastră, vor avea mult de suferit, ca şi cele cu distribuţie la produsele altor companii. Suportăm amortizarea, suportăm preţul carburanţilor, al pieselor de schimb, iar dacă va trebui să suportăm şi TVA va fi foarte mult. Măsura aceasta ar veni ca o bomboană pe o colivă foarte mare din economie“, a precizat managerul general al firmei craiovene Top Gel, Adriean Asan.
Ca şi efecte pentru firmele care au parcuri de autoturisme pentru angajaţi soluţiile de contracarare se pot transpune, teoretic, prin creşterea preţului de vânzare a produsului finit. „Este dificil să scumpeşti produsele în această perioadă. Dar nimeni nu avea prevăzute asemenea cheltuieli în planurile de afaceri“, a precizat directorul Adriean Asan. Dacă va fi adoptată, ideea lui Pogea cu TVA nedeductibilă ar putea avea efectul scontat: cheltuieli mai mici la aceleaşi venituri înseamnă un profit mai mare, deci şi impozit pe măsură. Dar cu ce preţ în economie?

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII