8.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCe a făcut Ford în zece ani la Craiova

Ce a făcut Ford în zece ani la Craiova

Din anul 2008 și până acum, au fost fabricate în uzina Ford circa 330.000 – 350.000 de vehicule. Fabrica are termen până în 2025 să producă la Craiova 810.000 de mașini. În caz contrar va returna statului român o parte din ajutorul încasat când a venit în România, care a fost de 75 de milioane de euro. În prezent, Ford produce între 500 și 600 de autovehicule pe zi, în două schimburi. Compania a redevenit cel mai mare angajator din Dolj.

Compania producătoare de autovehicule de la Craiova a aniversat ieri zece ani din momentul oficial în care Ford Motor Company a preluat pachetul majoritar de acțiuni deținut de Guvernul României în cadrul Automobile Craiova. „La 21 martie 2008, grupul Ford Motor Company a semnat contractul de achiziție a pachetului majoritar de acțiuni pentru preluarea uzinei de la Craiova și a demarat o investiție inițială de peste 675 de milioane de euro prin care această unitate de producție urma să se transforme într-o fabrică de înaltă ținută tehnologică la nivel european. Zece ani mai târziu, investiția Ford în cadrul uzinei craiovene a depășit 1,2 miliarde de euro, fabrica din Bănie devenind una dintre cele mai avansate unități de producție din punct de vedere tehnologic la nivel mondial“, a informat Ford printr-un comunicat de presă transmis redacției.

Istoria Ford la Craiova

Inițial, Ford Motor Company a plătit 47 de milioane de euro statului român pentru fosta fabrică Daewoo, însă Comisia Europeană a considerat că investitorul ar fi achitat prea puțin statului român pentru acțiunile la Automobile Craiova, astfel că noul proprietar al fabricii a fost obligat să achite în plus până la 87 de milioane de euro. De-a lungul anilor, Ford România a primit de la statul român ajutoare în valoare de 75 de milioane de euro, pentru a realiza o anumită producție în uzina de la Craiova.
Producția de vehicule a demarat în septembrie 2009, cu utilitara ușoară Transit Connect. În 2012, Ford a dat startul producției motorului 1.0 EcoBoost, care a primit de mai multe ori consecutiv titlul de „Motorul internațional al anului“ și alte distincții internaționale. În uzina craioveană s-a mai fabricat un motor de 1,5 litri, tot pe benzină, însă ulterior, producția lui a fost mutată la o uzină Ford din Marea Britanie, în prezent mai producându-se la Craiova doar câteva piese pentru acel motor.
Tot în 2012 a intrat în fabricație și Ford B-Max, produs în Craiova până în septembrie anul trecut.
Între timp, în același interval, invocând criza de pe piața europeană din sectorul auto, uzina Ford din Bănie a început să producă tot mai puțin, iar angajații erau trimiși periodic în șomaj tehnic. În total, în cei aproape șase ani, Ford a anunțat că a fabricat la Craiova 280.000 de autovehicule B-Max.
În octombrie 2017, uzina de la Craiova a lansat producția pentru noul Ford EcoSport, mini-SUV-ul de oraș livrat exclusiv din România către întreaga piață europeană.
După ce timp de mai mulți ani la rând au avut loc disponibilizări voluntare din fabrică, anul trecut, Ford a avut o amplă campanie de recrutare, angajând circa 1.800 de persoane. Majoritatea noilor salariați au fost din rândul celor necalificați și au fost angajați ca operatori de bandă, în secția de Asamblare Vehicule, unde se produce EcoSport. „Pentru acomodarea cerințelor producției și a nivelului cererii ridicate pentru noul EcoSport, Ford a angajat în 2017, la Craiova, 1.800 de persoane, totalizând astăzi 4.492 de angajați. În 2008, la momentul preluării uzinei, numărul angajaților era de 3.589“, informează compania printr-un comunicat de presă.

Ford produce acum aproximativ 600 de vehicule pe zi

În prezent, la Secția de Autovehicule din Ford se lucrează în două schimburi, iar la Secția de Motoare sunt trei schimburi.
De la începutul acestui an, producția de EcoSport a crescut la circa 500 de autovehicule pe zi. Potrivit datelor oficiale publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto (APIA) din România, pe luna ianuarie a anului în curs, Ford a produs la Craiova 11.074 de autovehicule EcoSport. Un calcul matematic simplu arată că media ar fi de circa 500 de EcoSport pe zi. Dacă ritmul acesta s-ar menține pe tot anul, atunci la Ford Craiova s-ar produce aproximativ 132.000 de mașini pe tot anul 2018, ceea ce ar însemna un record de producție pentru compania producătoare.
În ultima perioadă din luna martie, însă, fabrica a produs intens, de multe ori chiar și în weekend, uzina invocând o creștere a cererii de EcoSport pe piața europeană. Potrivit unor surse din fabrică, în prezent s-ar produce aproximativ 600 de mașini pe zi, în condițiile în care se lucrează în două schimburi. Dacă producția se menține în acest ritm, Ford se așteaptă ca „2018 să fie cel mai bun din ultimii zece ani în ceea ce privește volumele de producție“.

Ford are termen până în 2025 să producă 810.000 de autovehicule la Craiova

În zece ani, Ford a produs la Craiova aproximativ 330.000 – 350.000 de autovehicule, dacă luăm în calcul toate cele trei modele care s-au fabricat aici. Inițial, statul român dăduse termen producătorului auto ca până la 31 decembrie 2017 să producă 810.000 de autovehicule în uzina de la Craiova, în contextul în care fabrica a primit un ajutor de stat de 75 de milioane de euro de la statul român. Până la acea dată, Ford nu produsese nici jumătate din numărul de autovehicule promise. Invocând criza din sectorul auto din Europa, Ford a cerut prelungirea acelui termen și a obținut acest lucru de la statul român. Așadar, prin OUG nr. 63/2016, care a modificat OUG nr. 109/2008, prin care s-a acordat ajutorul de stat de 75 de milioane de euro companiei Ford, a fost prelungit termenul de realizare a producției promise inițial de Ford de la Craiova până în 2025, dată până la care uzina trebuie să producă 810.000 de mașini și 1,5 milioane de motoare, volume asumate de compania producătoare de vehicule și motoare în momentul în care statul român i-a acordat ajutorul de stat însemnat. În cazul în care Ford nu respectă volumul de producție până la noul termen, atunci va trebui să restituie statului român ajutorul de stat, proporțional cu volumul de producție care nu s-a realizat.
Dacă se menține actualul ritm de producție pe care îl are producătorul auto din Craiova, ceea ce înseamnă peste 132.000 de autovehicule pe an, Ford va reuși să ajungă și chiar să depășească, până la finele lui 2025, volumele de producție impuse prin actul normativ din 2016.

90% din producție este exportată pe calea ferată

În lipsa unor autostrăzi care să faciliteze transportul pe căi rutiere al mașinilor produse la Craiova către piețele externe, 90% din producție este încărcată în vagoane și transportată pe calea ferată până la Constanța, iar de acolo ajunge pe cale maritimă în diverse locuri din Europa. Zilnic, de la Craiova pleacă două garnituri de tren pline cu autovehicule și motoare, respectiv peste 20 – 25 de tiruri încărcate cu EcoSport.
Fostul președinte al Ford România, John Oldham, a precizat, la evenimentul de lansare a producției de masă pentru Ford EcoSport, că numai 30 – 40% din componentele autovehiculului sunt produse în România, de către furnizorii care lucrează cu Ford pe plan local, iar restul pieselor se aduc de la furnizorii companiei din exterior.
În ultima perioadă s-a discutat despre un nou model care ar putea fi fabricat la Craiova, informația apărând într-o informare internă a Ford, transmisă de conducerea companiei către angajați, pe finele anului trecut, în perioada tensiunilor sindicale legate de semnarea noului Contract colectiv de muncă. Tot ceea ce se știe este că va fi un vehicul tot pe platformă B, la fel ca B-Max și EcoSport. Încă nu s-a confirmat oficial dacă noul model Ford se va fabrica sau nu la Craiova, însă o decizie în acest sens va fi luată de Ford Europa în perioada următoare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS