30.9 C
Craiova
sâmbătă, 1 iunie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSpeculanţii imobiliari au gonit furnizorii Ford din Craiova

Speculanţii imobiliari au gonit furnizorii Ford din Craiova

Preţurile au sărit în aer după ce furnizorii de componente auto s-au interesat de terenurile din jurul Craiovei. Speculanţii au dublat sau chiar au triplat preţurile proprietăţilor imobiliare. Partenerii Ford aşteaptă extinderea parcului industrial, unde vor plăti preţuri modice.

 

Furnizorii de componente auto pentru Ford România au fost alungaţi din Craiova de speculanţii imobiliari, a declarat luni Cristian Clenciu, vicepreşedintele Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare (ARAI) şi patron al agenţiei CDC Imobiliare. Potrivit lui Clenciu, ştirile privind venirea furnizorilor în Bănie au aruncat în aer piaţa imobiliară. Proprietarii au dublat sau chiar au triplat preţurile, descurajându-i pe mulţi dintre potenţialii investitori.

„Agenţiile din regiune au avut în ultimul timp numeroase întâlniri cu reprezentanţii furnizorilor Ford, care doreau să achiziţioneze terenuri de pe piaţa liberă. Din păcate, zvonurile privind venirea investitorilor i-au făcut pe proprietarii de terenuri să dubleze sau să tripleze preţurile. Acestea ajungeau peste noapte de la 0,5-1 euro/mp la 3-4 euro/mp în unele zone, iar în altele de la 25 euro/mp la 35-50 euro/mp. Ceea ce nu ştiu aceşti proprietari este că prin mărirea exagerată a preţurilor îşi blochează proprietăţile“, a spus Clenciu.

Vicepreşedintele ARAI spune că piaţa imobiliară din Craiova este cea mai scumpă din Oltenia, ceea ce face ca potenţialii investitori să caute locaţii mai convenabile din punct de vedere financiar. „Firme mari, cum ar fi concernul italian Pirelli sau consorţiul spaniol Bogaris, au testat prima dată piaţa craioveană. Din cauza preţurilor piperate, au ales să investească la Slatina, unde au găsit mai multă înţelegere, inclusiv din partea autorităţilor locale. Noi aici vindem mai mult zvonuri decât terenuri“, a mai spus Cristian Clenciu.

 

Pirelli a preferat Slatina

 

După cum se ştie, în ultimii cinci ani, gigantul Pirelli a investit în România 250 de milioane de euro, suma totală a investiţiilor urmând să ajungă la 500 de milioane de euro în 2011. La sfârşitul acestui an, grupul italian va inaugura o fabrică de producţie a filtrelor antipoluante la Bumbeşti – Gorj. Numărul angajaţilor va ajunge la 3.000, iar la sfârşitul lui 2009, fabrica de la Slatina va produce anual cinci milioane de anvelope. Italienii au preferat să investească la Slatina şi să transporte gratuit forţa de muncă din Craiova. Şi consorţiul spaniol Bogaris, care desfăşoară activităţi în domeniul agroindustrial, producţia de energie alternativă şi imobiliare, are de ales între Craiova şi Slatina. Spaniolii intenţionează să investească în zona Olteniei până la 500 de milioane de euro. Grupul deţine la ora actuală active estimate la circa 1,5 miliarde de euro, activând în şase ţări europene şi în Mexic. În România, Bogaris are în derulare proiecte de 700 de milioane de euro, majoritatea investiţi în proiecte imobiliare. De asemenea, compania a investit până în prezent în două centrale eoliene la Făcăieni (Ialomiţa) şi Hârşova (Constanţa) şi intenţionează să dezvolte un nou parc industrial la Ruse – Bulgaria, proiect estimat la 15 milioane de euro.

 

Furnizorii vor sprijinul autorităţilor locale

 

Spaniolii de la Bogaris s-au arătat interesaţi în special de dezvoltarea unei zone rezidenţiale în zona Aeroportului Craiova, acolo unde Consiliul Judeţean (CJ) Dolj deţine 230 de hectare de teren, pe care se vor bate cu câteva firme italiene care vânează şi ele această locaţie. „Facem un masterplan privind dezvoltarea zonei pe următorii 20 de ani. Probabil nu vor fi construite blocuri în zonă, ci doar hoteluri sau centre de afaceri. Oricum, noi avem de gând să organizăm licitaţii pentru atribuirea acestor terenuri“, a precizat Ion Prioteasa, preşedintele CJ Dolj.

Altă zonă vânată de investitori este vecinătatea Parcului Industrial Craiova, care ar urma să primească în curând peste 94 de hectare de teren, aflate acum în administrarea ADS şi MIRA. „Furnizorii de componente auto s-au interesat de terenurile care urmează să fie atribuite parcului şi au fost însoţiţi de reprezentanţii Ford. Toate cele 94 de hectare ar putea fi ocupate de aceste solicitări. Rămâne de văzut când va decide guvernul atribuirea acestor suprafeţe“, a declarat Liviu Monţescu, directorul Parcului Industrial Craiova.

În prezent, parcul are 10,03 hectare, spaţiile fiind repartizate către 23 de firme, care desfăşoară activităţi în domeniile auto, confecţii metalice, logistică, tâmplărie metalică, ambalaje pentru industria alimentară şi servicii. Pentru un viitor incubator de afaceri destinat actualului parc, CJ Dolj are un proiect PHARE de şase milioane de euro, în timp ce guvernul a alocat recent trei milioane de euro pentru extindere. Potrivit vicepreşedintelui Agenţiei Române pentru Investiţii Străine (ARIS), valoarea cumulată a investiţiilor pe care furnizorii Ford le vor derula în România în următorii doi ani se ridică la aproximativ un miliard de euro.

40 de furnizori pentru Ford

Pe lista firmelor furnizoare de componente auto pentru Ford se numără Faurecia (Franţa), Continental AG (Germania), Trelleborg Automotive (Suedia), Robert Bosch GmbH (Germania) şi Amtek Group (India), dar şi companii precum Johnson Controls, Kirchhoff Automotive, Gestamp Automocion, International Automotive Components, System Technology, Facil Europe, Acument Global Tehnology Europe, Magna International, Autoliv Inc., Bos Automotive, Montoupet, Emcon Technologies, Nobel Automotive sau Benteler.

40 de furnizori Ford, printre care şi companii româneşti, au fost invitate recent la Craiova pentru a discuta cu reprezentanţii companiei americane. Până acum, ei au apelat la ARIS şi au discutat cu autorităţile locale din Craiova, Caracal, Filiaşi, Balş, Calafat şi Slatina, dar nici un proiect nu a fost finalizat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

37 COMENTARII