22.6 C
Craiova
marți, 4 iunie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAmenzi pentru lipsa registrului electronic

Amenzi pentru lipsa registrului electronic

Începând cu 1 iunie, angajatorii care nu şi-au depus registrele electronice cu salariaţi riscă amenzi de până la 5.000 de lei. Potrivit legislaţiei în vigoare, aceştia au avut termen-limită de depune a registrelor 31 martie 2007.

Încă de anul trecut, agenţii economici au fost ameninţaţi de autorităţi cu aşa-numitele registre electronice de evidenţă a salariaţilor, care urma să fie introduse iniţial începând cu 1 septembrie 2006 (potrivit HG nr. 161/2006), urmând să le predea Inspectoratelor Teritoriale de Muncă (ITM) până la sfârşitul lunii. Ulterior, guvernul a decis amânarea termenului de două ori – o dată cu patru luni, prin HG nr. 1.094/2006, şi altă dată cu două luni, prin HG nr. 161/2006. A doua amânare a fost ultima, iar angajatorii trebuia să depună registrele respective până la sfârşitul lunii martie. Reprezentanţii ITM au fost îngăduitori şi nu au inclus încă în tematică controale pe această temă.

De la 1 iunie, amenzi între 2.000 şi 5.000 lei

Începând cu 1 iunie 2007, inspectorii ITM Dolj vor verifica dacă angajatorii au întocmit şi depus registrele electronice de evidenţă a salariaţilor şi dacă au făcut şi modificările survenite ulterior la angajaţi. „Potrivit legislaţiei în vigoare, angajatorii care nu înfiinţează registrul electronic şi/sau nu-l transmit la ITM în termenele prevăzute riscă amenzi contravenţionale cuprinse între 2.000 şi 5.000 lei“, a declarat Silviu Cotigă, inspectorul-şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Dolj. Potrivit acestuia, aceste registre au fost introduse cu scopul de a reduce formalităţile administrative de evidenţă a angajaţilor şi de a crea o bază de date la nivelul Inspecţiei Muncii. „Introducerea registrelor electronice are drept scop creşterea rapidităţii probării informaţiilor despre angajaţi. Sistemul este asemănător cu cel din ţările europene“, a explicat Silviu Cotigă.

„Registrele depuse sunt gestionate de Bucureşti“

Potrivit legislaţiei în vigoare, angajatorii puteau transmite registrele atât on line (procedura presupunea ca angajatorii să se prezinte la ITM pentru a obţine aprobarea accesului la portal – denumire utilizator şi parolă), cât şi prin e-mail, pe bază de semnătură electronică (www.inspectia muncii.ro), respectiv pe suport electronic (CD sau dischetă), direct la ITM Dolj. „Aproximativ 25-30% din angajatori şi-au luat parole pentru a depune on line“, a declarat Liviu Vătafu, expert sistem informatic în cadrul ITM Dolj. Totuşi, momentan nu există o situaţie clară cu numărul angajatorilor doljeni care au depus registrele. „Registrele depuse sunt gestionate de Bucureşti. ITM Dolj a fost un intermediar între angajator şi cei de acolo“, a adăugat Liviu Vătafu. Numărul celor care trebuia să depună registrele depăşeşte 25.000 (la cele peste 25.000 de firme din judeţ se adaugă şi instituţiile de stat).

Ce conţine registrul electronic? 

În conformitate cu HG nr. 161/2006, registrul se completează în forma electronică, în ordinea angajării şi cuprinde o serie de date precum: elemente de identificare a salariaţilor, data angajării, funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificării Ocupaţiilor din România (COR), tipul contractului individual de muncă, data şi temeiul încetării contractului individual de muncă. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS